چرا لباس عروس سفید است
Views 2,292 بازدید
Calendar icon 6 ماه پیش

چرا لباس عروس سفید است

چرا لباس عروس سفید است. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا لباس عروس در همه دنیا به رنگ سفید است و یا اینکه چرا در برخی قومیت ها و سنت ها لباس های رنگی برای عروس استفاده می کنند؟ در این مقاله از آی بولک به این موضوع می پردازیم تا متوجه شویم دلیل سفید بودن لباس عروس چیست.

چرا رنگ لباس عروس سفید است؟

گفته می شود ملکه ویکتوریا رنگ سفید را به عنوان نماد پاکی و نشانه حس پاک و صمیمی مشخص نمود و پس از آن رنگ سفید به عنوان رنگ عالی و مناسب برای عروسی معین شد و ادامه یافت. ازدواج با رنگ لباس عروس سفید به معنی انتخاب درست و صحیح می باشد. اکنون لباس عروس سفید یک لباس کلاسیک به حساب می آید.

تاریخچه رنگ سفید برای لباس عروس

پوشیدن لباس عروس از دوران ملکه ویکتوریا مرسوم شد. قبل از آن مردم در هر کشوری بنابر موقعیت اجتماعی خود رنگ لباس عروس را انتخاب می کردند. پس از ان در قرون وسطی که ازدواج بسیار اهمیت داشت و در برخی موارد ازدواج بین دو نفر، دو خانواده، دو تجارت و حتی دو کشور را با هم متحد می ساخت به همین دلیل لباس عروس باید به گونه ای انتخاب می شد که به بهترین شکل معرف او و خانواده اش باشد.

ازدواج های سیاسی رواج زیادی داشت و لازم بود عروس عالی و زیبا به نظر برسد و با نشان دادن ثروت و توانگری کشور خود بر کشور داماد تاثیر گذارد. همچنین جواهرات عروس بسیار مورد توجه قرار داشت. خانواده های سلطنتی از پارچه های گران قیمتی مثل ابریشم، مخمل، حریر یا پارچه هایی از نخ طلا یا نقره برای لباس عروس استفاده می کردند.

رنگ های استفاده شده برای لباس عروس هم معمولا گرانبها و با شکوه بودند و و فقط افراد ثروتمند می توانستند از رنگ های اشرافی مثل، قرمز، ارغوانی و مشکی استفاده کنند. همچنین لباس های عروس سلطنتی با جواهرات قیمتی مثل الماس، یاقوت زمرد و مروارید تهیه می شدند که عروس با لباس و جواهرات خود در نور آفتاب می درخشید. با ظهور فروشگاه ها و مغازه های بزرگ در دهه 1890 هر زنی می توانست رویای خود برای ازدواج تحقق ببخش دو در سال 1890 در یک ژورنال بانوان نوشته شد که: "از سال های بسیار قدیم که نمی توان آغاز آن را به خاطر آورد، لباس عروسی خانم ها سفید بوده است."


رنگ لباس عروس در ایران باستان

در ایران باستان، رنگ لباس عروس برای مراسم عروسی و مراسم‌های خاص دیگر می‌توانست متفاوت باشد. در برخی منابع، ذکر شده است که در برخی اقوام و فرهنگ‌های ایران باستان، برای عروسان از لباس‌های قرمز، زرد، سبز و حتی سیاه استفاده می‌شده است.

در فرهنگ ایران باستان، رنگ‌ها و نمادهای مختلف معانی و ارزش‌های خاصی داشتند. به طور کلی، رنگ قرمز به عنوان نماد عشق و شادی شناخته می‌شد و ممکن است در برخی مراسم عروسی از این رنگ استفاده شده باشد. همچنین، رنگ سبز نماد طبیعت و خوشبختی بود و ممکن است در مراسم عروسی نیز به کار برده شده باشد. لباس عروس را اقوام گذشته معمولا شاد و روشن انتخاب می کردند و رنگ سفید به ندرت استفاده می شد از زمان قاجار به تدریج تاثیرات فرهنگی از کشور های غرب، لباس عروس سفید رواج یافت. البته در حال حاضر نیز برخی اقوام ایرانی از لباس های محلی بهره می برند.

معنی رنگ ها در لباس عروس

در گذشته از رنگ آبی برای لباس عروس استفاده می کردند به دلیل اینکه رنگ آبی را نماد پاکدامنی می دانستند. ازدواج با لباس عروس به رنگ خاکستری به معنی این است که شما به راه دوری خواهید رفت. رنگ لباس عروس سیاه به معنی این است که می خواهید باز گردید. لباس عروس در رنگ قرمز به معنی این است که آرزوی مرگ دارید. لباس عروس به رنگ آبی به معنی این است که خالص پا برجا و راستگو خواهید بود. ازدواج با لباس عروس به رنگ سبز را به معنی خجالت از دیده شدن در کنار داماد می دانستند. لباس عروس به رنگ صدفی به معنی این است که همواره در تلاش برای رسیدن به زندگی خوب و بهتر هستید. لباس عروس در رنگ زرد به معنی این است که از شریک خود ناراضی هستید. لباس عروس به رنگ صورتی به معنی این است که با تمام عشق غرق همسرتان شده اید. لباس عروس در رنگ قهوه ای به معنی علاقه مندی عروس به طبیعت می باشد.

داماد چه لباسی در عروسی می پوشد

همانطور که مرسوم می باشد داماد باید کت شلوار بپوشد اما برعکس عروس، لباس او نمادی خاص ندارد و ر رنگ می تواند برای کت و شلوار خود انتخاب کند.

نتیجه گیری

با توجه به مطلب بالا، می‌توان نتیجه گرفت که رنگ سفید برای لباس عروس به عنوان نماد پاکی و صمیمیت در نظر گرفته می‌شود. این رنگ در دوران ملکه ویکتوریا معروف شد و به عنوان رنگ عروسی مناسب شناخته می‌شود. در گذشته، مردم در هر کشوری بر اساس موقعیت اجتماعی خود رنگ لباس عروس را انتخاب می‌کردند. در ازدواج‌های سیاسی و مهم، لباس عروس باید بهترین شکل معرف زیبایی و توانگری خانواده عروس باشد. در گذشته، لباس‌های عروس با استفاده از پارچه‌های گرانبها و جواهرات با ارزش تهیه می‌شدند. اما با ظهور فروشگاه‌ها و مغازه‌های بزرگ، هر زنی می‌توانست رویای ازدواج خود را با لباس سفید تحقق ببخشد.