استایل گرانج (Grunge style) چیست ؟
Views 208 بازدید
Calendar icon 11 ماه پیش

استایل گرانج (Grunge style) چیست ؟

استایل گرانج یا ( Grunge Style ) با ارزان پوشی و راحت پوشی و با شکلی از ژولیدگی متولد شد اما امروزه آن را با ترکیبی از اِلِمان های گران می شناسیم که حال و هوایی سیاه و تکه تکه را با نوایی از موسیقی راک آمریکایی به یادمان می آورد. با این همه، استایل گرانج واقعا چیست؟

افراط گرایی عمده مردم در پوشاک، آن هم در دهه 80 میلادی در اروپا و خصوصاً آمریکا، جوانان را مجاب کرد که در پیروی از الگوهای موسیقی و مُد روز، رو به پوشاکی بیاورند که از لحاظ اقتصادی به صرفه تر باشد و راحت تر از پوشاک سخت پوش دهه 80 میلادی باشد. یکی از شناسه های اصلی گرانج، «راحت بودن» است، یعنی زمانی که استایل گرانج را به تن دارید، اولین حسی که به شما دست می دهد حسی از راحتی و آسودگی است. این گرایش در پوشاک، از کرت کویین خواننده نامدار گروه موسیقی آمریکایی نیروانا شروع شد و به سرعت میان جوانان آمریکایی پا گرفت. پوشش گروه موسیقی پرل جم نیز در تکامل این استایل نقش مهمی ایفا کرد و در نهایت در اواسط دهه 90 میلادی، گرانج را تبدیل به پوشش عمده‌ی جوانان آمریکایی کرد که از افراط گرایی پوشش در دهه گذشته دلزده بودند و به دنبال شرایط سخت اقتصادی دهه 90 میلادی، به دنبال ارزان پوشی رفتند و از سویی، از قواعد اجتماعی سنتی که آن را مجبور می کرد برای ظاهر اجتماعی از راحتی خود بگذرند دوری کردند و استایل گرانج برای آن ها نوعی پوشش راحت، ارزان و تا حدودی شیک شد. در نتیجه ذات گرانج، نوعی اعتراض به پوشش پر زرق و برق و پر تجمل نسل گذشته شد.با اتمام یافتن دهه 90 گرایش به استایل گرانج نیز تا حدودی افت کرد تا اینکه از سال 2013 به این سو، با توجه دوباره صنعت مد و سرگرمی به این استایل، جوانان و نوجوانان دوباره گرایش به این استایل را در خودشان پیدا کرده اند و امروزه گرانج برای دومین بار یکی از جوان‌ پسند ترین استایل های پوشاک شده است.



در استایل گرانج دخترانه، کفش نقش بسیار مهمی ایفا می کند. به طور کلی کفش های گرانج را با چکمه های سیاه بزرگ می شناسیم، اما این به این معنی نیست که نمی توان کتانی های سیاه، سفید و حتی قرمز را با اِلِمان های این استایل ترکیب کرد. امروزه استایل گرانج طیف وسیعی از سلیقه ها و خرده استایل ها را در خودش جای داده و دیگر خودش را در بند سنت های پوشش دهه 90 میلادی نمی بیند و این موضوع به خوبی درباره استفاده از انواع کفش هایی که در گذشته در این استایل مورد استفاده قرار نمی گرفتند صدق می کند.

دامن های چرمی سیاه و یا شلوار جین های زاپ دار می تواند یک انتخاب برجسته برای استایل گرانج دخترانه باشد که به همراه پیراهن های چهارخانه ای که از ترکیب رنگی سیاه در همراهی با قرمز و یا سبز و سفید استفاده می کنند یکی دیگر از عناصر اصلی این استایل شمرده می شوند. البته نباید لباس های اورسایز و یا کاپشن های چرمی را فراموش کرد، چراکه یکی از اصلی ترین شناسه های گرانج، کاپشن ها و کت های چرمی و لباس های اورسایز هستند. امروز گرانج با تکامل ها و تعامل های مختلف، انواع کت های غیرچرمی را هم به سبک های خود اضافه کرده تا بیش از پیش با دیگر استایل ها در هم آمیزد. همچنین با اینکه در گذشته استفاده از چندین لایه لباس کهنه و پاره از پایه های اصلی گرانج بود، امروز استفاده از پیراهن های تیره و یا طرح دار و کاپشن ها و پوشیدن پیراهن فلانل روی کراپ، تاپ و تیشرت برای دخترها رایج است.

گفتنی است که در گذشته آرایش و میکاپ جایی در این استایل نداشتند، چراکه گرانج تاکید بر راحتی دارد و معتقد بود که آرایش های تند و تیز می تواند این اصل راحت بودن را باطل کند. در نتیجه استایل گرانج برای مدت ها در حوزه آرایش به یک میکاپ بسیار ساده و حتی سیاه و ارزان خلاصه می‌شد و در ازایش، تاکید بر نوع پوشش لایه لایه و چهارخانه و سیاه داشت؛ اما امروزه مدل‌های موهایی مانند موی چتری یا آندرکات با رنگ موهای مختلف که در دهه 90 میلادی نیز رایج بودند حالا هم قابل استفاده هستند و البته که امروزه استایل گرانج طرفداران دخترش را از رنگ مو و استفاده از عینک های رنگی محروم نمی‌کند و همواره با سلیقه نوجوانان در حال تغییر است. استفاده از چوکر یا گردنبد زنجیری نیز از ابتدا در این استایل رایج بودند و حتی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که با توجه به غلظت گرانج پوشی شما قابل تغییر هستند.

استفاده از انواع گردنبند نقره و چرم نیز می تواند استایل شما را تکمیل کند. همچنین جوراب شلواری های توری برخلاف جوراب شلواری های ساده و رنگی و پوشیدن کلاه های سیاه که سر را می پوشانند و موهای آزاد را بیشتر از قبل نمایان می کنند می تواند گرانج پوشی شما را برجسته تر از قبل کند.

البته که امروزه استایل گرانج دیگر در سیاه پوشی قاعده مند خلاصه نمی شود و از انواع رنگ های سفید و قرمز و سبز و حتی صورتی می توان در ترکیب شلوارها، دامن ها، پیراهن ها، کت ها و حتی آرایش مو استفاده کرد. همچنین استفاده از کیف های چرمی سیاه و بند دار در استایل گرانج مرسوم است و استفاده از انواع زنجیرهای زینتی که روی گردن، ترقوه ها و حتی کمر آویخته می شوند می تواند یادآور دوران طلایی راک آلترناتیو آمریکایی باشد که استایل گرانج از درون فرهنگ اعتراضی آزاد آن ها بیرون آمد.

در انتها، باید بگوییم که درست است که سبک گرانج نوعی از راحتی و ارزان پوشی را در خود دارد، اما این به این معنی نیست که در انتخاب المان های این استایل کم توجهی به خرج دهیم، بلکه یک استایل گرانج اصیل از درون انتخاب های دقیق و ترکیب صحیح آیتم های گرانج سنتی و مدرن پدید می آید.