برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس چه کنیم

رنگ پس دادن لباس و انتقال رنگ لباس های مختلف به لباسی که دوستش داریم خیلی ناراحت کننده است و در بیشتر موارد راه حلی برای این مشکل وجود ندارد. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در مورد رنگ پس دادن لباس هم بهترین کار جلوگیری از رنگ پس دادن آنهاست. یعنی اقداماتی را انجام دهیم تا از رنگ پس دادن لباس ها جلوگیری کنیم. در این مطلب چند راه برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس را با شما در میان گذاشته ایم.

راه های جلوگیری از رنگ پس دادن لباس

انتقال یا رنگ دادن لباس اتفاقی است که بیشتر هنگام شستن لباس های رنگی نخی رخ می دهد و ظاهر لباس را به کلی تغییر می دهد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی چند راه برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس به شما معرفی می کنیم که با رعایت آنها خیالتان از سالم بودن لباس بعد از شستشو مطمعن خواهد بود.

چگونه از رنگ پس دادن لباس جلوگیری کنیم

قبل از اینکه راه های جلوگیری از از رنگ پس دادن لباس را بخوانید، پیشنهاد ما این است که هنگام خرید لباس به جنس آنها توجه کنید و لباس های با کیفیت بخرید که با شستشو آسیب زیادی نبیند.

اگر اولین بار است که لباس را میشوئید کمی رنگ پس دادن طبیعی است. پس همیشه برای شستن لباس های نو بویژه اگر رنگ روشنی دارند، آنها را بصورت جداگانه با دست بشوئید. شستن لباس های مختلف با لباس نو باعث قاطی شدن رنگ لباس ها با یکدیگر می شود.

لباس ها را براساس رنگ جدا کنید

برای شستن لباس های کثیف لباس های روشن را از لباس های تیره جدا کنید و بصورت جداگانه بشوئید. در شستن لباس های تیره باهم، هرچقدر هم که رنگ پس بدهند ظاهر لباس شما خراب نمی شود. برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس مشکی به بدن قبل از پوشیدن لباس را با آب سرد بشوئید تا رنگ آن تثبیت شود.

به علامت های روی برچسب لباس توجه داشته باشید

مطالعه علامت های روی برچسب لباس در جلوگیری از رنگ دادن لباس به شما کمک می کند و می توانید اطلاعاتی راجب مواد شوینده سازگار با لباس، درجه حرارت مناسب برای لباس و ... بدست آورید.

لباس برای مدت طولانی داخل آب نماند

برای اینکه از رنگ پس دادن لباس جلوگیری کنید لباس های خیس را به مدت طولانی درون لگن آب و یا لباسشویی قرار ندهید. با این کار بافت لباس آسیب می بیند و رنگ لباس ها باهم قاطی می شود.

ثبات رنگ لباس را تست کنید

برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس، مقداری آب و صابون درست کنید و لباس را به مدت 20 دقیقه داخل آن قرار دهید، تغییر رنگ آب نشاندهنده رنگ پس دادن لباس شماست و علاوه بر اینکه نباید بهمراه لباس های دیگر شسته شود، در شستن آنها باید با ملایمت رفتار کنید.

از چنگ زدن بیش از حد لباس خودداری کنید 

چنگ زدن یا فشردن زیاد لباس باعث آزاد شدن رنگ های داخل لباس می شود و به عبارتی رنگ را از روی لباس شما برمیدارد. برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس، بهتر است لباس را پشت و رو کنید و بدون فشار دادن یا چنگ زدن لباس آنرا با آب سرد بشوئید. در صورت استفاده از لباسشویی نیز آنرا روی دور ملایم قرار دهید.

از آب سرد استفاده کنید

آب گرم علاوه بر اینکه رنگ لباس شما را کمرنگ می کند، در صورتی که چندین لباس نخی باهم شسته شوند، امکان رنگ پس دادن آنها وجود دارد. برای اینکه از رنگ پس دادن لباس جلوگیری کنید همیشه آنها را با آب سرد بشوئید.

شوینده ملایم استفاده کنید

برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس بهتر است از شوینده های ملایم استفاده کنید. لباس های مشکی را با آب سرد و شوینده ملایم بشوئید و اگر بر روی لباس سفید شما لکه ایجاد شده، هیچ گاه آنها را با شوینده های قوی مثل وایتکس نشوئید.

استفاده از پایدار کننده ها

پایدار کننده ها شامل ترکیباتی هستند که می توانند از رنگ پس دادن لباس جلوگیری کنند و قابل استفاده بر پارچه های طبیعی و ریون هستند.

برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس ها مقداری پایدار کننده را درون ظرفی از آب داغ بریزید و لباس را داخل آن غوطه ور کنید و سپس آنرا آبکشی نمائید. این کار برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس مشکی به بدن نیز کابرد دارد.

استفاده از ورقه جذب رنگ

اگر لباس شما با هربار شستشو رنگ می دهد برای جلوگیری از رنگ پس دادن آن می توانید از ورقه های جذب رنگ استفاده کنید. این ورقه ها رنگ لباس را به خود جذب می کند و از رنگ دادن لباس به لباس های دیگر جلوگیری می کند.

نمک دریایی استفاده کنید

می توانید از نمک دریایی به عنوان یک نگهداره برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس استفاده کنید. برای انجام این کار مقدار کم نمک ید دار به لباس ها بزنید و سپس لباس را آبکشی نمائید.

لباس را با خشک کن لباسشویی خشک نکنید

خشک کن لباسشویی می تواند تا حدود زیادی رنگ لباس شما کمرنگ کند و همچنین در صورت شستن چندین لباس با هم، باعث قاطی شدن رنگ آنها بشود. پس بهتر از خشک کن استفاده نکنید و در صورت استفاده، آنرا روی دور کند و دمای کم قرار دهید.

لباس را مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید

اگر نگران کمرنگ شدن لباستان هستید، بویژه در مورد لباس های مشکی، برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس مشکی آنها را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

چند نکته برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس

  • برای اینکه از رنگ پس دادن لباس ها جلوگیری کنید از مصرف سرکه خودداری نمائید.
  • لباس هایی که احتما رنگ دادن انها وجود دارد را باهم بشوئید.
  • اگر تصمیم به شستن لباس ها در لباسشویی دارید، بعد از جدا کردن لباس های همرنگ، آنرا روی حالت شستشو با زمان کم و آب سرد قرار دهید.
  • لباس هایی که قبلا رنگ داده اند بصورت دستی بشوئید.