چه چیزهای به لباسشویی آسیب می رساند
Views 2,750 بازدید
Calendar icon 3 سال پیش

چه چیزهای به لباسشویی آسیب می رساند

خراب شدن لباسشویی بدترین اتفاقی است می تواند برای وسایل منزل بیفتد. علاوه بر اینکه هر روز کلی لباس کثیف تلنبار می شود، هزینه تعمیر ماشین لباسشویی در وضعیت اقتصادی کنونی سرسام آور است. اما خراب شدن لباسشویی هم به این راحتی ها نیست و با رعایت برخی موارد می توان میزان آسیب به لباسشویی را به حداقل رساند. در این مطلب به شما می گوییم که چه چیزهای به لباسشویی آسیب می رساند تا از انداختن آنها در لباسشویی خودداری کنید.

چیزهایی که نباید در ماشین لباسشویی بریزیم

پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی

یکی از اصلی ترنی دلایل خراب شدن لباسشویی پر کردن بیش از حد آن است. ممکن است تصور کنید که با پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی در مصرف آب و برق صرفه‌ جویی می شود، اما این کار اصلا به لحاظ مالی به نفع شما نیست. با پر کردن لباسشویی تا لبه دیگر فضایی برای شستشو باقی نمی‌ ماند و لباس‌ به خوبی شسته نمی‌ شوند. ضمن اینکه به سیستم تعلیق و یاتاقان لباسشویی آسیب جدی وارد می کند.

مواد شوینده اضافی

هرچه مواد شوینده بیشتر باشد، لباس‌ ها تمیزتر شسته می‌شوند، درست است؟ نه دقیقا. استفاده بیش از حد از مواد شوینده می‌ تواند به ماشین لباسشویی شما آسیب برساند. مقدار اضافی مواد شوینده در ماشین لباسشویی و حتی روی لباس‌ ها جمع می‌ شود و در نتیجه بوی نامطبوعی در لباسشویی به وجود می‌ آورد. علاوه بر این، لباس‌ ها به طور کامل شسته نمی‌ شوند و در نهایت اگر این روند ادامه یابد و به آن رسیدگی نشود، قطعات لباسشویی خراب می‌ شوند.

زیپ و دکمه لباس

زیپ  دکمه های آهنی لباس از جمله چیزهایی هستند که می توانند به لباسشویی آسیب وارد کنند. بنابراین قبل از شستن لباس هایی که زیپ دارند حتما زیپ آنها را ببندید.

اما در مورد دکمه ها، دکمه های لباس را پیش از انداختن در لباسشویی باز بگذارید تا حین چرخش در ماشین پاره نشوند.

 سکه و اشیا فلزی

خیلی اوقات فراموش می کنیم جیب لباسها را قبل از شستشو خالی کنیم. وجود سکه یا هر اشیاء فلزی در جیب لباس می تواند باعث آسیب جدی به ماشین لباسشویی شود و پمپ تخلیه آنرا خراب کند. در مورادی نیز وجود اشیاء فلزی در لباسشویی باعث گیر کردن آنها در لوله تخلیه می شود و جلوی خروج آب را می گیرد که در نهایت هزینه تعمیر آن بسیار زیاد است.

موی حیوانات خانگی

از جمله چیزهای مضر برای لباسشویی موی حیوانات خانگی است. موی حیوانات خانگی معمولا روی همه لباس ها و وسیله های شما هست و اگر وارد لباسشویی شود با مسدود کردن مسیر پمپ تخیله آسیب جدی به ماشین لباسشویی وارد می کند.

لباس‌ های کوچک و ظریف

لباس‌ های کوچک مانند جوراب‌ های بچه‌گانه نیز در قسمت‌ هایی از ماشین لباسشویی گیر می‌ کنند که دسترسی به آن‌ ها راحت نیست. این لباس‌ های کوچک می‌ توانند وارد دریچه‌ ها و شلنگ‌ های تخلیه ماشین لباسشویی شوند. بهترین راه حل این است که این لباس‌ های کوچک را در کیسه‌ های مشبک قابل شستشو بریزید تا مطمئن شوید که در لباسشویی گیر نمی‌ کنند.

پادری‌ حصیری یا لاستیکی

انداختن یک پادری حصیری یا لاستیکی در ماشین لباسشویی اصلا ایده‌ خوبی نیست. در واقع، لاستیک تجزیه می‌ شود و در صورتی که تکه‌ های بزرگی از آن از فیلتر عبور کنند می‌ توانند موجب خراب شدن لباسشویی شوند.

لباس‌ های لکه‌ دار قابل اشتعال

فرض کنید مقداری بنزین یا نفت روی لباس‌ تان ریخته باشد. کار اشتباه این است که برای شستشو آن را در ماشین لباسشویی بیاندازید. ممکن است فکر کنید که با شستشو در ماشین لباسشویی بوی بد بنزین از بین خواهد رفت، اما اصلا ایده‌ خوبی نیست. این کار حتی ممکن است موجب آتش‌سوزی و انفجار شود. نگران نباشید، شما می‌توانید این لکه‌ های سرسخت را با ترکیب دو پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب و شستشوی لکه با استفاده از خمیر بدست آمده از بین ببرید. روش دیگر این است که لباس را در سینک یا سطل پر از آب داغ و ماده شوینده یا مایع ظرفشویی بشویید و خشک کنید.

لباس‌ های ضد آب

لباس‌ های شما ممکن است دارای برچسب ضد آب باشند، اما این بدان معنا نیست که با ماشین لباسشویی سازگاری کامل دارند. شستن لباسی مانند بارانی یا روکش تشک شرایطی را ایجاد می‌ کند که مواد با گذشت زمان مانند یک بادکنک پر از آب در آب به دام می‌ افتند و اگر این بادکنک به طور ناگهانی در حین چرخش لباسشویی بترکد، تمام آن جرم و مواد به بخش‌ های دیگر می‌ روند و شرایط بسیار خطرناکی به وجود می‌ آید که ممکن است در نهایت منجر به انفجار ماشین لباسشویی شود.

کفش‌ های مخصوص دویدن

اگرچه کفش‌ های کتانی معمولا برای شستشو در ماشین لباسشویی مناسب هستند، اما شستن کفش‌ های مخصوص دویدن می‌ تواند یک اشتباه بسیار پرهزینه باشد، خصوصا اگر این شستشو موجب شود تا سایز کفش تغییر کرده و کوچک‌ تر شود. اگر باید کفش‌ های مخصوص دویدن خود را بشویید و بر روی برچسب روی کفش نوشته شده است که می‌توانید آن را در ماشین لباسشویی بشویید، توصیه‌ ما این است که کفی‌ ها را در بیاورید و هر کفش را در یک روبالشی جداگانه قرار دهید. سپس، کفش‌ها را با حوله حمام بشویید تا نقش کوسن را ایفا کند.

چند نکته برای جلوگیری از آسیب به ماشین لباسشویی

  • از ماندن طولانی مدت لباس های خیس در لباسشویی بعد از پایان شستشو جلوگیری کنید. زیرا می تواند باعث آسیب به لباسشویی شود.
  • هر چند ماه فیلتر لباسشویی را تمیز کنید.
  • از ریختن لباس زیاد و مواد شوینده زیاد در لباسشویی جدا خودداری نمایید.