علت سوراخ شدن لباس در کمد
Views 6,648 بازدید
Calendar icon 6 ماه پیش

علت سوراخ شدن لباس در کمد

حتما برای شما هم پیش آمده لباسی را که داخل کمد لباس ها یا انباری گذاشته اید، پس از مدتی شاهد سوراخ ریز و کوچکی روی آنها شوید. این سوراخ ها روی لباس قطعا مواردی ناخوشایند هستند که پس از به وجود آمدنشان روی پوشاک دیگر لباس شما قابل استفاده نمی باشد. اگر متوجه وجود چنین علائمی روی لباستان شدید، احتمالا در این فکر خواهید بود که چگونه از شر این حشره ها خلاص شوید. در این مطلب از آی بولک ما علت سوراخ شدن لباس در کمد و راه حل هایی برای جلوگیری از سوراخ شدن لباس را به شما آموزش می دهیم.

دلیل سوراخ شدن لباس در کمد

از آنجایی که شاید فکر کنید حضور بید در خانه به تمیزی و بهداشت مرتبط باشد، بهتر است بدانید که بید هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد بلکه دلیل وجود بید در کمد لباس ها ورود یک بید ماده در خانه و تخم گذاری آن است. با توجه به اندازه کوچک بید، این مورد ممکن برای خیلی از افراد پیش بیاید. مواردیکه نشان از حضور بید در کمد و انباری هستند شامل:

نشانه های وجود بید در کمد لباس ها 

  • سوراخ های کوچک روی لباس
  • لایه‌ های شبکه مانند در گوشه‌ ی قفسه‌ ها، گریل و لایه‌ های کمد لباس
  • ظاهر گرد و خاکی روی لباس‌ هایی که به ندرت استفاده می‌ شوند
  • عوض شدن رنگ لباس‌ ها
  • ظاهر کف مانند در گوشه‌ ای از ظروف مواد غذایی
  • استشمام بوی بد در قفسه‌ ی لباس‌ ها

چگونه کمد لباس را خوشبو کنیم

انواع بید

حشره بید نوعی شاپرک است به رنگ زرد که طول بدن آن بین 9 تا 12 میلی متر می باشد. به طور کلی دو نوع بید داریم نوع اول بید یا شاپرک درون کمد لباس ها، تحت عنوان (moth) و دیگری بید یا شاپرک در  قالی تحت عنوان (beetle) کابینت آشپرخانه است. با این حال اگر حشره ی کرم مانند کوچیکی را با پوسته سخت دیدید بدانید که با لارو آشنا شده اید. لارو یک حشره کوچک 6 تا 12 میلی متر می باشد که از الیاف مبتنی بر پروتئین تغذیه می کند و  باعث سوراخ شدن لباسهایتان می شود همچنین لارو از خز، فلانل پارچه کهنه و چرک و همچنین از مو تغذیه می کند. محصولات پنبه ای نیز می توانند تغذیه ی دلخواه لارو ها باشند.

روش های مبارزه با انواع بید

بهتر است بدانید مبارزه با بید امکان پذیر و آسان می باشد. بید از زمان های گذشته وجود داشته و در هر دوره روش های جدیدی برای مبارزه با آن ایجاد شده است.
از راه های مرسوم که در ایران و کشور های دیگر وجود دارد استفاده از نفتالن یا کافور در بین لباس ها می باشد که با اینکار بخارهای متصاعد شده از انها محیط را برای زیستن این نوع حشره نا امن می کند و به همین طریق بید از بین می رود یا تشکیل نمی شود. این روش قدیمی است اما مفید و با ارزش می باشد.
مطلب پیشنهادی: چگونه کمد لباس را مرتب کنیم + 7 ترفند کاربری

روش دیگر برای از بین بردن حشرات موذی داخل کمد لباس ها استفاده از تله های بید است. این تله با دو هدف کشتن بید و ارزایابی اینکه آیا همچنان آلودگی بید ادامه دارد یا نه، انجام می شود. تله بید در انواع مختلفی وجود دارد که مورد مشترک در همه انها هورمون فرومون است. این هورمون با آزاد کردن بید های ماده باعث می شود که بید های نر برا جفت گیری به سمت آنها بروند. تله های بید بیش از صد ها بید را به خود جذب می کنند.
همچنین می توانید از روغن ماهی برای گیر انداختن بید لباس استفاده کنید. به گونه ای که روغن را روی یک تکه مقوا بریزد تا بید ها جذب قسمت چسبناک آن شوند.

موریانه و سوراخ شدن لباس

از آنجایی که همه ما فکر می کنیم که موریانه فقط لوازم چوبی را می خورند، اما بهتر است بدانید موریانه نیز می تواند به پارچه و لباس همانند بید و دیگ موجودات آسیب بزند و آنها را سوراخ کند.

کیفیت بافت:در برخی موارد، کیفیت پایین بافت لباس ممکن است منجر به سوراخ شدن آسان‌تر آن شود. در صورتی که لباس‌ها از مواد نازک یا بافت ضعیف تهیه شده باشند، احتمال سوراخ شدن آن‌ها بیشتر است.