مد پایدار چیست ؟
Views 90 بازدید
Calendar icon 1 سال پیش

مد پایدار چیست ؟


در هنگام خرید یک لباس اولین چیزی که برای شما اهمیت دارد قیمت آن است ؟ آیا تا به حال به این فکر کردید  لباسی که میپوشید طی چه فرایندی و توسط چه کسانی تولید شده؟ آیا متریال و مواد اولیه ساخت آن برای شما مهم است؟ آیا میدانستید صنعت مد بعد از صنایع نفتی دومین صنعت آلاینده در جهان است؟ از شما می خواهیم جواب شما به این سوالات هرچه که هست این مقاله از مجله آی بولک را تا پایان بخوانید.

 

آیا لباس یک نیاز اساسی است؟

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش دنیای رسانه و تبلیغات رفته رفته پوشاک از صرف یک نیاز اساسی به سرگرمی تبدیل شد. آدم ها دیگر نه فقط برای پوشاندن بلکه به دلایل مختلف که همه آنها مرتبط به پدیده مد بود سراغ خرید لباس می رفتند. همین امر صنعتگران این عرصه مجاب کرد تا به طمع سود بیشتر سراغ تولید سریع و بی رویه لباس یا به اصطلاح متخصصان این حوزه فست فشن بروند.

در فست فشن خرده‌فروشان برای پاسخگویی به تقاضای بالا در رابطه با ترندهای مد خواستار تولید لباس‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت هستند.

در این سبک از تولید صنعت مد و فشن که بر استفاده از منابع طبیعی متکی ست، مقادیر سرسام‌آور آب، مواد شیمیایی و رنگ های ارزان و سمی، سوخت‌های فسیلی را مصرف می‌شود. استفاده از پارچه‌های ارزان‌قیمت مانند پلی‌استر که از مشتقات سوخت‌های فسیلی است، خود عاملی در گرم شدن کره زمین است.

کشت بی رویه ی پنبه آن هم در مزارعی که بیش از نیمی از آنها به صورت مصنوعی آبیاری می‎‌شوند وحداکثر 90 درصد این آب قابل آشامیدن است. آن هم در کشورهای در حال توسعه که جمعیت شان برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم مشکل دارند.

استفاده از نیروی کار بسیار ارزان با ساعت کاری بالا، در شرایط غیراستاندار بخش دیگری از پشت صحنه ی استثمار غول های صنعت فست فشن است.

و این موارد علاوه بر اینکه خارج از اصول اخلاق و عدالت اجتماعی ست، عامل پیامدهای جدی نظیر فرسایش زمین و کاهش تنوع گونه‌های زیستی، تاثیر بر بحران آب زمین و تغییر اقلیم، آلودگی محیط زیستی بخصوص منابع آبی از طریق پسماند های سمی کارخانه جات نساجی و تولید لباس، دفن سالانه 2500 میلیون لباس به صورت زباله در سراسر دنیا هستند.

در چنین شرایطی که زنگ خطر برای کره زمین به صدا در آمده، رویکردی جدید تحت عنوان "مد پایدار" یا "مد سبز" توسط کارشناسان این حوزه بعنوان پاسخ به حجم بالای مصرف‌گرایی و تبعات غیرقابل جبران زیست محیطی مطرح شده و در دنیای امروز بسیار اهمیت پیدا کرده است.

مد پایدار یا فشن سبز چیست؟

مد پایدار جنبشی ست که در مقابل مد سریع یا فست فشن قرار دارد.این فرایند تاکید می کند صنعت پوشاک در آن از همان مراحل اولیه طراحی و تولید لباس با روش‌های دوستدار طبیعت و در نظر گرفتن حقوق اجتماعی و امنیت شغلی کارگران انجام می شود. شعار اصلی مد پایدار دوری از مصرف گرایی و خرید هوشمند است.

اولویت برندهای پوشاک پایدار، دستمزد منصفانه و فراهم کردن شرایط کاری امن برای نیروی کارشان است. در مد پایدار برای تولید از منسوجات سبز و ارگانیک ساخته‌شده نظیر کتان، کنف و پنبه‌ی ارگانیک که همه آن‌ها در مرحله تولید به آب کمتری نیاز دارند استفاده می شود. در این فرایند تکیه بر سوخت پاک است، از این رو به انرژی و حتی آب کمتری نیاز دارد.

در مد پایدار برای تولید از منسوجات سبز و ارگانیک ساخته‌شده نظیر کتان، کنف و پنبه‌ی ارگانیک که همه آن‌ها در مرحله تولید به آب کمتری نیاز دارند استفاده می شود. در این فرایند تکیه بر سوخت پاک است، از این رو به انرژی و حتی آب کمتری نیاز دارد. این جنبش دوستدار حیوانات است و استفاده از پوست و چرم حیوانات در آن ممنوع است. پوشاک و منسوجات برند های پایدار باید توانایی جمع آوری، بسته‌بندی و مجددا به مواد اولیه تبدیل شدن را داشته باشد.

قطعا هر تغییری در نخست سخت به نظر می آید پس حرکت به سمت این سبک زندگی پایدار نیز آسان نیست. اما شاید با دانستن چند نکته کوچک و به کارگیری آن در زندگی روزمره بتوانید تغییرات بزرگ و مثبت را ایجاد کنید.

 

  • مراقب لباس‌هایتان باشید. تا طول عمر آن‌ها افزایش می‌یابد. البته مهم است که لباس‌های با کیفیت بخرید. نگران قیمت نباشید در مد پایدار شما تعداد کمتر اما با کیفیت تر می خرید. یکی از راه‌های مراقبت از لباس این است که آن‌ها را کمتر بشویید و هنگام شست و شو نیز آن‌ها را برعکس کنید.

  • لباس‌هایتان را مبادله کنید. در این صورت هم شما و هم دوستی که با او اینکار را انجام می دهید صاحب لباسی جدید خواهید شد.

  • برای موارد خاص مثل یک جشن یا حتی یک مصاحبه کاری که نیاز به لباس جدیدی دارید می توانید آن لباس را قرض بگیرید.

  • لباس‌های سالم و بلا استفاده خود را که مدتهاست گوشه کمد خاک می خورند اهدا کنید. اهدای این لباس به موسسات خیریه راهی عالی برای جلوگیری از تبدیل منسوجات به زباله است.

  • از قانون سی بار استفاده کنید. به این معنا که هنگام خرید یک لباس از خودتان بپرسید که آیا قرار است این لباس حداقل سی بار پوشیده شود یا خیر؟ اگر جواب منفی بود اصلا آن را نخرید.

  • چند بعدی خرید کنید.




سعی کنید لباس‌هایی را بخرید که از مد نمی افتند و می‌توانید آن‌ها را بارها در شکل ها و استایل های مختلف بپوشید. به یاد داشته باشید سبک زندگی تک تک ما بر محیط زیست زمین اثر می گذارد پس همه ی ما در قبال این کره ی خاکی مسئول هستیم. با روی آوردن به سبک زندگی پایدار می توانیم به سهم خود گام مهمی را در راستای حفظ و سلامت آن برداریم.

بعنوان یکی از دنبال کننده های مجله آی بولک از شما می خواهیم خودتان را به یک مشتری آگاه تبدیل کنید. در هنگام خرید یک لباس علاوه بر در نظر گرفتن ضرورت، به مراحل تولید و پشت صحنه ی آن اهمیت دهید و به صرف ارزان قیمت بودن یک لباس به سراغ آن نروید. با پیروی از این شیوه نه تنها مسئولانه رفتار کردید بلکه با توجه به تاکید بر دوری از مصرف گرایی و کیفیت محوری به بهبود شرایط اقتصادی خود نیز کمک می کنید، از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید متشکریم.