چه نوع پارچه هایی آب می روند

آب رفتن پارچه بعد از شستشو اتفاقی است که همه یکبار تجربه کرده ایم. کوچک و تنگ شدن سایز لباس در اثر شستشو اتفاق جالبی نیست و ممکن است دیگر آن لباس به درد ما نخورد. اما چه پارچه هایی آب می روند و اسم پارچه هایی که آبرفت دارند چیست. همراه این مطلب  آی بولک باشید تا با پارچه هایی که آب می روند آشنا شوید.

پارچه هایی که آب می روند کدامند

به تغییر اندازه پارچه لباس بعد از شستشو، آب رفتن پارچه گفته می شود که معمولا از قسمت عرض بیشتر از سمت طولی آن آب می رود.

لباس‌ها ساختار مختلفی دارند و هر کدام از فیبرهای مختص به خود (مصنوعی یا طبیعی) تشکیل شده‌اند. زمانی که این فیبرهای طبیعی یا مصنوعی به داخل ماشین لباسشویی می‌روند، با استفاده از آب سرد یا گرم و مواد شیمیایی مخصوص، شستشوی آنها انجام می‌شود و فرایندهای شیمیایی مختلفی بر روی آنها اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر، این فرایندها و واکنش‌های شیمیایی موجب تغییر سایز کمی لباس‌ها می‌شوند (به ویژه لباس‌هایی با فیبر طبیعی) و به طور عامیانه به آنها "آب رفتگی" می‌گویند. در واقع، این واکنش‌های شیمیایی مسئولترین عامل برای تغییر سایز پارچه‌ها هستند.

لباس ها از الیاف طبیعی، حیوانی و مصنوعی تولید می شوند. جنس و بافت لباس مهمترین عامل در میزان آبرفت پارچه است. پارچه نخی رایج ترین نوع پارچه ای است که آب می رود و به میزانی که الیاف نخی یک لباس بیشتر باشد، امکان آبرفت آن بیشتر است. اما اگر یک لباس با ترکیبی از الیاف نخی و نایلونی باشد، بعد از شستشو، آبرفت کمتری خواهد داشت. بنابراین پارچه هایی که آب می روند عبارتند از:

پارچه های نخی و پنبه ای

همانطور که گفتیم آب رفتن پارچه های نخی بسیار رایج است. برای جلوگیری از آب رفتن لباس های نخی و پنبه ای بهتر است لباس را آب سرد، شامپو و نرم کننده، بصورت دستی بشویید و از خشک کردن لباس نخی در خشک کن لباسشویی خودداری کنید.

برای خشک کردن لباس های نخی و پنبه ای، آب اضافی لباس را با حوله بگیرید، سپس آنرا روی سطح صاف پهن کرده و اطراف آن جسم سنگین قرار دهید تا لباس جمع نشود.

پارچه های جین

لباس هایی از جنس جین از دیگر پارچه هایی هستند که آبرفت دارند و ممکن است بعد از شستشو اندازه آنها کمی تغییر کند. برای جلوگیری از آبرفت پارچه های جین، آنها را با آب ولرم و ماده شوینده ملایم بشویید و اجازه دهید بصورت طبیعی در هوای آزاد خشک شود.

پارچه هایی با الیاف مصنوعی مثل ریون

امکان آب رفتگی لباس در پارچه های مصنوعی از جنس ریون و پلی استر نیز وجود دارد. اگر جنس لباس شما ریون یا پلی استر است برای جلوگیری از آبرفتگی، آنرا درون لگنی از آب ولرم قرار دهید و کمی نرم کننده و شامپو به آب اضافه کنید. بعد از 20 دقیقه لباس را خارج کرده و بدون اینکه لباس را بچلانید، اب اضافی آنرا بگیرید و روی سطح صاف پهن کنید تا خشک شود. می توانید لبه های لباس اجسام سنگین قرار دهید تا مانع از حمع شدن لباس شود.

پارچه های پشمی

پارچه های پشمی با الیاف طبیعی نیز در اثر شستشو آب می روند و اندازه آنها کمی تغییر می کند. برای جلوگیری از آبرفت لباس های پشمی بعد از شستشو، آنها را با مخلوطی از آب و سرکه شستشو دهید و در نهایت آبکشی نمایید.

نکاتی درباره شستشوی پارچه هایی که آب می روند

  • برای شستن پارچه هایی که آبرفت دارند، قبل از شستشو آنها را در آب خیس کنید.
  •  از شستشوی پارچه هایی که آب می روند با آب گرم خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از آب رفتن پارچه ها، آنها را با دست بشویید.

نتیجه گیری

به طور کلی می‌توان گفت که تغییر اندازه پارچه لباس بعد از شستشو به عامیانه "آب رفتن" پارچه گفته می‌شود. این امر بیشتر در پارچه‌های نخی و پنبه‌ای رخ می‌دهد. برای جلوگیری از آب رفتن لباس‌های نخی و پنبه‌ای و پارچه های جین، می‌توانید از شستشوی دستی با آب سرد و محلول شوینده مناسب استفاده کنید و در خشک کردن آنها از خشک کن لباسشویی اجتناب کنید .