9 دلیل کم رنگ شدن شلوار جین و نحوه جلوگیری از آن

آیا شلوار جین شما دچار تغییر رنگ داده است؟ آیا پس از مدتی که از شلوار جین خود استفاده کرده اید متوجه تغییر رنگ آن شده اید؟ آیا از اینکه شلوار جین شما تغییر رنگ داده است ناراحت هستید؟ آیا می خواهید علت تغییر رنگ شلوار جین خود را بدانید؟ اگر جئاب شما به این دسته از سوالات مثبت است، به صفحه درستی هدایت شده اید. برای حفظ رنگ شلوار جین توجه به چند نکته اهمیت بسیار زیادی دارد. ممکن است شما ناخواسته با انجام کار غلط به رنگ شلوار خود صدمه وارد کرده باشید. در ادامه این مطلب از آی بولک به 9 دلیل اصلی در از بین رفتن رنگ شلوار جین می پردازیم.

  1. جین خام

شلوار جین هایی که از پارچه دنیم خام تولید می شوند بیشتر از شلوار جین های هایی که از پارچه دنیم شستشه شده تولید می شوند در معرض کم رنگ شدن قرار دارند. تنها دلیل آن هم شسته نشدن جین خام است. در نتیجه اگر می خواهید رنگ شلوار جین شما ماندگاری بیشتری داشته باشد از شلوار جین هایی استفاده کنید که با پارچه دنیم شسته شده تولید و روانه بازار می شوند. شلوار جین شسته شده در طی فرآیند تولید به اندازه کافی شسته می شود. به همین دلیل است که عمر و دوام رنگی بالاتری نسبت به جین خام دارد.

  1. آب داغ

آب داغ دشمن رنگ هر شلوار جینی است. فرقی نمی کند که شما از چه مدل شلوار جینی استفاده می کنید، چیزی که اهمیت دارد توجه به این نکته است که شستشو شلوار جین با آب داغ مساوی است با از بین بردن زودهنگام رنگ شلوار. آب داغ به دلیل ماهیت ذاتی که باعث آزاد شدن رنگ شلوار جین می شود. به جای آن سعی کنید همیشه شلوار جین خود را با اب سرد یا نهایتا آب ولرم شستشو دهید. اگر فکر می کنید که شستشو شلوار جین با آب گرم باعث از بین رفتن بیشتر میکروب ها و کثیفی شلوار جین می شود سخت در اشتباه هستید. آب سرد یا گرم هیچ تفاوتی در از بین بردن کثیفی شلوار ندارند و قدرت آن ها یکسان است. تنها تفاوت شستن شلوار جین با آب سرد این است که آب سرد رنگ شلوار را از بین نمی برد ولی آب گرم دشمن رنگ شلوار است. بنابراین تصور نکنید اگر شلوار جین خود را با آب گرم شستشو دهید تمیز تر می شود. شما با اینکار تنها به از بین رفتن رنگ شلوار جین خود کمک کرده اید.
پیشنهاد می کنیم از مطلب استفاده کنید: راهنمای جامع انواع شلوار جین زنانه


  1. سفید کننده ها

استفاده از مایع سفید کننده در هنگام شستشو لباس ها به امری کاملا طبیعی تبدیل شده است ولی باید خدمت شما عرض کنیم که شستشو شلوار جین با مایع سفید کننده کار بسیار اشتباهی است. استفاده از مایع سفید کننده حتی به میزان بسیار کم در هنگام شستشو شلوار جین باعث می شود تا رنگ شلوار به روشن شدن تغییر رنگ دهد. اگر شلوار جین شما به اندازه یک لکه کثیف شده است بهتر است از یک پارچه کمک بگیرید و کل شلوار را شستشو ندهید. اگر با این روش جوابی نگرفتید، سعی کنید در مرحله بعدی از محلول سرکه و آب برای اسپری کردن آن محل استفاده کنید. این دو روش را جایگزی شستشو شلوار جین با مایع سفید کننده کنید. تفاوت این روش ها با استفاده از مایع سفیدکننده این است که روش های بالا رنگ شلوار را تحت تاثیر قرار نمی دهند ولی استفاده از مایع سفید کننده باعث تغییر رنگ شلوار می شود.

  1. عدم شستشو شلوار جین با لباس های سفید

یکی دیگر از مواردی که باعث از بین رفتن رنگ شلوار جین می شود شستشو شلوار جین با لباس های سفید رنگ است. شستشوشلوار جین با لباس های سفید باعث کم رنگ شدن آنها می شود. زیرا هنگام شستشو شلوار جین با لباس های رنگ سفید مقداری از رنگ سفید آزاد شده و بر روی شلوار قرار می گیرد. همین موضوع باعث کم رنگ شدن شلوار جین می شود. البته این موضوع به سرعت رخ نمی دهد و با یک بار شستشو شلوار جین با رنگ سفید به یکباره شلوار جین کم رنگ نمی شود. این اتفاق اگر به دفعات انجام شود به کم رنگ شدن شلوار جین منتهی می شود. بنابراین سعی کنید همیشه شلوار جین خود را با لباس های تیره شستشو دهید.

  1. نور خورشید

اشعه فرابنفشی که از خورشید ساطع می شود را دست کم نگیرید. اگر هر روز شلوار خود را بشویید و آنرا در مقابل نور خورشید قرار دهید تا خشک شود این موضوع باعث از بین رفتن تدریجی رنگ شلوارتان خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید شلوار خود را کمتر شستشو دهید تا رنگ آن ثابت بماند.
مطلب پیشنهادی: شلوار جین زاپ دار چیست و با چه کفش و لباسی ست می شود؟

  1. شوینده بی کیفیت

کمتر کسی است که در هنگام شستشو شلوار جین به پودر شوینده یا مایع شوینده آن توجه داشته باشد. اگر رنگ شلوار خود را دوست دارید و نمی خواهید خیلی زود کمرنگ شود یا رنگ خود را از دست دهد حتما از یک پودر شوینده مناسب و با کیفیت برای شستشو شلوار جین استفاده کنید. شوینده های بی نام و نشان نه تنها باعث تمیزی شلوار جین شما نمی شوند بلکه در از بین رفتن رنگ آن نیز تاثیر می گذارند. بنابراین همیشه از شوینده لباس درجه یک و با کیفیت استفاده کنید.

  1. اتو کردن شلوار جین

شاید بگویید مگر می شود که شلوار جین را اتو نکنیم؟ در پاسخ به شما اینگونه جواب می دهیم که اتو کردن به دفعات مناسب و منطقی هیچ اشکالی ندارد و به رنگ پارچه صدمه وارد نمی کند ولی اگر اتو کردن شلوار جین از حد خود خارج شود، بله می تواند باعث از بین رفتن رنگ شلوار جین شود. در ضمن در نظر داشته باشید که تنها زمانی اقدام به اتو کردن شلوار جین خود کنید که چروک داشته باشد. اتو کردن بی منظور به پارچه شلوار جین صدمه زیادی وارد می کند.

  1. کثیفی

کثیفی بیش از حد باعث ضربه به رنگ شلوار جین می شود. کثیف شدن بیش از حد شلوار جین باعث نفوذ کثیفی در بافت شلوار شده و همین موضوع رنگ شلوار را تحت الشعاع قرار می دهد. به یاد داشته باشید که به طور منظم و دقیق شلوار خود را شستشو دهید. این حرف بدین معنی نیست که مثلا هر هفته اقدام به شستشو شلوار جین خود کنید، بلکه هدف این است که هر موقع احساس کردید شلوارتان کثیف شده است آنرا بشویید.
همچنین بخوانید: بهترین مارک شلوار جین زنانه و مردانه [ایرانی و خارجی]

  1. جین بی کیفیت

همیشه در هنگام خرید شلوار جین به کیفیت و برند تولید کننده آن دقت کافی داشته باشید. شلوار جین در کیفیت ها و تحت تولید برندهای مختلفی روانه بازار می شود. بعضی از شرکت ها از پارچه دنیم بی کیفیت برای تولید شلوار جین استفاده می کنند که همین موضوع باعث از بین رفتن رنگ شلوار در زمان کم می شود. درست است که شلوار جین با کیفیت و برند گرانتر است ولی در عوض ماندگاری رنگ و جنس شلوار نیز بیشتر است.

نتیجه گیری

همیشه دغدغه این موضوع را داشته ایم که چرا رنگ شلوار جین پس از مدتی استفاده می رود؟ دلایل زیادی برای از بین رفتن رنگ شلوار جین وجود دارد. اتو بیش از حد، قرار دادن در معرض نور خورشید، شستشو با البسه سفید رنگ، خرید جین بی کیفیت، استفاده از شوینده های  نامناسب و ارزان، آب داغ و خرید جین خام از جمله دلایل اصلی در از بین رفتن رنگ شلوار جین محسوب می شود. سعی کنید این موارد را رعایت کنید تا بتوانید از نهایت عمر و کیفیت رنگ شلوار جین خود استفاده کافی را ببرید. خوشحال می شویم نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.