پاک کردن لکه چای از روی لباس

چای سرشار از ماده ای بنام تانن است که می تواند لباس ها، اثاثه یا لوازم داخلی و حتی دندان ها را لکه دار کند. از بین بردن لکه های چای به یک شوینده قوی، ماده ساینده یا عامل اسیدی نیاز دارد. باید یک روش مناسب برای از بین بردن لکه پیدا کنید و در اسرع وقت برای جلوگیری از ایجاد لکه اقدام کنید. اگر سریع عمل کنید، اغلب اوقات می توانید لکه چای را به طور کامل پاک کنید. در این مطلب از آی بولک دو روش برای پاک کردن لکه چای از روی لباس را با شما در میان گذاشته ایم.

چگونه لکه چای را از روی لباس پاک کنیم

قبل از اینکه برای از بین بردن لکه چای از روی لباس اقدام کنید، برای آگاهی از دستورالعمل های خاص شستشوی لباس، برچسب لباس را بررسی کنید. اگر برچسب روی لباس عبارت (فقط خشکشویی) را نشان می‌ دهد، بلافاصله آن را به خشک‌ شویی ببرید. یک خشکشویی معتبر با دیدن و بررسی لکه ها دقیقا می داند که با چه نوع لکه ای روبرو است.
اما اگر لباس شما با مواد شوینده سازگاری دارد، می توانید با استفاده از برخی محصولات خانگی لکه چای را از بین ببرید.
بیشتر افراد بلافاصله پس از گرفتار شدن در شرکت یا مهمانی با لکه‌ی چای، لباس خود را با آب و صابون می‌شویند. دلیل این اقدام این است که صابون یا مایع دستشویی، ماده‌های شوینده‌ای هستند که به راحتی در دسترس هستند. اما در حقیقت، این اقدام اشتباه است. زیرا این عمل به نحوی لباس را به دستمال آشپزخانه یا گردگیر اتاق مطالعه تبدیل می‌کند. بنابراین، بهتر است صبر کرده و صابون را سر جایش قرار داده و از این کار خودداری کنید. انجام این کار ممکن است لکه را ثابت کند و شما نمی‌توانید آن را پاک کنید.
اقدام درست این است که بلافاصله بعد از ریختن چای روی لباس آن را خشک کنید زیرا مقدار زیادی از مواد چای لک را به جا می گذارند با این عمل به دستمال کاغذی یا پارچه جذب می شوند.

روش اول برای پاک کردن لکه ی چای از روی لباس

برای پاک کردن لکه چای روی لباس به روش زیر عمل کنید:

  1. لباس خود را در آب سرد بشویید. اگر لکه چای تازه روی لباس افتاده است، فوراً لکه چای را با آب سرد بشویید و پاک کنید.
  2. لکه را با یک پارچه تمیز پاک کنید، پارچه را به طور مداوم به اطراف لکه چای حرکت دهید.
  3. لباس را حداقل 30 دقیقه در آب سرد خیس کنید. اگر لکه چای غلیط و زیاد است، می‌ توانید لباس را یک شب در آب سرد بگذارید تا خیس بخورد.
  4. مقدار کمی ماده شوینده (چند قاشق غذاخوری برای 1 گالن آب) یا سفید کننده را به آب سرد اضافه کنید. (فقط در صورتی که لباس سفید است، سفید کننده اضافه کنید.)
  5. لباس های نخی را در محلول سرکه خیس کنید. 3 فنجان سرکه سفید و 1 فنجان آب سرد را در یک سطل، کاسه یا سینک با هم مخلوط کنید. لباس نخی را به محلول اضافه کنید و بگذارید حدود 30 دقیقه خیس بخورد.

روش دوم برای پاک کردن لکه چای از روی لباس

  1. در روش دیگر، می‌ توانید کمی سرکه را مستقیماً روی لکه اسپری کنید و اجازه دهید حدود 30 دقیقه بماند.
  2. اگر بعد از این کار لکه باقی ماند، مقداری نمک خوراکی روی لکه بریزید و پارچه و نمک را با انگشتان خود به هم بمالید.
  3. لباس را بعد از خیس خوردن بشویید. اگر لباس سفید است، از سفید کننده استفاده کنید. برای پارچه های رنگی می توانید از سفید کننده اکسیژن دار یا سفید کننده ایمن رنگ استفاده کنید.
  4. لباس را خشک کنید. لباس را از ماشین لباسشویی خارج کنید و قبل از قرار دادن در خشک کن آن را بررسی کنید. گرما باعث ایجاد لکه می شود، بنابراین تا زمانی که لکه ی چای به طور کامل پاک نشده، نباید از آن استفاده کرد. اگر لکه به طور کامل از بین رفت، لباس را مانند حالت عادی خشک کنید یا آن را در هوای بیرون قرار دهید تا در آفتاب خشک شود.


جمع بندی

در اینجا روش هایی را برای پاک کردن لکه چای از روی لباس بررسی کردیم. روش اول شامل شستشوی لباس در آب سرد با استفاده از ماده شوینده یا سفید کننده بود. روش دوم شامل استفاده از سرکه و نمک برای پاک کردن لکه بود.

مهمترین نکته در پاک کردن لکه چای این است که عملیات را به سرعت آغاز کنید. هر چه سریعتر لکه را پاک کنید، احتمال برطرف شدن کامل آن بیشتر خواهد بود. همچنین، قبل از انجام هرگونه روش، به برچسب لباس توجه کنید و دستورالعمل های شستشوی مخصوص را رعایت کنید.

با انتخاب یکی از روش‌های ذکر شده و اعمال آن با دقت، می‌توانید لکه چای را از روی لباس پاک کنید. اما در هر صورت، بهتر است قبل از استفاده از هر روشی، روی یک قسمت کوچک و پنهانی از لباس تست کنید تا از هرگونه آسیب به لباس اصلی جلوگیری شود.

لباس هایی که برچسب آنها فقط خشکشویی را توصیه می‌کند، باید به خشکشویی مناسب ببرید تا لباس درست شسته شود. در صورتی که امکان استفاده از خشکشویی نباشد، بهتر است خدمات شستشوی حرفه‌ای را برای پاک کردن لکه چای در نظر بگیرید.

با رعایت این روش‌ها و اقدامات احتیاطی، باید بتوانید لکه چای را از روی لباس پاک کنید و لباس خود را به حالت اولیه بازگردانید.