پارچه موهر برای چه لباسی مناسب است
Views 5,583 بازدید
Calendar icon 6 ماه پیش

پارچه موهر برای چه لباسی مناسب است

به احتمال زیاد اسم پارچه موهر را شنیده اید. پارچه ای نرم و پشمی با الیاف طبیعی که گرمابخشی خوبی دارد و در فصل پاییز و زمستان استفاده می شود. اما پارچه موهر برای چه لباسی مناسب است و در چه نوع لباسی پارچه موهر به کار می رود. همراه این مطلب از آی بولک باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

پارچه موهر مناسب چه لباسی می باشد

موهر نوعی پارچه طبیعی از پشم بز آنگورا می باشد که ژولیده و درهم است. پیدایش پشم موهر به صورت پارچه مربوط به قرن 18 میلادی در انگلیس می شود و پس از آن پارچه موهر در سایر نقاط جهان گسترش یافت.

در حال حاضر آفریقای جنوبی به عنوان تولید کننده و صادر کننده اصلی پارچه موهر شناخته می شود. پارچه موهر به پشم گوسفند نیز شباهت دارد اما خیلی نرمتر و درخشنده تر از آن است، همچنین کشش بیشتری از سایر پشم ها دارد و به عنوان یک پارچه لوکس شناخته می شود.


ویژگی های پارچه موهر

از جمله ویژگی های مثبت پارچه موهر ضد چروک بودن آن است، همچنین موهر با وجود اینکه پشمی است اما هیچ گاه حالت نمدی پیدا نمی کند،پرز نمی دهد و همواره درخشان و لطیف باقی می ماند. دیگر ویژگی های پارچه موهر عبارتند از :

  • استحکام و گرما بخشی مطلوب
  • درخشنده و براق بودن پارچه موهر مانند ابریشم
  • امکان ایجاد تعدیل هوا
  • عدم تغییر جنس پارچه موهر در اثر استفاده طولانی مدت یا شستشو
  • تنوع رنگ بالا
  • عدم حساسیت و سازگاری با انواع پوست
پارچه میکرو چه نوع پارچه ای است

پارچه موهر برای چه لباس هایی استفاده میشه

همانطور که گفتیم پارچه موهر یکی ازمناسبترین انواع پارچه برای محافظت در برابر سرما می باشد. به این دلیل که چروک نمی شود، رطوبت را جذب می کند و سبک است. اما چه لباس هایی با پارچه موهر تولید می شوند؟

  • پارچه موهر برای شال و روسری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پارچه موهر برای پالتو کاربرد دارد.
  • دستکش با پارچه موهر بسیار رایج است و علاوه بر گرما بخشی دست عرق نمی کند.
  • انواع کلاه با پارچه موهر تولید می شود که برای هوای سرد بسیار مناسب است.
  • تولید ژاکت، جوراب، کت و شلوار نیز از جمله کاربردهای پارچه موهر در پوشاک هستند.

پارچه دورس چیه

انواع کاربرد پارچه موهر 

پارچه موهر با توجه به ویژگی هایی که دارد برای موارد مختلفی قابل استفاده است و علاوه بر کاربردی که در تولید انواع لباس بافتنی مانند ژاکت، دستکش، کلاه و ... دارد، برای عروسک بافی و لوازم منزل همچون رومبلی، روبالشی، پتو و انواع زیراندازها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از پارچه موهر برای تولید نخ های صنعتی نیز استفاده می شود و برای بافت فرش و قالیچه کاربرد دارد.

یکی دیگر از مصارف پارچه موهر برای تولید موی عروسک است و به دلیل درخشنده و لطافتی که دارد برای این کار مناسب می باشد.

پارچه رومبلی، تزئینات پرده و فرش نیز از دیگر مصارف پارچه موهر می باشند.

تشخیص اصل بودن پارچه موهر



برای تشخیص اصالت و کیفیت یک لباس با پارچه موهر، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:
برداشتن نمونه کوچکی از پارچه: در ابتدا، یک تکه کوچکی از پارچه موهر را بردارید. این تکه پارچه باید کافی برای انجام آزمایش باشد، اما نباید به طور قابل مشاهده روی لباس تأثیر بگذارد.

سوزاندن تکه پارچه: با استفاده از یک شمع یا جوهرافشان، تکه پارچه را در نزدیکی آتش قرار دهید و آن را سوزانید. مطمئن شوید که شعله آتش به پارچه برخورد کرده و آن را سوزانده است.

اگر بوی کز مانندی را حس کردید پس پارچه موهر مرغوب می باشد.

مطلب پیشنهادی: پارچه های مناسب فصل پاییز وزمستان

مراحل تولید پارچه موهر



۱. برداشت موها: در این مرحله، موهای بز آنگورا با استفاده از قیچی یا برس خاصی جمع‌آوری می‌شوند. این عمل به صورت دوره‌ای و در فصول مشخصی انجام می‌شود تا بهترین کیفیت موها حفظ شود.

۲. شستشو: موها پس از برداشت، برای جدا کردن آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها شستشو می‌شوند. این عمل با استفاده از آب و محلول‌های شوینده انجام می‌شود تا موها به طور کامل تمیز شوند.

۳. کاردینگ: پس از شستشو، موها به ماشین کاردینگ منتقل می‌شوند. در این مرحله، موها به وسیله شانه‌های فلزی یا موج دار به طور مکرر پرداخته می‌شوند تا به رشته‌های باریک و یکنواخت تبدیل شوند. هدف از این عمل، ترتیب دهی و یکنواخت‌سازی موها است.

۴. نخ‌ریسی: در این مرحله، رشته‌های کارد شده به نخ‌هایی بافته می‌شوند. این عمل با استفاده از دستگاه‌های نخ‌ریسی صورت می‌گیرد. نخ‌ها می‌توانند در صورت نیاز به آماده‌سازی بیشتر، از طریق مراحل اضافی مانند ریتینگ و آبکشی گذر کنند.

۵. پرداخت: در این مرحله، نخ‌ها پرداخت می‌شوند تا تمامی ناهمواری‌ها و خارها از آنها حذف شود. این عمل با استفاده از آبکشی و شستشوی دقیق انجام می‌شود.


نگهداری پارچه موهر

تا جایی که ممکن است برای شستن لباس های موهر و یا محصولاتی که جنس آنها از موهر است، از شوینده ملایم و آب ولرم استفاده کنید و آنها را با دست بشویید. از انداختن لباس های موهر در خشک کن خودداری کنید و برای خشک کردن آنها را در هوای آزاد و در معرض نور خورشید قرار دهید.

لباس با پارچه موهر را برای مدت طولانی در آب خیس نکنید و آنرا روی بند آویزان نکنید، بلکه از چوب لباسی استفاده کنید.