تاریخچه، تحولات و تاثیرات فرهنگی شلوار جین
Views 0 بازدید
Calendar icon 4 ماه پیش

تاریخچه، تحولات و تاثیرات فرهنگی شلوار جین

همه ما اسم شلوار جین را شنیده‌ایم و همه‌روزه از آن استفاده می‌کنیم؛ اما آیا یکبار به تاریخچه، تحولات و تأثیرات فرهنگی شلوار جین زنانه فکر کرده‌ایم. به این موضوع فکر کرده‌ایم که مثلاً شلوارهای جین برای اولین‌بار در کجا اسم درآورند و سپس در تمام جهان پخش شدند؟ به این فکر کرده‌ایم که تأثیرات شلوار جین زنانه بر جامعه یا فرهنگی یک جامعه چه بوده است؟ یا اینکه شلوار جین زنانه باعث چه تحولاتی در یک جامعه امروزی شده است؟ تمام این سؤال‌ها و سؤالاتی ازاین‌دست قرار است در این مقاله به طور کامل پوشش داده شود. بعد از مطالعه این مقاله قطعاً دید بهتری از تاریخچه، تحولات و تأثیرات فرهنگی شلوار جین زنانه خواهید داشت.

شلوار جین از کجا آمده است؟

تاریخ شلوار جین به دهه 1850 میلادی بر میگردد. استفاده از نام شلوار جین در سال 1852 میلادی بر سر زبان‌ها افتاد. جایی که یک فرد آمریکایی به نام Levi Strauss فارسی لویی استراوش برای جستجو و یافتن طلا به کالیفرنیا سفر می‌کند. پس از گذشت مدتی با شکایت کارگران معدن مواجه می‌شود که از کیفیت شلوارهای خود ناراضی اند. همین اعتراض‌ها سبب می‌شود تا لویی استراوش دست به ابتکار جدیدی بزند و از رول‌های برزنت و کرباسی که در آنجا یافت می‌شد اقدام به تولید شلوار برای کارگران محلی کند. طولی نمی‌کشد که کارگران از شلوارهایی که او تولید کرده بود استقبال می‌کنند و پارچه لویی به اتمام می‌رسد. او از فرانسه پارچه وارد می‌کند و اقدام به تولید دوباره پارچه‌ها می‌کند. واژه جین از واژه فرانسوی "serge de Nimes" گرفته شده است که به معنای "سرژ (پارچه محکم) از شهر Nimes فرانسه است. پس از آن لویی استراوش اقدام به طراحی و برطرف کردن سایر عیوب شلوارهای خود می‌کند که همین اقدامات پایه و اساس تاسیس برند Levi’s امروزی است.  بد نیست بدانید که اولین شلوارهای جین تولید شده در تاریخ به رنگ قهوه ای روشن و سفید بوده اند.

تاریخچه شلوار جین زنانه

اگر بخواهیم صادق باشیم اگر نگاهی به ژورنال‌های قدیمی و جدید جهان در صنعت مدلینگ داشته باشیم امکان ندارد که کلمه Levi's را در قسمتی از عکس ندیده باشیم. از زمانی که شلوار جین Levi's برای اولین بار در سال 1873 معرفی شد تا امروز، صنعت شلوار جین دستخوش تغییرات گسترده ای شده است که نشان دهنده تغییرات فرهنگی از جمله مبارزه مداوم برای برابری جنسیتی است. در طول جنگ جهانی اول بسیاری از زنان اروپایی مجبور شدند تا دوشادوش مردان مشغول کارهای طاقت فرسا فیزیکی و سنگین شوند. زنان در همه جا مشغول به کار شدند. طولی نکشید که متوجه شدند که شلوار جین زنانه Levi’s بخش جذایی ناپذیری از کمد لباس‌های آنها شده است. در سال 1918 میلادی یعنی درست در زمان اتمام جنگ جهانی اول Levi’s یک خط تولید از لباس‌های زنانه به نام “Freedom-Alls” را راه اندازی کرد. این لباس‌ها یک تکه بودند و از تونیک‌های نخی متصل به شلوارهای بادکنکی تشکیل شده بودند. بنا به گفته تاریخ نگار شرکت لویس اشتراوس یعنی آقای تریسی پانک قصد آنها از چنین نامگذاری این بود که به همهگان بفهمانند زنان دیگر می‌توانند به طور آزاد  از لباس‌های تولیدی این شرکت برای تفریح و گردش نیز استفاده کنند.
مطلب پیشنهادی : راهنمای جامع انواع شلوار جین زنانه

تا سال 1922 برند Levi’s کفش‌های پیاده روی مخصوص زمین‌های خاکی و همچنین کت‌های مخصوص زنان را می‌فروخت. در صورتی که در همین زمان برای مردان شلوار جین کلاسیک دوخته و عرضه می‌شد. در همان زمان‌ها طراحی شلوارهای جین گشاد برای بانوان توسط طراحانی نظیر Coco Chanel اتفاق افتاد. بیشتر استقبال کنندگان از این مدل شلوارها بانوانی بودند که می‌خواستند به تفریح بروند یا در کنار ساحل آفتاب بگیرند. تا دهه 1930 تمام بانوانی که می‌خواستند از سایر شلوارهای جین استفاده کنند می‌بایست به سراغ بخش مردانه می‌رفتند و از شلوار جین‌های مردانه استفاده می‌کردند.

اولین شلوار جین مخصوص زنان

بیشتر محبوبیت Dude Ranches کسی که همه او را با برند Levi’s می‌شناسند در سال 1934 میلادی رقم خورد. در سال 1934 میلادی Levi’s اولین خط تولید شلوار جین زنانه را معرفی کرد. این مدل شلوار با نام Lady Levi’s شناخته می‌شد و برش آن با مدل مردانه اش فرق داشت تا تفاوت بین شلوار جین زنانه و مردانه برای اولین بار رقم بخورد.

در طول دهه 1950 میلادی شلوار جین Levi’s به نماد جوانی و شورش تبدیل شد تا جایی که حتی به فیلم‌های سینمایی راه یافت. جیمز دین در شورشی بدون دلیل و مارلون براندو در فیلم وحشی نظرات زیادی را به خود در خصوص استفاده از شلوار جین زنانه جلب کردند. همین اتفافات رخ داد و باعث شد تا کم کم برند Levi’s از چشم‌ها بیوفتد. کار به جایی رسید که در بعضی از مدارس اقدام به ممنوع اعلام کردن استفاده از شلوار جین زنانه کردند.

 یکی از تأثیرگذارترین افراد در تاریخ شلوار جین زنانه، مرلین مونرو بود. او با شجاعت و جسارت همیشگی خود باعث افزایش محبوبیت بیش‌ازپیش شلوار جین در بین بانوان آن زمان شد. شاید مهم‌ترین تأثیر او بر شلوارهای جین زنانه در فیلم The Misfits اتفاق افتاد. جای که او یک جفت شلوار جین زنانه Levi's را در آغوش کشید و تصور همگان را از نسبت به شلوار جین زنانه تغییر داد. برند Levi’s برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده بود و مرلین مونرو احتمالاً اولین فردی بوده است که با پوشیدن شلوار جین زنانه به جذابیت جنسی آن نیز افزوده است.

با همه اتفافاقاتی که رخ داد در نهایت زن‌هایی که شلوار جین بر تن می‌کردند به نماد قدرت و آزادی‌طلبی تبدیل شدند. بانوانی که یک روز فکر داشتن شلوار جین مردانه برای آنها آرزو بود؛ ولی کنون برای خود شلوار جین مخصوص زنان را داشتند و از آنها در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی استفاده می‌کردند.
 تاریخچه، تحولات و تاثیرات فرهنگی شلوار جین

انقلاب‌فرهنگی شلوار جین زنانه

در تاریخ فرهنگ غرب دو دهه 1960 و 1970 میلادی فراز و فرودها زیادی داشته است. از جمله اینکه جنبش‌های انقلاب جنسی و مبارزه برای دستیابی به حقوق برابر برای خانم‌ها در این دو دهه رخ داده است. در این دو دهه به تدریج شلوار جین تبدیل به لباس فرم دانشجویان و هر گروه دیگری شد که تا قبل از این تاریخ آنرا ضد فرهنگ و ضد ارزش تلقی می‌کردند. با تغییر نگرش جامعه به شلوار جین زنانه همچنین شلوارهای جین به نماد استقلال و آزادی تبدیل گشت. از آنجایی که شلوار جین برای هر دو دسته مونث و مذکر جامعه مورد استفاده قرار می‌گرفت تبدیل به نمادی به عنوان برابری جنسیتی نیز قرار گرفت.
همچنین بخوانید: با شلوار جین پاچه گشاد چه کفشی بپوشیم؟

محبوبیت شلوار جین زنانه

امروزه شلوار جین به یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین شلوارها چه در قسمت مردانه و چه در قسمت زنانه و چه در قسمت مردانه تبدیل شده است. جالب‌تر این که محبوبیت شلوار جین در تمام جهان روبه‌افزایش است و تنها به کشورمان ایران محدود نمی‌شود. بنا به آخرین گزارش‌ها ارزش بازار شلوار جین در سال 2022 به رقم 64.5 میلیارد دلار رسیده است. پیش بینی می‌شود که این رقم تا سال 2030 به رقم 95.2 میلیارد دلار خواهد رسید. با گذشت زمان شلوار جین دیگر در همه جا کاربرد دارد و در همه مناسبت‌ها چه مناسبت‌های رسمی و چه مناسبت‌های اجتماعی کاربرد دارد و دیگر محدودیت جنسی یا سنی گذشته را ندارد.

سیر تکاملی شلوار جین زنانه

همان‌طور که می‌دانید شلوار جین زنانه از زمان به‌وجودآمدن تا به الان دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. از مدل‌های کلاسیک کمرباریک و راسته بلند گرفته تا شلوارهای مام استایل و مام فیت امروزی. تمام این تغییرات نشان‌دهنده این است که شلوار جین متناسب با زمان دستخوش تغییر در مدل و سبک می‌شود. البته این پیشرفت تنها مختص به سبک و مدل شلوارهای جین نبوده است و گشادی و راحتی زنان را نیز دربرگرفته است. در ادامه با یکدیگر به بررسی سیر تحولی تاریخ شلوار جین زنانه می‌پردازیم.

روزهای اولیه شلوار جین زنانه

تاریخ شلوار جین را که ورق می زنیم، شاهد رخدادهای مختلفی بوده ایم. در ابتدای به وجود آمدن شلوار جین، تنها آقایان اجازه داشتند که از آن استفاده کنند. در آن زمان از زنان انتظار می‌رفت که از دامن‌ها و لباس‌های مخصوص خود استفاده کنند. در همان زمان‌ها به دلیل عقب ماندگی فرهنگی در غرب پوشیدن شلوار جین برای بانوان بسیار زشت تلقی می‌شد و حتی مایه رسوایی آنها نیز بوده است. با بروز جنگ جهانی دوم زنان دوشادوش مردان خود در همه کارها شرکت می‌کردند و بدین ترتیب پوشیدن شلوار به امری غیرقابل‌اجتناب تبدیل شد. در نهایت همه این تلاش‌ها منجر به معرفی شلوار جین زنانه شد. بااین‌وجود چندین دهه طول کشید تا مردان غربی استفاده از شلوار جین زنانه در معابر عمومی را عادی‌انگاری کنند و زنان به‌راحتی بتوانند از آنها در محیط‌های عمومی استفاده کنند.
شلوار جین زاپ دار چیست و با چه کفش و لباسی ست می شود؟

قرن جدید و شلوار جین زنانه

در ادامه تحولات شلوار جین زنانه به دهه 200 میلادی می رسیم. در اوایل دهه 2000 میلادی شاهد بازگشت دوباره شلوارهای جین تنگ به بازار بودیم. شلوار جین تنگ در دهه 1950 میلادی غوغا به پا کرده بود. در عین حال، این شلوارها چون با دستگاه‌ها و تجهیزات جدید تولید می‌شدند با کلاس تر و خوش فرم تر بودند. در این زمان افراد مشهوری همچون کیت ماس و ویکتوریا بکهام با پوشیدن چنین شلوارهایی به دیده شدن این مدل شلوارها کمک بسیار زیادی کردند. رفته رفته این شلوارها در بازار جا باز کردند و مدل‌های دیگر نظیر کمر بلند و کوتاه تا قوزک پا به بازار آمد. با اینکه در سال 2024 میلادی به سر می‌بریم هنوز هم عده ای از بانوان به این مدل از شلوارهای جین زنانه علاقه دارند و آنها را برای پوشش بر می‌گزینند.

با وجود تمام این موارد می‌توانیم بگوییم که شلوار جین را نمی‌توان حذف یا با شلوار دیگری جایگزین کرد. تمام شواهد نشان از محبوبیت روزافزون شلوارهای جین دارد. تاریخچه شلوار جین دارای نقطه عطف است. از عمده دلایل محبوبیت شلوارهای جین می‌توان به تطابق‌پذیری سریع با زمان و راحتی استفاده نسبت به سایر شلوارها اشاره کرد. همان‌طور که می‌بینید هر روزه شلوارهای زیادی به بازار می‌آیند و پس از مدتی به طور کامل از بین می‌روند. تنها شلوار جین زنانه است که توانسته محبوبیت خود را حفظ کرده و در تمام این سال‌ها بالا باشد.

نتیجه‌گیری

آینده شلوار جین بسیار روشن است. تاریخچه شلوار جین زنانه را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم. هر چقدر که صنعت مد و فشن روبه‌جلو گام بر می‌دارد، این سؤال پیش می‌آید که آینده شلوار جین به چه شکلی در خواهد آمد. چیزی که در این چند سال یعنی از زمان رایج شدن استفاده از شلوار برای هر دو جنس مذکر و مؤنث بیشتر به چشم می‌آید محبوبیت روزافزون آنهاست. وجود مدل‌ها و طرح‌های مختلف شلوار جین زنانه نیز دلیل دیگری بر این ادعاست. رنگ‌های متنوع شلوارهای جین نیز در نوع خود بی‌مانند است. کمتر شلواری را پیدا می‌کنید که چنین رنگ‌های کم‌نظیر و خاصی داشته باشد. امیدوارم از مقاله تاریخچه، تحولات و تأثیرات فرهنگی شلوار جین زنانه رضایت داشته باشید.