چگونه راه پارچه را تشخیص دهیم
Views 12,045 بازدید
Calendar icon 9 ماه پیش

چگونه راه پارچه را تشخیص دهیم

اگر علاقمند به خیاطی هستید، دلایل زیادی وجود دارد که جهت راه یا همان تار و پود پارچه را قبل از استفاده از پارچه بدانید. برای سهولت در تعیین تار و پود در یک پارچه، بهتر است ویژگیهای الیاف پارچه را بدانید. در ادامه این مطلب از آی بولک بخوانید که چگونه راه پارچه را تشخیص دهیم؟

نحوه تشخیص راه پارچه

معمولا برای برش دادن پارچه باید آن را در جهت راه آن قیچی کنید. راه پارچه جهتی است که قسمت ترکی پارچه در آن قسمت است و معمولا در پشت پارچه قرار دارد. باید پارچه ها را روی هم قرار دهید تا ترکی ها روی هم بیفتد. در پارچه های طرح دار، راه پارچه در قسمت کمرنگ پشت پارچه است. به طور دقیق تر راه در راستای طول و ترکی پارچه قرار دارد و بی راه در راستای عرض پارچه قرار می گیرد. برای تشخیص راه پارچه از بیراه می توانید پارچه را بکشید. پارچه از قسمت راه کش نمی آید ولی از سمت بیراه کمی کش می آید.

پارچه های بافته شده از در هم آمیختن نخ های افقی به نام پود و نخ های عمودی به نام تار تولید می شود. این نخ های متقاطع چیزی را تشکیل می دهند که خط دانه پارچه نامیده می شود. نخ تار عموماً از این دو قوی تر است و احتمالاً از حالت کشیده خارج می شود، بنابراین مهم است به خاطر بسپاریم که کدام است. اکثر پروژه های خیاطی باید بر روی خط دانه ها بریده شوند ، زیرا این پارچه پایدارترین است. خط دانه، باید با نخ های تار تراز شود.

روش های تشخیص راه پارچه

  • استحکام نخ: نخ های تار در مقایسه با پودها قوی تر هستند.
  • ظاهر نخ: نخ های تار نسبت به نخ های پودری نازک تر و نخ پیچ خورده نسبتاً بالاتری هستند.
  • الگوهای راه راه: اگر پارچه دارای نوارهای رنگی بود ، جهت نوار تاب می خورد. توجه کنید؛ اگر یک رنگ با تعداد فرد نخ پیدا کردید، تار است. به راحتی می توان تارها را تعیین کرد، زیرا نخ های موازی با چوب تار پیچ خورده است و نخ هایی که عمود بر طاقچه هستند، پود یا نخ پر کننده هستند.
  • نخ را بکشید: بیرون آوردن تارها از پارچه بسیار دشوار است.

هر پارچه بافته شده دارای یک روبان  است که مانند لبه ای که به صورت طولی در امتداد هر طرف اجرا می شود. هنگام انتخاب پارچه ، همیشه مطمئن شوید که نخ های پود عمود هستند. این نشان می دهد که پارچه روی دانه قرار گرفته است.

چگونه لباسهای گچی را پاک کنیم

تار و پود را می توان در سه بافت اصلی با هم بافت: ساده ، دوبل و ساتن.

  • بافت ساده: ساده ترین سبک، دارای نخ های پود متناوب بر روی و زیر هر نخ تار می باشد و پارچه ای محکم ایجاد می کند.
  • بافت دوبل: با دوام ترین بافت، با نخ های پود که از روی چندین نخ تار در الگویی عبور می کند که با هر ردیف یک قدم به راست یا چپ حرکت می کند و یک الگوی مورب ایجاد می کند. هرچه شیب مورب تندتر باشد ، پارچه قوی تر است.
  • بافت ساتن: دارای نخ های پود است که از چهار تا هشت نخ تار در یک الگوی مبهم عبور می کنند. نخ های بلندتر روی سطح که شناور نامیده می شوند، جلوه ای زیبا به آن می بخشد. اگرچه این بافت پارچه ای محکم می سازد ، اما از آن جهت مستعد چسبندگی نیست که دوام داشته باشد.
همچنین بخوانید: مدل بلوز با پارچه مخمل

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ارائه شده، روش‌های مختلفی برای تشخیص راه پارچه وجود دارد. برای این کار می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  1. استحکام نخ: نخ‌های تار در مقایسه با نخ‌های پود قوی‌تر هستند. با دستان خود به پارچه فشار دهید و تلاش کنید نخ‌های قوی‌تر را تشخیص دهید.
  2.  ظاهر نخ: نخ‌های تار نسبت به نخ‌های پود نازک‌تر و نخ پیچ خورده‌ای دارند. با دقت نخ‌ها را مشاهده کنید و تفاوت‌ها را تشخیص دهید.
  3.  الگوهای راه راه: اگر پارچه دارای نوارهای رنگی است، جهت نوار باید تاب بیفتد. توجه کنید که اگر یک رنگ با تعداد فرد نخ پیدا کنید، آن نخ تار است.
  4. بکشید نخ را: بیرون آوردن تارها از پارچه بسیار دشوار است. می‌توانید با محکم کشیدن پارچه، تارها را تشخیص دهید.

به علاوه، در هر پارچه بافته شده، روبانی وجود دارد که به صورت لبه‌ای در امتداد هر طرف پارچه اجرا می‌شود. اطمینان حاصل کنید که نخ‌های پود عمودی هستند، زیرا این نشان می‌دهد که پارچه روی دانه قرار دارد.

همچنین، توضیح داده شد که پارچه‌ها می‌توانند در سه بافت اصلی (ساده، دوبل و ساتن) بافته شوند. با توجه به نوع بافت پارچه، می‌توانید از ویژگی‌های خاص آنها برای تشخیص راه استفاده کنید.

با استفاده از این روش‌ها و توصیه‌ها، می‌توانید به خوبی راه پارچه را تشخیص داده و برش دهید تا نتیجه‌ی بهتری در پروژه‌های خیاطی خود به دست آورید.