استایل آوانگارد چیست و چه ویژگی هایی دارد

احتمالا اسم استایل آوانگارد به گوشتان خورده است. آوانگارد در زبان فرانسوی به معنی پیشتاز و پیشرو می باشد که در صنعت مد به معنی ساختارشکنی و تجربه نو و تازه است. این استایل بسیار مدرن گراست و برای محیط ها و مراسم عادی مناسب نیست. برای آشنایی بیشتر با استایل آوانگارد تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا در مورد ویژگی ها و مشخصات استایل آوانگارد نکاتی را با شما در میان بگذاریم.

استایل آوانگارد چجوریه

استایل آوانگارد، استایلی نیست که ما بتوانیم برای بیرون رفتن یا شرکت در دورهمی ها از آن استفاده کنیم. به این دلیل که شامل آیتم های اغراق آمیز و عجیب و غریب می شود . پیدایش استایل آوانگارد به قرن 19 میلادی برمی گردد و نوآوری، خلاقیت و خاص بودن از جمله ویژگی های بارز این استایل است.

در واقع آوانگارد به معنی ورود به دنیایی جدید و متفاوت است به نحوی که مرزهای نرمال بودن را رد کند و برای فضاهایی خاص مناسب باشد. آوانگارد نوعی استایل نامتعارف محسوب می شود که ریسک پذیری در آن بالاست. اگر دوست دارید با استایل های دیگر آشنا شوید می توانید به " راهنمای جامع  انواع استایل ها " در مجله آی بولک نگاهی بیندازید.

ویژگی های استایل آوانگارد

در ادامه چند تا از ویژگی ها و مشخصات استایل آوانگارد را بازگو می کنیم تا بدانید در استایل آوانگارد از چه لباس هایی استفاده می شود:

پوشاندن چهره

در استایل آوانگارد پوشاندن چهره پدیده ای رایج است. به گونه ای که چهره فرد با آرایش خاصی و نامتعارف و یا با مدل مویی خاص پوشانده می شود و صورت او مشخص نیست.

پوشیدن لباس های گشاد

در استایل آوانگارد هدف به رخ کشیدن اندام و بدن نیست، از اینرو یکی از مواردی که در این استایل زیاد بکار برده می شود، لباس های گشاد و آزاد است. اما نه به این شکل که تنها کت یا بارانی شما گشاد باشد، بلکه شلوار شما هم گشاد باشد.

تبعیت نکردن از الگوهای معمول لباس

طراحی یک استایل آوانگارد فرصتی برای نوآوری و خلاقیت است. به عنوان مثال با بی توجهی به قرینگی، یک سمت لباس را بدون آستین طراحی می کنند، اما این طراحی بقدری حرفه ای انجام می شود که بیینده را قانع می کند.

استفاده از پوشش پرندگان و الهام از طبیعت

یکی از ویژگی های استایل آوانگارد الهام گرفتن از طبیعت و استفاده از پوشش پرندگان است. به عنوان مثال از پر پرندگان در تزئین لباس استفاده می شود.

پوشیدن لباس های چند لایه

استفاده از لباس های بافت چند لایه در استایل آوانگارد بسیار کاربردی است. لباس های چرم، ابریشم، کتان و لینن نیز از دیگر پارچه های کاربردی در استایل آوانگارد هستند.

اکسسوری های غیر متعارف

علاوه بر لباس ها، برای داشتن یک استایل آوانگارد باید اکسسوری هایی استفاده کنید که توجه مخاطب را به خود جلب کند و زیاد نرمال و معمول نباشد. مثل گردنبند خیلی بزرگ یا انگشترهایی با شکل های عجیب غریب.

طرح های غیر معمول و نامتعارف

معمولا روی لباس های عادی طرح هایی ساده و چشم نواز وجود دارد، اما در استایل آوانگارد لباس های طرحدار با طرح هایی عجیب غریب و بسیار اغراق شده ظاهر می شوند. مانند استفاده از یک طرح خاص بصورت بُلد و خیلی زیاد. 

استفاده از اشکال هندسی و خطوط درهم 

یکی از چیزهایی که در استایل آوانگارد زیاد به چشم می خورد، اشکال هندسی و خطوط درهم است، اما به شکل غیر متعارف و پیچیده. 

مدل مو عجیب غریب

معمولا مدل مو نیز در استایل اوانگارد بصورت عادی نیست و موها را به شکل اشکال هندسی مربعی و یا شکل متفوتی که توجه بیننده را به خود جلب کند، آرایش می کنند.
پیشنهاد می شود در استایل خود از پیراهن نیز استفاده کنید

استفاده بی قید از رنگ ها در استایل آوانگارد

در استایل آوانگارد، استفاده بی قید و بند از رنگ‌ها بسیار رایج است. در این استایل، می‌توان از تمامی رنگ‌ها و دسته‌بندی‌های رنگی استفاده کرد و هیچ محدودیتی وجود ندارد. از رنگ‌های زنده و پرطراوت گرفته تا رنگ‌های خاکستری و سیاه و سفید، و حتی رنگ‌های ناآشنا و غیرمعمول استفاده می کنند. تداخل و تضاد رنگ‌ها نیز می‌تواند اثرات جالبی ایجاد کند، مانند ترکیب رنگ‌های قوی و روشن با رنگ‌های تیره و خنثی یا استفاده از رنگ‌های گرم و سرد به صورت ناهماهنگ. همچنین، استفاده از رنگ‌های نورپردازی نیز در این استایل بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، مانند رنگ‌های نئونی و فلورسنت. اصلی‌ترین نکته در استایل آوانگارد، خلاقیت و شکستن قوانین معمول است، بنابراین مهمترین چیز این است که به طور آزاد و بی‌قید از رنگ‌ها استفاده شود و اثرات بصری جالب و منحصر به فردی را در آثار خود ایجاد کند.

پترن های عجیب


در استایل آوانگارد، گاهی از پارچه‌هایی با پترن‌های عجیب و غریب استفاده می‌شود. در اینجا، منظورمان پترن‌هایی است که دور از طرح‌ها و مدل‌های معمولی هستند. این پترن‌ها معمولاً شامل عناصر بصری غیرمعمول و ناهماهنگی‌هایی از خطوط و شکل‌ها هستند که ترکیب‌های بصری جالب و فراخور از قوانین قرینگی را به ارمغان می‌آورند. آنها ممکن است شکل‌ها و جزئیاتی با استفاده از خطوط منحنی، آبشارهای رنگی یا ترکیبات نامتعارف از عناصر بصری داشته باشند. استفاده از پترن‌های عجیب و غریب می‌تواند به آثار هنری شما برتری خلاقانه و تأثیر بصری قوی ببخشد و مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد.

نتیجه گیری

استایل آوانگارد یک استایل مدرن و ساختارشکن است که شامل ویژگی‌هایی مانند نوآوری، خلاقیت و خاص بودن است. این استایل برای فضاها و رویدادهای خاص طراحی شده است و ویژگی‌های آن شامل پوشاندن چهره، لباس‌های گشاد، تبعیت نکردن از الگوهای معمول لباس، استفاده از پوشش پرندگان و الهام از طبیعت، اکسسوری‌های غیرمتعارف، طرح‌های غیرمعمول و نامتعارف، و مدل موی عجیب و غریب است.