معایب خشکشویی لباس

خشکشویی لباس یکی از راحت ترین و مطمئن ترین روش ها برای شستشوی لباس است و بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای شستشوی لباس در منزل، لباس های خود را به خشکشویی بسپارند تا هم در وقت خود صرفه جویی کنند و هم ماندگاری لباس های خود را افزایش دهند. با وجود همه مزایایی که خشکشویی لباس دارد، می خواهیم چند مورد از مزایا و معایب خشکشویی لباس را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایا و معایب خشکشویی لباس



تا قبل از جنگ جهانی دوم از موادی چون نفت و بنزین برای تمیز کردن لباس ها استفاده می کردند، بعدها مواد شوینده جایگزین این مواد شدند و امروزه خشکشویی بهترین راه حل برای شستن انواع لباس است.

خشکشویی لباس یکی از خدمات محبوب در زمینه شستشوی لباس‌ها است که توسط اکثر افراد استفاده می‌شود. این خدمت دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

 

صرفه‌جویی در زمان و انرژی:

استفاده از خشکشویی لباس به کاربران امکان می‌دهد تا زمان و انرژی خود را برای شستشو و خشک کردن لباس‌ها صرفه‌جویی کنند. فرآیند خشک کردن لباس‌ها در خشکشویی به صورت سریع و کارآمد انجام می‌شود.

کاهش خطر آسیب به لباس‌ها:

در خشکشویی، لباس‌ها با استفاده از تجهیزات حرفه‌ای و توسط متخصصین با توجه به نوع بافت و شرایط خاص خشک می‌شوند. این روش باعث کاهش خطر آسیب و خرابی به لباس‌ها نسبت به خشک کردن در منزل می‌شود.

نتیجه بهتر در لباس‌های حساس:

برخی از لباس‌ها مانند پارچه‌های حساس، لباس‌های اداری یا لباس‌های خاص نیاز به دقت و مراقبت بیشتری در فرآیند شستشو و خشک کردن دارند. خشکشویی لباس با استفاده از تجهیزات مخصوص و تخصصی، این امکان را فراهم می‌کند که لباس‌های حساس به بهترین شکل ممکن پاک و خشک شوند.

مراحل شست و شو لباس در خشکشویی

خشکشویی لباس بدون آب با حلال شیمیایی مخصوص، توسط دستگاه های مخصوص در محیطی استاندارد انجام می شود و شامل 4 بخش اصلی از جمله مخزن نگهدارنده، پمپ برای مایع حلال، فیلتر، سیلندر یا چرخ می شود که در دو مرحله انجام می گیرد.

در مرحله اول لکه های لباس با نرم کننده مخصوص ضعیف می شوند و سپس با فشار از روی لباس برداشته می شوند.

مایع مخصوص مورد استفاده در خشکشویی لباس، پرکلر پلی اتیلن است که فاقد بو است و لکه ها را برطرف و لباس را ضدعفونی می کند.




معایب خشکشویی لباس چیست

گرچه اینکه بخواهیم سالی تنها چند مرتبه لباس را به خشکشویی بسپاریم ضرر چندانی متوجه ما نیست، اما اگر جزء افرادی هستید که همه لباس های شما با فرآیند خشکشویی شسته می شوند، خوب است بدانید از جمله معایب خشکشویی لباس، مواد شیمیایی حساسیت زا ناشی از بخار پرکلراتیلن است و برخی افراد به این مواد حساسیت دارند و می تواند مشکلات پوستی را برای برخی افراد بویژه شخصی که کار خشکشویی را لنجام بهمراه داشته باشد.

یکی از معایب خشکشویی لباس این است که به دلیل عدم استفاده از آب در شستشو، نجاست لباس را برطرف نمی کند. مگر اینکه قبل از سپردن به خشکشویی آنرا با آب بشویید. ضمن اینکه هزینه خشکشویی در مقایسه با سایر روش های شستشوی لباس بیشتر است.

 مزیت استفاده از خشکشویی لباس

حالا چند مزایا و ویژگی مثبت خشکشویی را ذکر می کنیم که تعداد آنها کم هم نیست.

ماندگاری و محافظت از جنس لباس مهم ترین مزیت استفاده خشکشویی است. با سپردن لباس ها به خشکشویی، بافت لباس شما آسیب نمی بیند و تغییری در اندازه آن ایجاد نمی شود. ( آب نمی رود یا گشاد نمی شود). همچنین تغییری در رنگ لباس ها ایجاد نمی شود.

با خشکشویی لباس، سخت ترین لکه ها از روی لباس پاک و ضدعفونی می شوند و بعد از پایان کار لباس نیازی به خشک کردن ندارد. به این دلیل که در فرآیند خشکشویی به هیچ عنوان از آب استفاده نمی شود.

خشکشویی علاوه بر تمیز کردن لباس ها و از بین بردن لکه ها، بوی بد لباس را از بین می برد.

راحت ترین روش برای شستشوی لباس های حجیم و بزرگ است.

با سپردن لباس ها به خشکشویی می توانید بدون زحمت لباسی تمیز و اتو کشیده داشته باشد. ضمن اینکه در خشکشویی لباس از مواد تمیز کننده سازگار با محیط زیست استفاده می شود.