کدام پارچه در برابر خیس شدن مقاوم است؟

اگر قصد خرید یا دوخت یک بارانی دارید مهمترین چیزی که باید مد نظر قرار دهید، کیفیت پارچه و ضد آب بودن آن می باشد. بسیاری از طراحان، همواره به دنبال این بوده اند پارچه ای تولید کنند که در زیر برف و باران یا در زمان انجام کارهایی که با آب ارتباط مستقیم دارند خیس نشود. در این مقاله به معرفی پارچه هایی که در برابر خیس شدن مقاوم هستند می پردازیم. برای آشنایی با پارچه های ضد آب این مقاله را تا انتها در آی بولک بخوانید.

معرفی پارچه ضد آب

نوع الیاف مورد استفاده در صنعت نساجی امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است. خصوصا بین افرادی که در تولید پوشاک فعالیت دارد. بویژه هنگام شستشو و لکه گیری باید با ویژگی های الیاف پارچه آشنایی داشته باشیم. الیافی که در نساجی مورد استفاده قرار می گیرند به دو دسته الیاف طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. الیاف طبیعی ماند پنبه، پشم و ابریشم و الیاف مصنوعی مانند پلی استر، ریون و نایلون می باشند.

پارچه ضد آب به چه معناست

در اصلاح به پارچه هایی ضدآب گفته می شود که به صورت ذاتی در برابر نفوذ آب و خیس شدن مقاوم هستند. در تهیه و تولید این نوع پارچه ها معمولا به صورت طبیعی یا مصنوعی از مواد ضدآب مثل، لاستیک، پلی اورتان، وینیل کلراید و ... استفاده می شود. این نوع پارچه ها در برابر آب مقاوم هستند اما در عین حال اجازه عبور بخار آب را می دهند و با سیستم تعریق بدن سازگاری دارند که به همین دلیل در صنعت تولید پارچه بارانی و لباس های ورزشی و ... کاربرد زیادی دارند.


 انواع پارچه های ضد آب

در ادامه شما را با انواع پارچه های ضد آب آشنا می کنیم:

  • پارچه های نانو

فناوری نانو در تولید منسوجات کاربردهای فراوانی دارد که از جمله آنها تولید پارچه هایی با ویژگی ضدآب بودن می باشد. برخی از لباس هایی که پارچه هایی با فناوری نانو دارند خاصی تضد آب بودنشان را به خوبی حفظ می کنند. در سال های اخیر تولید پارچه های نانو گسترش فراوانی یافته و با بهره گیری از علم تخصصی نانو در زمینه ضد آب سازی انواع پارچه از جمله پارچه مبلی، مصرفی و .. می باشد.

  • پارچه های ضد آب PUL

PUL پارچه ای پلاستیکی با پوشش نازک و مقاوم در برابر آب می باشد که از مهمترین پارچه های ضد آبو، ضد لک بودن آن است. از دیگر ویژگی های این پارچه دوام بالای آن و قابلیت تنفس پذیری زیاد می باشد.

  • پارچه های ضد آب پشمی

پشم به صورت طبیعی خاصیت ضد آب دارد و نسبت به آب مقاوم است. اگر پشم با لانولین پوشانیده شود خاصیت ضد آب بودن آن چند برابر می شود. همچنین قرار دادن پشم در آب جوش چگالی آن را بالا می برد و ویژگی ضد آب بودن آن افزایش می یابد.

  • پارچه های ضد آب شمعی

این نوع پارچه ها دارای بافت متراکم هستند که یک لایه روغن لنین در آن ها وجود دارد و این لایه دلیل ضد آب بودن این نوع پارچه هاست. پارچه های شمعی از قدیمی ترین انواع پارچه های ضد آب هستند. این نوع پارچه ها دوام زیادی دارند و به سادگی تمیز می شوند.


همچنین بخوانید: با نیم بوت چه شلواری بپوشیم

ویژگی پارچه های ضد آب

پارچه های ضد آب معمولا از جنس کرباس یا پلی استر می باشند که بارزترین ویژگی های آنها عبارتند از:

  • مقاومت بالا برابر نور مستقیم آفتاب
  • جنبه اقتصادی به صرفه و قیمت مناسب
  • دارای ویژگی ضد آب بودن
  • مقاومت بسیار بالایی برابر یخ زدن
  • قابلیت انعطاف بسیار بالا
  • استقامت بسیار در برابر اجسام تیز