چه پارچه هایی پرز می دهند

از جمله عواملی که در شیک پوشی موثر است، جنس لباس است. پرز دادن لباس از مشکلاتی است که باعث می شود لباس ما کهنه و شلخته بنظر برسد. ممکن است هنگام خرید لباس ندانیم که چه نوع پارچه هایی پرز می دهند و بعد از مدت کوتاهی پرزهای ریز و درشت روی لباسمان ببینیم. پس بهتر است بدانیم پارچه هایی که پرز می گیرند کدامند تا هنگام خرید لباس دقت بیشتری داشته باشیم و بدانیم نحوه نگهداری پارچه هایی که پرز می دهند به چه صورت است. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چه پارچه هایی پرز می گیرند

اینکه لباس نو ما بعد از چند بار پوشیدن پرز بدهد اصلا اتفاق جالبی نیست. پرز یا لینت به الیاف یا گوله های ریز روی برخی لباس ها گفته می شود که با شستشو و یا در اثر ساییدگی تشدید می شود. لباس ها زمانی پرز می گیرند که الیاف پارچه لباس شل می شود و در هم گره می خورد. که این پیچیدگی مانند گره دیده می شود.

کدام پارچه ها پرز میدهند

پرز در اثر پیچیده شدن الیاف لباس در اثر شستشو و یا ساییدگی پارچه ایجاد می شود و در حقیقت نقص پارچه های تولید شده با الیاف کوتاه هستند. اما همه لباس ها پرز نمی دهند و فقط برخی پارچه ها مستعد ایجاد پرز هستند. پارچه های پنبه ای، پارچه های لنین و پارچه های پشمی از رایج ترین انواع پارچه هایی هستند که پرز می گیرند اما نحوه استفاده و شستشو نیز می تواند میزان پرزدهی لباس را تشدید کند.

پارچه های پنبه ای و حوله ای انواع مختلفی دارند که اکثر آنها پرز می دهند و هرچه قدر پاچه های پنبه ای نرمتر و شل تر باشند، پرزدهی آنها بیشتر خواهد بود.

پارچه هایی که با الیاف غیر طبیعی و یا ترکیبی از طبیعی و مصنوعی تولید شده اند، نیز پرز می دهند. وجود الیاف مصنوعی مانند پلی استر، نایلون و اکلریک در برخی پارچه ها زمینه را برای ایجاد پرز در لباس فراهم می کند.

اگر می خواهید در یک نگاه متوجه شوید که کدام پارچه ها پرز میدهند، باید توجه داشته باشید که پارچه های نرم و سبک پنبه ای معمولا پرز می دهند. در پارچه های مخمل و ساتن با کیفیت پایین نیز امکان پرزدهی وجود دارد.

برای جلوگیری از پرز گیری لباس هایتان بهتر است از لباس هایی استفاده کنید که از الیافی با تارهای بلند تشکیل شده اند. مانند پارچه لنین یا پارچه های ابریشمی.

همچنین پارچه هایی که ضخیم هستند کمتر مستعد پرزدهی هستند.

نحوه نگهداری از پارچه هایی که پرز می دهند

گرچه گاهی لباس با یکی دوبار استفاده نیز پرز می دهد و از شکل می افتد اما با روش هایی می توان پرزدهی لباس را به حداقل رساند تا بتوانیم برای مدت طولانی تری از لباس استفاده کنیم. در ادامه روش هایی برای جلوگیری از پرز دادن لباس را با شما در میان می گذاریم.

  • از تماس پارچه هایی که پرز می دهند با سطوح مختلف جلوگیری کنید.

به عنوان مثال اگر شلوار شما پرز می دهد شلوار خود را به فرش یا سطوح مختلف نمالید یا اگر پیراهن شما پرز می دهد دستان را روی میز نگذارید.

برای بسته شدن برخی از لباس های زمستانی از چسب استفاده می شود. اگر شال شما پرز میدهد سعی کنید از برخورد شال با چسب لباستان جلوگیری کنید.

  • یک لباس را برای مدت طولانی استفاده نکنید

برای نگهداری بهتر پارچه هایی که پرز می دهند بهتر است بین پوشیدن آن لباس وقفه ایجاد کنید و هروز آن لباس را نپوشید. به این دلیل که با استفاده روزمره از لباس، بافت لباس کشیده می شود و در نتیجه پرزهایی روی لباس ایجاد می شود.

  • عدم استفاده از کیف های دوشی

استفاده طولانی مدت از کیف های دوشی یا کوله پشتی ها بهمراه لباس های پنبه و پشمی مستعد پرز، می تواند وضعیت را بدتر کند. بنابراین بهمراه چنین لباس هایی از کیف دستی استفاده کنید.

  • عدم ساییدگی لکه ها هنگام شستشو

شاید تصور کنید برای شستن لباس هایی که پرز می دهند نیز باید مانند سایر لباس ها عمل کنید. اما این کار باعث می شود پرز لباس افزایش پیدا کند.

بنابراین برای شستشوی لباس هایی که پرز می دهند ابتدا انها را پشت و رو کنید و با ب ولرم بشویید. برای شستشوی پارچه هایی که پرز می گیرند در لباسشویی نیز، بهتر است از توری محافظ استفاده کنید و اجاره دهید در هوای آزاد خشک شوند.
مطلب پیشنهادی: پارچه مموری چیست؟

  • استفاد از نوار چسب

 یک نوار پهن را پیدا کنید و یک قطعه از آن را با طولی حدود چند اینچ ببرید. سپس قسمت چسبنده را به سمت پایین قرار دهید و آن را در منطقه آسیب دیده قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که نوار بافت پارچه (معمولاً بالا و پایین) همخوانی دارد.

با استفاده از انگشت خود، روی نوار فشار دهید و آن را صاف کنید. سپس دوباره آن را بکشید. با توجه به اینکه نوار پهن تر باشد، مساحت بیشتری را پوشش می دهد. سعی کنید یک قطعه با اندازه تقریبی 2 اینچ (5.08 سانتیمتر) پیدا کنید.


  • استفاده از اسفنج یا پد مرطوب برای رفع پرز

یک اسفنج یا پد را خیس کنید اما حتما آب اضافی آن را با چندین بار فشار خارج کنید طوری که کمی رطوبت داشته باشد سپس به آرامی از بالا به پایین به طور منظم بکشید و احتیاط کنید 

  • استفاده از سرکه
استفاده از سرکه به عنوان یک چاشنی برای ظروف و ماشین لباسشویی نه تنها بسیار موثر است، بلکه می‌تواند از آلودگی پرزها در ماشین لباسشویی شما جلوگیری کند. با استفاده از سرکه، می‌توانید از چسبیدن پرزها در گوشه‌های ماشین لباسشویی که تمیز کردن آنها سخت است، جلوگیری کنید. با استفاده از سرکه برای پاک کردن پرزها و جلوگیری از تجمع پرزها در دستگاه، می‌توانید هزینه‌های تعمیر یا خرید دستگاه جدید را صرفه‌جویی کنید.

استفاده از سرکه برای تمیز کردن مناطقی که سخت دسترسی دارند، بسیار آسان است. کافیست یک فنجان سرکه سفید را روی ماشین لباسشویی بریزید و سپس دستگاه را در یک چرخه خالی روشن کنید. در مدت زمان کم، تمام پرزهای موجود شل می‌شوند و به همراه سرکه دفع می‌شوند.

توجه: پارچه های کرپ، بزیاق، ویگاس ترک و فاستونی از پارچه هایی هستند که پرز نمی گیرند.

نتیجه گیری:


پارچه‌های پنبه‌ای و حوله‌ای اغلب پرز می‌دهند و هرچه پارچه‌های پنبه‌ای نرمتر و شل‌تر باشند، پرزدهی آنها بیشتر خواهد بود. همچنین، پارچه‌هایی که با الیاف غیرطبیعی یا ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی تولید شده‌اند، نیز ممکن است پرزدهی داشته باشند. الیاف مصنوعی مانند پلی استر، نایلون و اکریلیک می‌توانند زمینه را برای ایجاد پرز در پارچه فراهم کنند.
به طور کلی، پارچه‌های نرم و سبک پنبه‌ای، پارچه‌های مخمل و ساتن با کیفیت پایین معمولاً پرز می‌دهند. از طرفی، استفاده از لباس‌هایی که از الیافی با تارهای بلند تشکیل شده‌اند، مانند پارچه لینن یا پارچه‌های ابریشمی، می‌تواند جلوی پرزگیری را بگیرد.
با این حال، میزان پرزدهی پارچه‌ها تحت تأثیر عوامل متعددی مانند نوع پارچه، کیفیت تولید، نحوه استفاده و شستشو قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از پرزگیری لباس‌ها، می‌توانید از لباس‌هایی استفاده کنید که از الیاف با تارهای بلند تهیه شده‌اند و همچنین در شستشوی لباس‌ها از روش‌های مناسب و آرام استفاده کنید تا پرزدهی را کاهش دهید.