نگهداری لباس برای مدت طولانی
Views 4,820 بازدید
Calendar icon 3 سال پیش

نگهداری لباس برای مدت طولانی

خیلی از شما ممکن است لباس هایی داشته باشید که بخواهید برای مدت طولانی آنها را نگهداری کنید. مثلا لباس های فصلی یا لباس های فرزندان به عنوان یادگاری یا مثل لباس های شب که هر چند وقت یکبار ممکن است از آنها استفاده کنید و ... . شاید فکر کنید به این سادگی است که همه لباس ها را در یک جعبه بگذارید روی هم و در اتاق زیر شیروانی یا انباری آنها را نگه داری کنید ولی با این کار، بعد از مدتی شاهد خراب شدن بافت لباس ها یا کپک زدن آنها خواهید بود. در این مطلب می خواهیم روش های نگهداری لباس برای مدت طولانی را با شما درمیان بگذاریم، پس با ما همراه باشید.

نکات نگهداری لباس برای طولانی مدت

برای اینکه بتوانید لباس هایتان را برای مدت طولانی نگهداری کنید و ماندگاری لباس را افزایش دهید، باید برخی موارد را رعایت کنید. در ادامه با ترفندهای نگهداری لباس برای مدت طولانی در کمد لباس، انباری یا چمدان آشنا خواهید شد.

برای نگهداری طولانی مدت لباس از چه لوازمی میتوان استفاد کرد

لباس برای نگهداری طولانی مدت باید فضای مناسبی داشته باشد که از گرد و خاک و یا حشرات موذی در امان بماند و همچنین بتوان مرتب و منظم آنها را جمع اوری کرد تا جای زیادی را اشغال نکنند. لوازمی که برای نگهداری طولانی مدت لباس می توان استفاده کرد عبارتند از:

  • چوب لباسی
  • جعبه ذخیره و نگهداری لباس
  • کیسه های پلاستیکی مختص نگهداری لباس

اینکه کدام روش را انتخاب می کنید به شرایط شما برای نگهداری لباس بستگی دارد. مثلا برای نگهداری لباس در کمد می توانید از چوب لباسی استفاده کنید، اما برای نگهداری لباس در انباری باید از کیسه های مخصوص نگهداری لباس و یا جعبه نگهداری لباس استفاده کنید.

نحوه نگهداری لباس برای مدت طولانی

برای اینکه بتوان یک لباس را برای مدت طولانی نگهداری کرد و عمر لباس را افزایش داد چند روش وجود دارد که رعایت همه و یا حتی یکی از آنها می تواند در روند نگهداری طولانی مدت لباس موثر باشد.

  • عدم استفاد مکرر از یک لباس

از جمله مواردی که برای افزایش عمر لباس های خود می بایست رعایت نمایید، عدم اصرار به پوشیدن مکرر یک لباس است. زیرا که استفاده مداوم از یک لباس و شستشوی مکرر آن موجب می شود تا بافت لباس شل و کهنه شود و مرور از زیبایی لباس شما کم شود.

  • قبل از نگهداری لباس آن را بشویید

با اینکار شما لکه های روی لباس ها را تمیز کرده اید و به آنها اجاز نداده اید تا برای مدت طولانی روی شما بمانند و کهنه شوند. چون پاک کردن آنها کار آسانی نیست.

  • لباس ها را در کاور بسته بندی کنید

بهتر است در نگهداری لباس ها برای طولانی مدت آنها را در کاور و ترجیحا بطور جداگانه بسته بندی کنید تا لباس ها در اثر روی هم قرار گرفتن آسیب نبینند.

  • لباس های مرتب شده خود را هر چند وقت یکبار بررسی کنید

خیلی خوب است اگر هر چند مدت یکبار لباس ها را از کاور در آورده، تکان دهید و بررسی کنید که لکه یا صدمه ندیده باشد و سپس بسته بندی کنید.

  • لباس های آسیب دیده را ترمیم کنید

برای نگهداری لباس به مدت طولانی اگر آسیبی در لباس مشاهده کردید در اولین فرصت آنرا ترمیم کنید تا به مرور خرابی لباس بیشتر نشود.

  • از لباس ها در فضای مناسب و کافی نگهداری کنید

برای نگهداری لباس های خود می بایست از فضایی استفاده کنید که ظرفیت لازم را داشته باشد و حتما بررسی کنید که در آنجا حشرات وجود نداشته باشند.

  • لباس های ابریشمی خود را آویزان نکنید

برای نگهداری لباس های ابریشمی بهتر است که آنها را آویزان نکنید زیرا اینکار باعث می شود تا شکل و حالت لباس ها تغییر کند.

بهترین شرایط برای نگهداری لباس ها در طولانی مدت

لازم است تا به منظور نگهداری لباس ها برای طولانی مدت از مکانی با ویژگی های زیر استفاده کنید تا عمر لباس شما افزایش پیدا کند و بتوانید دفعات بیشتری از لباس ها استفاده کنید.

  • تمیز بودن محیط

بهتر است مکان ذخیره سازی لباس ها را ابتدا خوب تمیز کنید.

  • خشک بودن محیط

می دانید که رطوبت برای لباس ها خوب نیست، پس جایی که برای نگهداری طولانی مدت لباس انتخاب می کنید باید خشک باشد.

  • خنک بودن محیط

لازم است محیط نگهداری لباس خنک باشد و در معرض گرما نباشد زیرا که گرما برای نگهداری طولانی مدت لباس ها خوب نیست.

  • تاریک بودن محیط

حتما مکانی که برای نگهداری از لباس انتخاب کرده اید تاریک باشد، این کار به سرد نگه داشتن محیط کمک می کند.

اصول شستشوی لباس برای نگهداری طولانی مدت

  • دمای شستشو پایین باشد

لباس های خود را در  دمای پایین شستشو دهید.  از مواد شوینده مناسب برای شستن آنها استفاده کنید و همچنین از محو شدن رنگ پوشاک خود جلوگیری کنید.

  • از مواد شوینده طبیعی برای شستن لباس استفاده کنید

استفاده از شوینده های استاندارد می تواند به شما برای طول عمر لباس هایتان کمک خوبی کند. برای این کار، محصولات زیست محیطی و سازگار با محیط زیست که با مواد گیاهی تولید می شوند به شما توصیه می شود.

  • لباس ها رو پشت و رو بشویید

قبل از شستوی لباس ها آنها را پشت و رو کنید زیرا در اینصورت الیاف پارچه لباس های شما آسیب ندیده و لباس شما بهتر می ماند.

  • لباس ها را در آفتاب خشک کنید

پس از شستشوی لباس های خود آنها را در هوای آزاد بر روی رخت خشک کن یا رخت آویز پهن کنید تا خشک شوند. در این مورد به برچسب لباس ها نیز توجه داشته باشید، زیرا برخی لباس مثل لباس های پشمی بهتر است روی سطح صاف پهن شوند.