کاربرد توربان چیست
Views 3,489 بازدید
Calendar icon 5 ماه پیش

کاربرد توربان چیست

در گذشته برای داشتن حجاب از چادر، شال و روسری استفاده می شد، اما امروزه علاوه بر این ها، از سربندهای مختلفی به اسم توربان هم استفاده می شود. توربان ها به اندازه شال و روسری موها را پوشش می دهند، اما ممکن است در ناحیه گردن پوشش چندانی نداشته باشند، از اینرو باید اگر پوشش کامل برای شما مهم است، باید آنها را بهمراه لباس هایی بپوشید که یقه ایستاده دارند و اطراف گردن شما را می پوشانند. در این مطلب می خواهیم به کاربرد توربان و موارد استفاده آن بپردازیم.

کاربرد توربان

توربان ابتدا در نیجریه از سوی خانم های مسلمان مورد استفاده قرار می گرفت اما به مرور با طراحی های جدیدتر و شیک تر به سایر کشورها نیز راه پیدا کرد و امروزه در فشن شوهای اسلامی هم از آن استفاده می شود. توربان در اصل به شکل کلاهی است که موها بطور کامل داخل آن قرار می گیرد و نقطه مرکزی آن که بالای پیشانی قرار می گیرد، به شکل گره، پاپیون و ... ساده و یا باتزئیناتی چون سنگ دوزی، پولک دوزی و ... طراحی شده است. همچنین از جنس های مختلفی چون لمه، نخی، جین، ساتن و ... تهیه می شود. اما کابرد توربان چیه و در مواقعی می توان از آن استفاده کرد؟

انواع کاربرد توربان

خیلی ها توربان را با نام کلاه حجاب می شناسند. اگر بخواهید یک استایل متفاوت و شیک داشته باشید، توربان بهترین انتخاب برای پوشش موهاست. لباس های مجلسی بهمراه شال جلوه زیاد جالبی ندارد، اما با استفاده از توربانی به رنگ لباستان و یا با تزئینی هماهنگ با لباس خود می توانید در عین پوشیده بودن، یک استایل شیک داشته باشد. ضمن اینکه با سر کردن توربان زیورآلات یا اکسسوری های شما نیز بهتر دیده می شوند و در زیر شال یا روسری پنهان نمی شوند.

با روسریهای کهنه چی درست کنیم

  • نامزدی یا عقد

یکی از رایج ترین کاربردهای توربان، استفاده از آن در مراسم عقد یا نامزدی است. اگر به پوشش موهایتان اهمیت می دهید ولی می خواهید در روز نامزدی یا عقد استایل متفاوتی داشته باشید، حتما از توربان استفاده کنید. توربان ها در رنگ ها و طرح های مختلف وجود دارند و حتی می توانید به سلیقه خود آنها را طراحی کنید و به یک خیاط ماهر بسپارید تا برای روز نامذی برای شما آماده کند.

  • تولد یا عروسی

اگر به جشن تولد یا مراسم عروسی مختلط دعوت شده اید و می خواهید پوشش متفاوتی برای موهای خود داشته باشید، توربان گزینه مناسبی برای شماست. ضمن اینکه دیگر نیازی به آرایش موهایتان ندارید. توجه داشته باشید که رنگ توربان با لباس شما هماهنگی داشته باشد.

شست و شوی شال و روسری

  • عکاسی 
برای ساخت کلیپ و یا عکاسی فرمالیته نیز می توانید از توربان برای پوشش موهای خود استفاده کنید. می توانید توربان را با گل یا پولک تزئین کنید، همچنین توربان را می توان هم بصورت حجاب کامل و هم با موهای باز مورد استفاده قرار دهید. تنها کافیست به رنگ لباس و رنگ پوست خود توجه داشته باشید تا بهمراه آن بدرخشید.

توجه : اگر موهای بلند و پری دارید توربانی را انتخاب کنید که فضای بیشتری برای پوشاندن موهای شما داشته باشد. 

قیمت توربان

توربان‌ها به طور کلی در بازار قیمت‌های مناسبی دارند و بسیاری از خانم‌ها تصمیم می‌گیرند حداقل یک توربان در کمد لباس خود داشته باشند.

قیمت کلاه‌های اسلامی به وابستگی به پیچیدگی طرح، جنس و کیفیت پارچه‌ای که در ساخت آنها به کار رفته است، متغیر است. بعضی از این کلاه‌های حجاب از پارچه‌های پلاستیکی ساخته شده‌اند و به طبع قیمت‌های بسیار پایینی دارند. با این حال، باید توجه داشت که الیاف پلاستیکی و مصنوعی ممکن است گردش هوا را برای سرتان مختل کنند و در نتیجه باعث افزایش تعرق شوند. استفاده طولانی‌مدت از کلاه‌های کم کیفیت ممکن است باعث تعرق زیاد در کف سر شما شود و این موضوع می‌تواند آزاردهنده باشد. همچنین، استفاده طولانی‌مدت از این نوع کلاه‌ها ممکن است به مرور زمان منجر به عفونت پوست کف سر و افزایش ریزش مو شود

سخن پایانی

در این مقاله از آی بولک به معرفی و کاربرد های توربان ( کلاه حجاب ) پرداختیم. توربان در موارد مختلفی مثل مراسم نامزدی، جشن تولد، عکاسی، عروسی و حتی در روزمرگی کاربرد دارد و علاوه بر اینکه باعث پوشش و حجاب می شود، زیبایی زیادی را به استایل شما می دهد

آنها می‌توانند یک پوشش متفاوت و شیک برای موها ایجاد کنند و با لباس‌ها و سایر لوازم آرایشی هماهنگ شوند. در انتخاب توربان مناسب، باید به طول و حجم موها و هماهنگی رنگ آن با لباس و پوست توجه کرد