استفاده از سرکه برای شستشوی لباس
Views 2,725 بازدید
Calendar icon 3 سال پیش

استفاده از سرکه برای شستشوی لباس

اگر در مورد عملکرد و اثربخشی شوینده‌های طبیعی کنجکاو هستید یا این که می‌خواهید اطلاعاتی در مورد استفاده از سرکه برای شستشوی لباس بدست آورید، جای درستی آمده‌اید. ما در این مقاله اصول علمی نهفته در برخی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین روش‌ های تمیزکاری و شستشو را برای شما توضیح خواهیم داد که با آن می‌ توانید هوشمندانه‌ تر عمل کنید. با ما باشید تا در مورد استفاده از سرکه برای شستشوی لباس بیشتر بدانید.

سرکه برای شستن لباس

شستشوی لباس‌ ها با سرکه دقیقا همان چیزی است که به دنبالش می‌گردید؛ نصف لیوان سرکه سفید را در طی چرخه آبکشی ماشین لباسشویی به لباس‌ ها اضافه کنید. ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که چرا این روش بسیار مرسوم است یا اصلا کارایی دارد یا نه. از این گذشته، آیا بوی تند سرکه بوی روی لباس‌ های تمیز تازه شسته شده باقی نمی ماند؟ این سوال‌ ها بسیار منطقی هستند، اما پاسخ در ترکیب شیمیایی و خواص سرکه نهفته شده است.

سرکه PH پایینی دارد، به همین دلیل یک ابزار موثر و کارآمد برای از بین بردن لکه‌ ها و بوی بد لباس‌ است. در ادامه، دو کارشناس توضیح می‌ دهند که چرا استفاده از سرکه برای شستشوی لباس یک ضرورت است.

چرا باید از سرکه برای شستشوی لباس استفاده کرد؟

سرکه سفید تقطیر شده دارای فواید بسیاری در شستشوی لباس است. برخی ترجیح می‌ دهند از آن به عنوان یک شوینده برای از بین بردن لکه‌ ها و درخشندگی رنگ سفید استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر برای از بین بردن بو به آن روی می‌ آورند.

استفاده از سرکه برای شستشوی لباس بسیار موثر و کاربردی است. به گفته‌ یک کارشناس پاکیزگی، در بیشتر موارد سرکه در آخرین لحظات چرخه شستشو به لباس‌ ها اضافه می‌ شود. این کار لباس‌ ها را نرم کرده و باقیمانده مواد شوینده را از بین می‌ برد. در نتیجه لباس‌ ها جلوه‌ای زیبا و درخشان خواهند داشت.

حقایقی در مورد استفاده از سرکه برای شستشوی لباس

گفته می شود که استفاده از سرکه برای شستشوی بیشتر لباس ها بی خطر است، اما قبل از اضافه کردن سرکه به چرخه شستشو باید همیشه آن را با آب رقیق کنید. در واقع، به همین دلیل است که این ماده طبیعی بیشتر در حین شستشو به ماشین لباسشویی اضافه می‌شود؛ یعنی آب در حال گردش درون ماشین لباسشویی است.

اما در صورتی که در مورد یک لباس خاص نگرانی دارید که آسیب نبیند، توصیه می‌ شود که قبل از غوطه ور کردن کل لباس درون مخلوط آب و سرکه، یک ناحیه کوچک و داخلی از لباس را با این مخلوط امتحان کنید تا مطمئن شوید که آسیبی به آن وارد نمی‌شود. از آنجایی که سرکه یک اسید است بهتر از در حد اعتدال از آن استفاده کنید.

نحوه استفاده از سرکه برای شستشو لباس

گرچه استفاده از سرکه برای شستشوی لباس بسیار رایج است اما توصیه نمی‌ کنیم سرکه خریداری شده از فروشگاه‌ ها را مستقیما همراه با سایر شوینده‌ ها به چرخه شستشو اضافه کنید. اکثر مواد شوینده با PH خاصی تهیه می‌ شوند تا بهترین عملکرد را داشته باشند و افزودن مستقیم سرکه می‌تواند مواد فعال را مختل کرده و در واقع مشکلات بیشتری مانند تغییر رنگ را به همراه داشته باشد. سرکه PH پایینی دارد (به طور معمول بین 3 الی 4)، بنابراین می‌ تواند در عملکرد مواد شوینده اختلال وارد کند.

نکته اینجاست: در حالی که سرکه می‌ تواند به از بین بردن بوی بد لباس‌ ها کمک کند، اما بیشتر آن آب است و تنها 4 الی 5 درصد آن اسید استیک است. این بدان معنی است که اضافه کردن این ماده به آب در ماشین لباسشویی PH را به طرز قابل توجهی کاهش نمی‌ دهد. به همین دلیل باید پنج فنجان یا بیشتر از آن را به کار ببرید (که البته برای همه لباس ها توصیه نمی‌ شود).

استفاده از سرکه با مواد شوینده در ماشین لباسشویی می‌ تواند قابلیت مواد شوینده را در پاک کردن لکه‌ های غذا با تاثیر بر مواد تمیز کننده که آنزیم نامیده می‌ شوند، کاهش دهد. بنابراین شما باید بسیاری از لباس‌ها را دوباره بشویید. بنابراین، توصیه ما این است که سرکه تنها قبل از شستشو یا در حین شستشو اضافه شود و البته از مصرف دائمی آن خودداری کنید.