تمیز کردن لباسشویی با چند مرحله

ماشین لباسشویی، اولین و بهترین گزینه ای است که برای تمیز کردن لباس از آن استفاده می کنیم، اما آیا لباسشویی خودش را هم تمیز می‌کند؟ خیر و اگر ماشین لباسشویی به طور مرتب تمیز نشود، پودر لباسشویی یا نرم‌ کننده داخل آن باقی می‌ ماند و منجر به کپک و یا حتی زنگ زدن قطعات داخل آن می شود که با گذشت زمان، ممکن است متوجه بوی بد از لباسشویی و لباس هایی که از آن خارج می کنید شوید. در این مطلب، شما را با نحوه‌ صحیح تمیز کردن لباسشویی آشنا خواهیم کرد. همچنین،به شما می گوییم که برای تمیز کردن لباسشویی به چه چیزهایی نیاز دارید و هر چند وقت یکبار باید ماشین لباسشویی خود را تمیز کنید.

چند روش تميز كردن لباسشويي

کپک‌ ها و سایر آلودگی‌ ها می‌ توانند به بهترین ماشین‌ های لباسشویی نیز آسیب بزنند به طوری که ماشین لباسشویی به تعمیرات اساسی و هزینه‌ بر نیاز پیدا کند. حتی اگر بویی احساس نمی‌ کنید برای جلوگیری از آسیب به لباسشویی بهتر است که آن را به طور مرتب تمیز کنید. حالا این سوالایجاد می شود که هر چند وقت یکبار باید ماشین لباسشویی را تمیز کرد؟

برای اطلاع از زمان شستشوی لباسشویی، نگاهی به کتاب راهنمای ماشین لباسشویی خود بیندازید تا ببینید آیا دارای سیکل نگهداری هست یا نه. در این کتاب راهنما احتمالاً به شما توصیه می‌شود که چگونه و هر چند وقت یکبار این سیکل‌ های نگهداری را انجام دهید. همیشه بهتر است که توصیه‌ های تولید کننده خود را دنبال کنید. 

وسایل مورد نیاز براي تميز كردن لباسشويي 

برای تميز كردن ماشين لباسشويي چند وسیله را آماده کنید:

  • پاک‌ کننده ماشین لباسشویی، سرکه سفید یا ماده‌ ی سفید کننده
  • جوش شیرین
  • مسواک
  • پارچه‌ میکرو

در صورتی که هیچ‌ گونه توصیه در دفتچه لباسشویی ارائه نشده، توصیه می‌ شود که بسته به میزان مصرف، تمیز کردن ماشین لباسشویی ماهی یکبار صورت گیرد. همچنین بینبعد از هر بار شستشو، درزبندها را تمیز کنید و مطمئن شوید گرفتگی که موجب آسیب رسیدن به ماشین لباسشویی می‌شود، وجود نداشته باشد. سپس، در ماشین لباسشویی را به منظور جلوگیری از کپک باز بگذارید. 

طرز تميز كردن ماشين لباسشويي

برای تمیز کردن لباسشویی به روش زیر عمل کنید:

1 - شیلنگ فاضلاب را تخلیه کنید

آب در لباسشویی جمع می‌شود و ممکن است برای مدت زمان طولانی در ماشین لباسشویی شما باقی بماند. بنابراین، مهم است که هر چند وقت یکبار آن را تخلیه کنید. فیلتر فاضلاب نیز ممکن است دچار گرفتگی شود. پس، فرصت خوبی برای تمیز کردن آن و خارج کردن هر گونه شی خارجی است.

پیش از انجام این کار، باید لباسشویی را به خاطر نکات ایمنی از برق بکشید. معمولاً یک پنل کوچک در قسمت جلو -پایین، یا در سمت چپ یا راست، ماشین لباسشویی وجود دارد. اگر این پنل را باز کنید، یک شیلنگ کوچک یا صفحه پیدا خواهید کرد. ابتدا، چند حوله بیاورید. یک کاسه زیر آن بگذارید و شیلنگ را در آن خالی کنید. این کار ممکن است کمی طول بکشد! اگر فقط یک صفحه وجود داشت، باید آن را به آرامی باز کنید و آب را به کمک یک قیف درون یک سینی کم عمق خالی کنید. 

2 - فیلتر ماشین لباسشویی را تمیز کنید

 زمانی که تمام آب خارج شد، اکنون می‌ توانید فیلتر را تمیز کنید. فیلتر را طوری باز کنید که بتوانید به طور کامل آن را بردارید و تمیز کنید. هم خود فیلتر و هم مخزن را برای هر گونه شی خارجی بررسی کنید. زمانی که تمیز شد، آن را زیر آب داغ بگیرید و در صورت نیاز، فیلتر را با مسواک تمیز کنید. اکنون می‌ توانید فیلتر و شیلنگ را در جای خود قرار دهید. 

3 - تميز كردن لاستيك درب لباسشويي

 قدم بعدی، تمیز کردن در و درزبند است. بسته به این که قصد دارید از چه ماده‌ای استفاده کنید، از ماده‌ سفید کننده یا سرکه برای تمیز کردن درزگیر و لاستیک استفاده کنید و در صورت نیاز، آن را با یک مسواک تمیز نمایید. از همین راه‌ حل برای تمیز کردن درون در ماشین لباسشویی استفاده کنید. 

4 - تميز كردن جاي پودر ماشين لباسشويي

 اگر محفظه‌ی ماده‌ ی شوینده را بیرون بکشید، یک زبانه‌ ی کوچک خواهید دید که به کمک آن می‌توانید محفظه را به طور کامل بیرون بیاورید. اگر شک دارید، کتاب راهنما را ببینید و آن را به زور نکشید. زمانی که محفظه را بیرون آورید، آن را در آب داغ و صابون قرار دهید تا هرگونه مواد شوینده‌ باقیمانده از بین برود. در نهایت، محفظه را خشک کنید و در جای خود قرار دهید. 

5 - ماشین لباسشویی را عمیق تمیز کنید

اگر تصمیم گرفته‌ اید که از یک پاک‌کننده‌ ماشین لباسشویی استفاده کنید، پس کافیست از دستورالعمل‌ ها پیروی نمایید. اگر می‌ خواهید از ماده‌ سفید کننده یا سرکه استفاده کنید، آن‌ ها را با توجه به نسبت مناسب درون محفظه‌ ماده‌ شوینده بریزید و ماشین را با آب گرم روشن کنید. به یاد داشته باشید که به خاطر نکات ایمنی هیچ‌ گاه ماده‌ سفیدکننده را با سرکه مخلوط نکنید. 

  • ¼ فنجان (60 میلی‌لیتر) از مایع سفیدکننده کلرین
  • 2 فنجان از سرکه سفید

6 - تميز كردن لباسشويي با جوش شيرين

برای این که از تمیز کردن لباسشویی خود اطمینان حاصل نمایید، یکبار دیگر آن را با جوش شیرین تمیز کنید. این کار به رفع بوی بد آن و همچنین از بین بردن میکروب‌های باقیمانده کمک می‌کند. ½ فنجان جوش شیرین را مستقیماً به محفظه اضافه کنید و ماشین لباسشویی را با بیشترین درجه‌ی ممکن روشن نمایید. 

7 - قسمت بیرونی ماشین لباسشویی را تمیز کنید

با یک پارچه‌ میکرو فیبر، بیرون ماشین لباسشویی از جمله کلیدهای کنترلی را تمیز کنید.

تميز كردن ماشين لباسشويي با مایع پاک کننده

بهترین روش برای تمیز کردن لباسشویی، ماده‌ پاک‌ کننده طراحی شده برای این کار است که مانند پاک‌کننده‌ ماشین لباسشویی تاید است. این مواد به منظور از بین بردن تمام چربی‌ ها و میکروب‌ ها بدون آسیب رساندن به خود لباسشویی طراحی شده‌اند.

تميز كردن ماشين لباسشويي با سرکه

سرکه‌ سفید یکی دیگر از گزینه‌ های موثر برای تمیز کردن لباسشویی محسوب می‌ شود. اما توجه داشته باشید که سرکه موجب فرسایش لاستیک در گذر زمان نیز می‌ شود. بنابراین، نباید از این روش به طور مکرر استفاده کنید.

طريقه تميز كردن ماشين لباسشويي با سفید کننده

ماده‌ سفیدکننده یکی دیگر از گزینه‌ های محبوب برای تمیز کردن ماشین لباسشویی است. در حالی که این ماده قوی است و به خوبی لباسشویی را تمیز می‌کند اما باید در مقدار استفاده از آن بسیار دقت کرد. در غیر این صورت، ممکن است کف زیادی تولید شود و به ماشین لباسشویی آسیب وارد کند. این کار همچنین ممکن است مشمول ضمانت‌ نامه‌‌ی ماشین لباسشویی نیز نباشد.

نکته‌ مهم: هیچ‌ گاه ماده سفید کننده را با سرکه ترکیب نکنید چراکه گاز کلرین مرگباری تولید می‌ کند.

نحوه تميز كردن ماشين لباسشويي دوقلو

بعد از راهنمایی در مورد تميز كردن ماشين لباسشويي اتوماتیک، روش تميز كردن ماشين لباسشويي دوقلو را با شما میان می گذاریم:

  • دستورالعمل‌ ها را دنبال کنید

در صورتی که از یک پاک‌کننده‌ ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، باید دستورالعمل‌ ها را به طور دقیق دنبال کنید که عموماً شامل قرار دادن قرص در محفظه‌ شستشو می شود. 

  • تمیز کردن لباسشویی با استفاده از سرکه یا ماده سفید کننده

 اگر می‌ خواهید از سرکه یا ماده سفید کننده استفاده کنید، ماشین لباسشویی را بر روی بیشترین اندازه‌ی بار، بالاترین درجه و طولانی‌ ترین زمان تنظیم کنید. اجازه دهید تا بالا از آب پر شود اما پیش از آن که شروع به کار کند، یکی از مواد زیر را به طور مستقیم به آب اضافه کنید. مجدداً به یاد داشته باشید که این مواد را با هم ترکیب نکنید. 

  • ¼ فنجان (60 میلی‌لیتر) از مایع سفیدکننده
  • 2 فنجان از سرکه سفید

در ماشین لباسشویی را ببندید و آن را برای 30 ثانیه روشن کنید تا مواد ترکیب شوند. سپس، تایمر را نگه دارید، در را باز کنید و اجازه دهید آب درون آن به مدت یک ساعت باقی بماند. 

  • محفظه‌ ماده‌ ی شوینده‌ ماشین لباسشویی را تمیز کنید

 در حالی که منتظر هستید، وقت لازم برای تمیز کردن قسمت‌ های دیگر را دارید. در صورتی که ماشین لباسشویی شما دارای محفظه‌ ماده‌ی شوینده است، آن را بیرون بیاورید و در محلول آب داغ و صابون قرار دهید. قسمت‌ های مختلف آن را با استفاده از یک مسواک تمیز کنید تا هیچ‌گونه اثری از ماده‌ شوینده درونی آن دیده نشود. زمانی که کاملاً تمیز شد، آن را در جای خود قرار دهید. با استفاده از مسواک، دور در و بالای لباسشویی را با استفاده از محلول ماشین تمیز کنید. به دنبال هر گونه نشانه‌ ای از کپک درون ماشین بگردید و آن را پاک کنید. 

  • بیرون ماشین لباسشویی را تمیز کنید

با استفاده از یک پارچه‌ میکرو ، بدنه و کلیدهای کنترلی را تمیز کنید. زمانی که یک ساعت منتظر ماندید، می‌توانید در لباسشویی را ببندید و اجازه دهید تا سیکل آخر ماشین لباسشویی انجام گیرد. 

  • ماشین لباسشویی را با جوش شیرین تمیز کنید

در صورتی که ماشین لباسشویی، بوی بسیار بدی می‌ داد، جوش شیرین یک روش عالی برای رفع بوی بد به شمار می‌ رود. تنها کافی است ½ فنجان جوش شیرین به محفظه اضافه کنید و لباسشویی را با همان تنظیمات قبلی روشن نمایید. جوش شیرین به از بین بردن لکه‌ های باقیمانده کمک می‌ کند. 

  • مرحله‌ی نهایی

زمانی که تمیز کردن لباسشویی تمام شد، از یک پارچه‌ میکرو فیبر برای پاک کردن داخل ماشین لباسشویی استفاده کنید. 

به این ترتیب، ماشین لباسشویی شما کاملاً تمیز خواهد شد. در صورتی که بوی محلول پاک‌ کننده یا ماده‌ سفید کننده همچنان به مشام می‌ رسد، لباسشویی را برای یک سیکل دیگر روشن کنید. 

نکاتی در مورد تمیز کردن لباسشویی 

  • در و محفظه‌ی پودر شوینده را بین شستشوها نیمه باز نگه دارید.
  • اجازه ندهید لباس‌ های خیس درون محفظه بمانند، حتی پس از یک برنامه‌ خشک کردن، چراکه ممکن است لباس‌ ها همچنان مرطوب باشند. 
  • از برنامه‌ نگهداری ماشین لباسشویی بر اساس توصیه‌ تولید کننده استفاده کنید. در صورتی که چنین برنامه‌ ای وجود ندارد، می‌ توانید ماشین لباسشویی را یکبار با بالاترین درجه روشن کنید تا هرگونه ماده‌ شوینده‌ باقیمانده از بین برود. 
  • از مقدار درستی از ماده‌ شوینده بر اساس نوع لباس‌ های خود استفاده کنید.استفاده‌ بیش از اندازه از ماده‌ی شوینده می‌ تواند اوضاع را بدتر کند زیرا آب نمی‌ تواند این مواد را از بین ببرد. در نتیجه، مقداری از آن روی لباس و مقداری هم درون لباسشویی باقی می‌ ماند.