چگونه سایز پیراهن مردانه را انتخاب کنیم
Views 2,527 بازدید
Calendar icon 3 سال پیش

چگونه سایز پیراهن مردانه را انتخاب کنیم

هنگام خرید پیراهن مردانه مهمترین نکته ای که باید نظر گرفته شود انتخاب درست سایز است. آیا تابحال برای خرید پیراهن مردانه دچار سردرگمی شده اید که کدام سایز را انتخاب کنید. بخصوص در شرایطی که امکان پرو لباس وجود ندارد و یا تصمیم به خرید پیراهن مردانه برای شخصی دارید. در این مطلب نکاتی در مورد اندازه گیری درست پیراهن مردانه را به شما می گوییم.

راهنمای انتخاب سایز پیراهن مردانه

پیش از صنعتی شدن و تولید انبوه لباس، لباس های هر فردی مطابق با اندازه های خودش برایش دوخته و تهیه می شد. به ویژه لباس بانوان که اندازه گیری، دوخت و تزیینش دقت زیادی اعمال می شد. لباس های آماده و از پیش دوخته شده برای اولین بار در ابتدای قرن 19 میلادی، برای مردان و در ارتش به کار رفت و به تدریج برای مردم عادی هم وارد بازار شد. طراحی یونیفرم های ارتش بسیار ساده بود و تنها بر اساس اندازه دور سینه، سایز بندی می شد. این روش تا حدی پاسخگوی نیازهای ارتش بود و سربازان به کمی گشادی یا تنگی یونیفرم هایشان اعتراضی نداشتند. اما اولین اقدام برای تعیین سایز بندی در سال 1939 در امریکا رخ داد.

ابعاد و الگوی بدن

رابطه بین طراحی لباس متناسب با شکل بدن یک مسئله پیچیده مهندسی ارگونومی می باشد و تعیین حتی ابتدایی ترین شکل الگوی بدن نیاز به تصمیم گیری های پیچیده مربوط به ابعاد دارد. طراحی لباس برای اندازه بدن یک شخص خاص چالش های بسیاری دارد و زمانی که شخصی می خواهد تمام جنبه ها را در نظر بگیرد مثل تناسب، طراحی زیبایی یا دیگر جنبه های مرتبط راحتی با یکدیگر، کار کمی سخت می شود.

اندازه گیری سایز پیراهن مردانه

برای اینکه بتوانید سایز پیراهن مردانه را بدرستی انتخاب کنید باید به چند آیتم توجه داشته باشید:

یقه پیراهن مردانه

برای اندازه گیر پیراهن مردانه، گام اول سایز یقه پیراهن می باشد . به طور کلی سه نوع سایز یقه داریم. یقه خیلی گشاد، مناسب و خیلی تنگ. زمانی که یقه بسته باشد و جا برای بردن انگشت داخل یقه نباشد می گویند، یقه تنگ است و اگر یقه بیفتد، یقه گشاد است.

قد و پهنای پیراهن مردانه

اگر دکمه های لباس به راحتی بسته شوند و زمانی که دکمه ها بسته است احساس راحتی در لباس داشته باشید و همچنین نوار دکمه صاف و درست و وسط باشد و پیراهن بدون داشتن موج داخل شلوارتان قرار بگیرد. این پیراهن سایز شما است.

قد آستین پیراهن مردانه

اگر دست آویزان باشد و آستین مقداری گشاد باشد که به راحتی بتوان آرنج را خم کرد و گشادی آستین به مقدار مساوی در سراسر آستین تقسیم شود آستین سایز مناسبی دارد. همچنین تنگ بودن آستین پیراهن نیز موجب ایجاد خطوطی روی آستین می شود. اگر در حالت آویزان بودن دست، آستین به بدن بچسبد حرکت بازو و آرنج دچار مشکل می شود و اگر آستین گشاد باشد، گشادی به صورت موج خود را نشان می دهد.

اندازه طول سرشانه پیراهن مردانه

حلقه آستین باید روی نقطه ای قرار بگیرد که جای دوخت شانه به بازو می باشد و خط اتوی سرشانه در امتداد خط افقی سرشانه  قرار گیرد. حلقه آستین هم باید به گونه ای باشد که در شانه پیراهن ایجاد کشیدگی نکند. اگر برش حلقه آستین بالاتر از شانه باشد و در ناحیه شانه و سینه ایجاد کشیدگی کند، سرشانه برای شما تنگ است و اگر سرشانه افتادگی دارد و پیراهن در زیر بازو موج ایجاد کرده است، به این معنی است که پیراهن برای شما بزرگ است.

برای اندازه گیری سایز پیراهن مردانه چه مواردی را رعایت کنیم

  • حتما یک لباس نازک در زیر بپوشید.
  • از متر استاندارد استفاده کنید.
  • آب و غذا به مقدار مناسب بخورید.
  • هنگام اندازه گیری صاف بایستید و شانه ها را به پشت بدهید.