فواید شستشوی لباس با جوش شیرین

جوش شیرین (که به لحاظ شیمیایی با نام بی کربنات سدیم نیز شناخته می‌شود) بسیار مشابه با ترکیبی با نام کربنات سدیم است و از این ماده در مواد شوینده استفاده می‌ شود، از این رو کاربرد زیادی در شستشوی لباس‌ ها دارد. این یک پودر قلیایی بسیار ملایم است که وقتی با آب مخلوط می‌شود اندکی PH آن را افزایش می‌ دهد. همچنین، یک ضدعفونی کننده است که مانع از رشد باکتری‌ ها می‌شود. در این مطلب به بررسی فواید شستن لباس با جوش شیرین می پردازیم.

شستشوی لباس با جوش شیرین چه فوایدی دارد

این توصیه ممکن است کمی عجیب به نظر آید، اما افزودن مقداری جوش شیرین به ماده شوینده لباس‌ ها موجب می‌ شود تا لباس‌ های رنگی درخشان‌ تر و لباس‌ های سفید، سفیدتر شوند. جوش شیرین یک خوشبو کننده و ماده تمیز کننده طبیعی است. همچنین مواد معدنی موجود در آب را از بین می‌ برد، به همین دلیل می‌ توانید هنگام شستن لباس‌ ها از مواد شوینده کمتری استفاده کنید. علاوه بر همه این موارد، ماشین لباسشویی را نیز تمیز و پاکیزه نگه می‌ دارد.

چند فایده شستن لباس با جوش شیرین

می خواهیم چند مورد از فواید شستن لباس با جوش شیرین را باشما درمیان بگذاریم.

روشن‌ تر کردن لباس های سفید و روشن

وقتی مواد شوینده همیشگی خود را در لباسشویی می‌ریزید، نصف فنجان جوش شیرین به آن اضافه کنید. جوش شیرین موجب می‌شود تا رنگ لباس سفید، درخشان‌ تر و لباس‌ ها خوشبو شوند.

خنثی‌ سازی لکه های اسیدی

لکه‌ های اسیدی می‌ توانند به روش‌ های مختلفی بر روی لباس‌ ها ظاهر شوند، از جمله ریختن استفراغ یا ادرار بر روی لباس. در صورتی که چنین اتفاقی برای لباس شما افتاد، خیلی سریع لکه‌ های اسیدی را با آب بشویید و سپس جوش شیرین بر روی لباس بریزید تا اسید را خنثی کند. این کار مانع از آسیب دیدن لباس می‌ شود. اگر اسید خشک شده است، بهتر است قبل از شستشو آن را با جوش شیرین خنثی کنید تا از آسیب بیشتر به ماشین لباسشویی جلوگیری کنید.

از بین بردن لکه‌ های حاصل از مداد رنگی

اگر تعداد زیادی لباس به صورت تصادفی با یک مداد رنگی شسته شوند، نتیجه‌ی کار یک اثر هنری خواهد بود اما ممکن است همچنان امیدی به از بین بردن این اثر هنری وجود داشته باشد. لباس‌ها را با آب داغ مجاز با توجه با پارچه مورد استفاده مجدد بشویید و نصف فنجان جوش شیرین به آن اضافه کنید. به احتمال زیاد از شر رنگ‌های اضافی خلاص خواهید شد.

تمیز کردن پارچه‌ های کتان قدیمی

جوش شیرین می‌تواند در از بین بردن لکه‌های ایجاد شده بر روی پارچه‌های کتان قدیمی بسیار موثر باشد. از آنجایی که یک پاک کننده طبیعی است، می‌توانید مطمئن شوید که پارچه‌های کتان بدون هیچ گونه آسیبی سفیدتر و درخشان‌تر خواهند شد. شوینده‌های معمولی می‌توانند به پارچه‌های کتان آسیب برسانند، بنابراین توصیه ما این است که به جای مواد شوینده فقط از جوش شیرین استفاده کنید. اگر بر روی پارچه‌ها لکه وجود دارد، آن‌ها را از قبل در آب شستشو دهید.

استفاده از جوش شیرین به عنوان نرم کننده پارچه

به جای استفاده از نرم کننده‌های شیمیایی، نصف فنجان جوش شیرین را به عنوان یک نرم کننده طبیعی در لباسشویی بریزید. این نرم کننده طبیعی جایگزین بسیار ملایم‌تری نسبت به نرم کننده‌های شیمیایی موجود در بازار است.

از بین بردن بوی بد لباس‌ ها با جوش شیرین 

افزودن نصف فنجان جوش شیرین در چرخه‌ شستشوی لباسشویی می‌ تواند به از بین بردن بوی بد لباس‌ ها کمک کند و به طور طبیعی به عنوان نرم کننده عمل نماید. این ترفند را به خصوص برای لباس‌ های ورزشی و حوله‌ های قدیمی بکار گیرید که ممکن است بوی نم داشته باشند و یا مایوهای شنا که بوی کلر دارند را با این ترفند شستشو دهید.

اگر لباس‌ های شما بوی عرق یا دود می‌ دهند، بهترین روش این است که آن‌ ها را یک شب در محلول جوش شیرین خیس کنید. این کار باعث می‌شود که خاصیت خوشبوکنندگی آن تاثیر بیشتری داشته باشد.

  • یک فنجان جوش شیرین را با یک گالن آب در یک تشت مخلوط کنید.
  • لباس‌های خود را در تشت بریزید و مطمئن شوید که به طور کامل خیس می‌ شوند.
  • یک شب اجازه دهید لباس‌ های در محلول بمانند و روز بعد‌ آن‌ها را بشویید.

از بین بردن مواد معدنی موجود در آب

در مناطقی که آب آن‌ها مواد معدنی زیادی دارد، به عبارت دیگر آب سخت است، افزودن مقداری جوش شیرین در هنگام شستشوی لباس‌ ها می‌ تواند از ایجاد لکه ناشی از سختی آب جلوگیری کند. یک چهارم فنجان جوش شیرین را به لباس‌ ها اضافه کنید تا مواد معدنی و املاح آب از بین بروند.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین

علاوه بر فواید شستن لباس با جوش شیرین، می توانید ترکیبی از جوش شیرین و آب خمیری تهیه کنید و از آن برای شستشوی قسمت داخلی ماشین لباسشویی استفاده کنید. خمیر بدست آمده را بر روی پارچه یا اسفنج بزنید و داخل ماشین لباسشویی را با آن تمیز کنید. دفعه بعدی که آبنبات یا آدامس به طور تصادفی داخل ماشین لباسشویی گیر کرد، از جوش شیرین و آب برای کندن آن استفاده کنید. از همان خمیر می‌ توان برای پاک کردن لکه‌های سطح بیرونی ماشین لباسشویی یا خشک کن نیز استفاده کرد.

ترکیب سرکه و جوش شیرین را می‌توان به منظور تمیز و پاکیزه کردن و سالم نگه داشتن ماشین لباسشویی مورد استفاده قرار داد. برای این کار:

  1. ماشین لباسشویی خود را با بیشترین میزان بار بر روی شستشو با آب گرم تنظیم کنید و سپس 2 الی 4 فنجان سرکه سفید به آن اضافه کنید.
  2. اجازه دهید ماشین لباسشویی به مدت 1 دقیقه کار کند و سپس نصف فنجان جوش شیرین به آن اضافه کنید. اجازه دهید ماشین لباسشویی به مدت 1 دقیقه دیگر کار کند و سپس آن را متوقف کنید. اجازه دهید آب درون ماشین لباسشویی به مدت 30 الی 60 دقیقه باقی بماند.
  3. در صورت تمایل، مخلوط باقیمانده را برای تمیز کردن دستگیره‌ ها و کناره‌ های ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  4. پس از گذشت این زمان، ماشین لباسشویی را دوباره روشن کنید و اجازه دهید که چرخه شستشو کامل شود. سپس، یکبار دیگر چرخه شستشو با آب گرم را بزنید تا هر آنچه داخل ماشین لباسشویی باقی مانده است را از بین ببرد.

افزودن نصف فنجان جوش شیرین به ماشین‌ های لباسشویی که از محفظه‌ی بالایی پر می‌شوند (یا یک چهارم فنجان برای ماشین‌ های لباسشویی که از قسمت جلویی پر می‌شود)، موجب افزایش قدرت سفیدکنندگی می‌ شود. بنابراین، اثربخشی شستشو بهبود می‌ یابد.