پارچه مناسب برای لباس کودک
Views 1,385 بازدید
Calendar icon 3 سال پیش

پارچه مناسب برای لباس کودک

علاوه بر خرید لباس از فروشگاه های مختلف، گاهی ممکن است تصمیم به دوخت لباس در خانه داشته باشیم. برای این کار علاوه بر مهارت لازم در خیاطی، باید جنس پارچه های مختلف را بشناسیم و  بدانیم چه پارچه هایی برای لباس کودک مناسب است. در این مطلب می خواهیم به معرفی پارچه مناسب برای لباس کودک بپردازیم.

پارچه های مناسب لباس کودک

پوست کودکان لطیف و حساس است. از اینرو باید لباس هایی را برای آنها تهیه کنید که نرم و لطیف و فاقد حساسیت باشند و پوست کودک را تحریک نکنند. مقاوم باشد. پارچه ای باشد که کودکان در آن احساس راحتی داشته باشند و انعطاف پذیر باشد. پارچه ای قابل تنفس باشد و هوا براحتی از آن عبور کند. همچنین شستشوی راحت و آسانی داشته باشد. برای دوخت لباس کودکان پارچه های متعددی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

برای خرید لباس کودک به چه نکاتی توجه کنیم

  • پارچه نخ پنبه

معمولا مناسبترین پارچه ای که برای لباس نوزاد به ذهنمان می رسد و همه ویژگی های ذکر شده را دارد، پارچه نخ پنبه است. زیرا در یک محیط کاملاً دوستدار محیط زیست و بدون هیچ مواد شیمیایی رشد یافته است و هیچگونه ترکیبات مصنوعی در آن وجود ندارد.

ضمن اینکه پارچه نخ پنبه‌ به راحتی قابل شستشو و اتو کشی است و با استفاده از شوینده‌ نه چندان قوی نیز به راحتی ضدعفونی می شود.

  • پارچه کتان 

کتان ، یکی دیگر از پارچه های مناسب لباس کودک است که از گذشته وجود داشته و با داشتن وزن سبک و ماندگاری بالا، انتخاب مناسبی برای دوخت لباس های بچگانه می باشد. پارچه کتان انواع مختلفی دارد که کتان نخی، کتان کشی و پارچه کتان کاغذی پرکاربردترین انواع آن می باشند.

ضدعفونی کردن لباس کودک

  • پارچه مخمل پنبه ای

اگر به دنبال پارچه مناسب برای لباس بچه در فصل سرما هستید، مخمل پنبه ای، گزینه ای مناسبی است. این پارچه بسیار نرم و لطیف است و گرما را بخوبی حفظ می کند.

  • پارچه ساتن و ابریشم

چنانچه به فکر لباس مهمانی برای کودک خود هستید، ساتن و ابریشم از جمله پارچه های مناسب برای لباس کودک هستند که علاوه بر لطافت، فاقد مواد مصنوعی و حساسیت زا برای پوست حساس کودکان می باشند.

  • پارچه حوله ای

یکی از پارچه های پر کاربرد برای لباس کودکان، پارچه حوله ای است که بخصوص برای هوای سرد بسیار مناسب می باشد. معمولا از پارچه حوله ای برای تهیه تن پوش کودکان استفاده می شودف اما می توان با این پارچه، ست بلوز شلوار نیز تهیه کرد.

نکات شستشوی لباس کودک

  • پارچه ریون بامبو

ریون بامبو یک پارچه تهیه شده از مواد طبیعی و دارای خواص غیر آلرژی‌زا و بسیار لطیف و با دوام است. از اینرو برای دوخت لباس کودکان بسیار مناسب است و با دمای بدن کودک سازگار می‌شود.

  • پارچه وال

برای دوخت لباس خنک و راحت کودکانه پارچه وال گزینه مناسبی است. این پارچه کمی حالت شکنندگی دارد، سبک و روان است و بهترین گزینه برای دوخت پیراهن های خانگی در فصل تابستان است.

  • پارچه ژرسه

در بین انواع پارچه مناسب لباس کودکان، پارچه ژرسه را پیشنهاد می کنم. این پارچه کمی کشی است و بافت منعطف و نرمی دارد، براحتی چروک نمی شود. ایجاد حساسیت نمی کند و کودکان در ان احساس راحتی خواهند داشت.

  • پارچه باتیست

پارچه های پنبه ای مناسبترین پارچه برای لباس کودک هستند. پارچه باتیست با بافت پنبه ای و لطیف یکی از پارچه های مناسب لباس کودک می باشد که با وجود مقاومت عالی، نازک و لطیف است، قابل تنفس می باشد و  برای لباس های تابستانی کودکان، بهترین گزبنه است.

نکاتی برای انتخاب پارچه های مناسب لباس کودک

  • از خرید پارچه پشمی با پشم طبیعی برای کودکان خودداری کنید، چون می تواند باعث سبب ایجاد آلرژی در کودکان شود.
  • پارچه های لاکرا و نایلونی نیز برای لباس کودک مناسب نیستند و می تواند احساس ناخوشایندی در آنها ایجاد کند.
  • از پارچه هایی که احتمال می دهند رنگ پس بدهند برای لباس کودک استفاده نکنید.