پارچه کرباس چگونه است
Views 3,634 بازدید
Calendar icon 6 ماه پیش

پارچه کرباس چگونه است

پارچه های ساده و بدون نقش پر کاربردترین و رایج ترین پارچه ها برای دوخت لباس هستند. چون که ریسک زیادی ندارد و می توان برای موارد مختلفی از آنها استفاده کرد. یکی از این پارچه کرباس است که از گذشته وجود داشته و انواع مختلفی دارد. در این مطلب از آی بولک می خواهیم در مورد پارچه کرباس صحبت کنیم و بگوییم پارچه کرباس چگونه است و چه ویژگی هایی دارد.

پارچه کرباس چیست

کرباس نوعی پارچه ساده از جنس نخ پنبه است که هیچ نقشی روی آن وجود ندارد و در گذشته لباس اکثر افراد روستایی از جنس کرباس بود.  گفته می شود کرباس بافی در گذشته مهمترین منبع درآمد شهرستان نجف آباد بوده که بعد از مدتی از رونق افتاده است.

شهر یزد، اردکان و میبد به عنوان مرکز تولید پارچه کرباس شناخته می شود. به دلیل قیمت ارزان و مقرون به صرفه پارچه کرباس، یکی از کابردهای اصلی این پارچه به عنوان لایه لباس، آستری کفش و حتی دوخت دستمال های برای نظافت می باشد که با دستگاه های ریسندگی در عرض های 35 تا 70 سانتی متری و توسط زنان خانه دار بافته می شود.

ویژگی های پارچه کرباس

پارچه کرباس انواع مختلفی دارد و معمولا رنگ آن سفید است اما گاهی نیز با نخ های رنگی بافته می شود. صاف و یکدست بودن پارچه کرباس و کناره های آن، بهمراه جنس محکم و بدون نقص از عمده ویژگی های پارچه کرباس می باشد. پارچه کرباس نیاز به اتوکشی ندارد و در برابر حرارت نیز مقاوم است

تاریخچه پارچه کرباس



کرباس در دوره رنسانس ایتالیا به عنوان مدیوم نقاشی مشهور بود. ونیز، که مرکز رنسانس ایتالیا بود، به دلیل رطوبت بالا، هنرمندان نقاش را در خود جای داده بود تا در این شهر آبی بر روی پنل‌های چوبی و دیوارها کارهای هنری خود را انجام دهند.
قبل از پیدایش مدیوم نقاشی کرباس، از آن به عنوان ماده اصلی برای ساخت پارچه بادبانی استفاده می‌شد. تاریخچه کرباس به زمان‌های قدیمی‌تر برمی‌گردد و حتی بادبان‌های مصر باستان نیز شباهت‌هایی به پارچه‌های بادبانی کرباس داشتند.
ونیز به عنوان مرکز صنعت دریایی ایتالیا در گذشته، مشکلاتی را برای نقاشان دوره رنسانس در استفاده مجدد از پارچه بادبانی کرباس برای آثار هنری خود ایجاد کرده بود. در آن زمان، کنف به عنوان ماده اولیه اصلی برای تولید کرباس شناخته می‌شد.
با بهبود تجارت پنبه هند در قرن هفدهم، تولید کنف اروپایی کاهش یافت ولی نام پارچه کرباس به یادآور ریشه کنفی این منسوج ماند.

انواع کاربرد پارچه کرباس

انواع مختلف پارچه کرباس برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه کرباس قلمکار؛ که به رنگ سفید بود و چاپ های قلمکاری شده روی آن اجرا می شد. از این نوع پارچه کرباس به عنوان سفره و یا لحاف کرسی استفاده می شد.

پارچه کرباس نقش دار؛ این نوع پارچه کرباس که نخ های رنگرزی شده، کلاف شده و ماسوره شده تهیه می شد و در رنگ های صورتی، آبی، سرمه ای، قرمز وجود دارد برای مصارفی چون چادر رختخواب و یا بقچه استفاده می شد.

پارچه کرباس مینایی؛ که کرباس سفید به رنگ های آبی و سرمه ای در آمده و برای تولید تشک و لحاف مورد استفاده قرار می گرفت.

تولید گیوه هایی معروف به گیوه ملکی نجف آبادی از دیگر کاربردهای پارچه کرباس به شمار می رود که در گذشته رایج بود.

پارچه کرباس در وزن های مختلفی و جود دارد و با توجه به جنس محکم و مقاومش و برحسب سبک یا سنگین بودن، برای موارد مختلفی چون؛ لباس ها و لوازم ورزشی، پارچه مبلمان، همچنین بادبان های قایقی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل مقاومت پارچه کرباس در برابر بد و طوفان، امروزه این پارچه در صنعت دریایی و صنعتی مورد توجه گرفته است.

نوع دیگری از پارچه کرباس وجود دارد که با جنس کتان که از آن به عنوان بوم نقاشی استفاده می شود.

پارچه کرباس از جنس کنفی نیز به دلیل مقاوم بودن در برابر پوسیدگی و نور برای مواردی چون طناب سازی کاربرد دارد.

پارچه مناسب برای لباس کودک

تولید پارچه کرباس در جهان

پنبه به عنوان ماده‌ای محبوب برای تولید کرباس شناخته می‌شود و هند بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان است. با این حال، باید توجه داشت که هند به میزان مشابهی با چین، که بزرگترین صادرکننده محصولات نساجی در جهان است، تولیدات نساجی نهایی و تکمیل شده را تولید نمی‌کند.

احتمالاً هند منابع فراوانی از پنبه برای تولید پارچه کرباس دارد، اما معمولاً کشاورزان پنبه هندی این محصولات زراعی خام را به چین صادر می‌کنند. این بدان معناست که چین بزرگترین تولیدکننده الیاف پنبه و مواد اولیه صنعت نساجی در جهان است.