مت گالا چیست ؟ هنر، خلاقیت و زیبایی در مت گالا
Views 145 بازدید
Calendar icon 1 سال پیش

مت گالا چیست ؟ هنر، خلاقیت و زیبایی در مت گالا


مت گالا چیست ؟

مت گالا یکی از بزرگترین و معتبر ترین رویدادهای در دنیای مد و فشن است که با هدف جمع آوری کمک های مالی برای حمایت از  موسسه لباس موزه هنر متروپولیتن برگزار می شود. در واقع برای اولین بار ایده م گالا توسط النور لمبرت از مدیران  موسسخ لباس موزه هنر بود و دایانا وریلند، سردبیر سابق مجله Vogue یکی از بانیان برگزاری و شناسایی مت گالا به عنوان یک رویداد لوکس و پرفروش بود. اگر کنجکاوید در مورد یکی از پر زرق و برق ترین رویدادهای تاریخ معاصر یعنی مت گالا بدانید از شما دعوت می کنیم تا پایان این مطلب همراه  مجله آی بولک باشید.

شاید عجیب به نظر برسد اما گالا در واقع یکی از برجسته ترین و منحصر به فرد ترین رویدادهای اجتماعی ست، یک ایده ی منحصر بفرد که توانسته رکورد جمع آوری کمک مالی در شهر نیویورک را بشکند. این جشن که هر ساله در نیمه شبِ اولین دوشنبه ماه می و در موزه متروپولیتن شهر نیویورک برگزار می شود در واقع فرصتی ست برای طراحان مد و لباس تا هنر خود را به رخ بکشند و همینطور شخصیت های مطرح در حوزه های هنر، سینما، موسیقی، ورزش، تجارت، سیاست و رسانه تا دیده شوند و به دیده شدن این رویداد کمک کنند. به طوری که مت گالا را اسکار دنیای فشن نیز می نامند. فرش قرمز این رویداد بزرگان زیادی را نظیر الیزابت تیلور، مدونا، التون جان و… به خود دیده است.


در مت گالا چه خبر است؟

مهمانی شامل یک کوکتل و یک شام رسمی است و در طول ساعت کوکتل، میهمانان با لباس ها و استایل های ویژه ی خود روی فرش قرمز حاضر می شوند تا در مقابل هزاران دوربین قرار بگیرند و از نمایشگاه ویژه سال و سایر سرگرمی های برجسته ی روز بازدید می کنند.

این رویداد هر سال را با موضوعی ویژه و تم پوشش خاص که از ٦ماه قبل به طراحان لباس اعلام شده، برگزار می شود. موضاعاتی نظیر در آمریکا: گلچین مد (2022)، در آمریکا: فرهنگ مد (2021) و درباره زمان: مد و مدت (2020).

با اینکه اجباری در کار نیست اما از مهمانان انتظار می رود طبق این موضوع لباس بپوشند و تصاویر اغلب مهمانان روی جلد و صفحات ووگ به تصویر کشیده می شوند. مت گالا همان اتفاقی ست که هر سال بحث مد های خاص را در میان خرده‌فروشان مد پیشرو در جهان داغ می کند. این مراسم در واقع به محلی برای نشان دادن قدرت سلبریتی‌ها و سوشال مدیا بر ذهن ما تبدیل شده است. ترند! آن چه دقیقا به دنبال آن می‌گردیم.




چه کسانی به مراسم گالا دعوت می‌شوند؟

لیست مهمانان هرسال این رویداد  تا عصر روز قبل از این مراسم، کاملا محرمانه است. اما آنچه واضح است اینکه طراحان مد و بازیگران مشهور و سرشناس همان کسانی هستند که به ‌گالا دعوت می‌شوند. در چند سال اخیر برخی از بزرگ‌ترین نام‌هایی که در این لیست تکرار شده شامل بیانسه، لیدی گاگا، مدونا، اما استون و ریحانا هستند.

این رویداد سالانه معمولا میزبان حدود ۶۰۰ نفر شرکت کننده است اما آنچه جالب است حضور افراد زیر ١٨ سال در آن ممنوع است. در گذشته قیمت بلیط حضور در گالا فقط 50 دلار بود. اما در حال حاضر قیمت‌های نجومی و مختلفی از این رویداد شنیده می شود. بعنوان مثال برای یک بلیت در سال 2019، 35000 دلار در نظر گرفته شده بود. همچنین رزرو یک میز 200 تا 300 هزار دلار هزینه داشت.

کمپانی یاهو در سال 2015 برای 2 میز مبلغ 3 میلیون دلار پرداخت کرد و کلیه مبالغی که از طریق فروش بلیط کسب می شود صرف کمک مالی به موسسه لباس‌های موزه هنر متروپولیتن در شهر نیویورک خواهد شد.




قوانین مت گالا

  1.  حضور افراد کمتر از ١٨ سال در مت گالا ممنوع است.
  2. هیچ خبرنگاری در مراسم وجود ندارد و پوشش خبری تنها بوسیله عکاسان آن هم بدون پا گذاشتن بر فرش قرمز صورت می گیرد.
  3. بدلیل جلوگیری از بوی بد دهان غذاهای بد بو و دارای ادویه، سیر و پیاز در گالا سرو نمی‌شوند و اکثر غذاها وگن و یا با ذائقه همه افراد سازگاری دارند.
  4. مهمانان باید با یکدیگر در تعامل باشند و به صورت تک نفره یا زوج قرار نگیرند.
  5.  اگر یک بار به این مراسم دعوت شدید و به هر دلیلی در آن حضور پیدا نکردید، دیگر هرگز به آن دعوت نخواهید شد.
  6. طبق اعلام هیئت مدیره ی این رویداد کشیدن سیگار در مت گالا به منزله توهین به هنر است و ازین رو این کار نیز ممنوع است.
  7.  استفاده از تلفن برای عکاسی و سلفی گرفتن و همینطور گشت و گذار در شبکه های اجتماعی در داخل جشن ممنوع است. با این حال این قانون توسط بسیاری از مهمانان نادیده گرفته شده است، مثل سلفی معروف کایلی جنر در سال ۲۰۱۷. البته این یکی از کوچیکترین حاشیه هایی ست که در این مراسم رخ داده است

مت گالا در یک کلام

به صورت کلی مت گالا یک مراسم، با قوانین سفت و سخت خود است، که البته گاه شکسته شده و به هدف خاصش  تاکید دارد. با وجود اینکه گالا از ابتدا به این میزان پیچیده و پر اغراق نبوده اما امروز بر نمایش لباس‌ بعنوان یک عنصر شکوهمند توسط سلبریتی‌ها تمرکز ایجاد کرده است.

در گالا سلفی گرفتن به این دلیل ممنوع است که از فاش شدن رمز و راز لباس‌ها جلوگیری شود. از طرفی وقتی سلفی می‌گیرید قصد دارید تا خودتان را جدای از مراسم به نمایش بگذارید، در حالی که هدف غرق شدن در ترکیب لباس‌ها ست.

شرط مهم دعوت به این مراسم آن است که دارای مهارت اجتماعی کافی باشید و با هم ارتباط برقرار کنید. در یک کلام، می‌توان گفت که مت گالا بزرگ‌ترین رویداد جریان ساز در حوزه فشن و دنیای سلبریتی‌ها است.اگر شما هم جز آن دسته افراد عاشق مد و پوشاک هستید تماشای تصاویر و مطالعه در مورد موضوعات گالا می تواند برایتان جذاب باشد، ممنون که تا پایان همراه مجله آی بولک بودید.