فرق پارچه سوییت و میکرو

حتما اسم پارچه میکرو و سوییت را شنیده اید. اما تصوری که از این پارچه ها داریم شبیه به هم است. پارچه هایی با سطح صاف و لطیف که تنوع رنگ خوبی هم دارند. پس تفاوت این دو پارچه در چیست. در این مطلب می خواهیم ضمن بیان ویژگی پارچه های میکرو و سوییت، فرق پارچه سوییت و میکرو را با شما در میان بگذاریم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تفاوت پارچه سوییت و میکرو

برای بیان تفاوت پارچه سوییت و میکرو، ابتدا ویژگی های هر کدام را بطور جداگانه بیان می کنیم.

میکرو به پارچه هایی گفته می شود که جنس آنها پلی استر است و تارو پود ظریفی دارد. اولین بار پارچه میکرو در اوایل دهه 1990 میلادی در کشور سوئد مورد استفاده قرار گرفت و به دلیل جذابیت ظاهری که داشت، استفاده از آن گسترش یافت.

ویژگی های پارچه میکرو

پارچه میکرو علاوه بر ظاهر زیبا و ایستایی شیکی که دارد، دارای ویژگی های بی شماری است که عبارتند از:

  • عدم جذب و نفوذ رطوبت به دلیل وجود پلی‌ استر در آن
  • لطافت و ظرافت
  • مقاوم و سبک
  • بافت‌ ریز و پرتراکم
  • بدون آبرفت
  • عدم چروک‌ پذیری
  • تفاوت ظاهری در پشت و روی پارچه

معمولا پارچه میکرو از الیاف مصنوعی تهیه می شود. پشت و روی پارچه میکرو با هم کاملا فرق دارد. سطح رویی آن لطیف اما بدون درخشندگی است، اما پشت پارچه لیز و درخشان می باشد. ضمن اینکه بدلیل پراتراکم بودن، بسیار مقاوم و محکم است.

پارچه میکرو به چند دسته تقسیم می شود که شامل:

  • پارچه میکرو با بافت ساده

این پارچه بسیار لطیف است، سطح صافی دارد و برای مانتو و پالتو‌ های ساده کاربرد فراوانی دارد.

  • پارچه میکرو با بافت کجراه یا امبرودی

این مدل پارچه میکروسطح برجسته و ناصافی دارد و در رنگبندی بسیار متنوع است. از این پارچه برای دوخت انواع کت و دامن، مانتو و بارانی استفاده می شود.

  • پارچه میکرو با بافت میله‌ ای یا جناقی

پارچه میکرو میله‌ای، سطح راه‌ راه عمودی دارد، سبک و راحت است و برای پالتو، مانتو و کت کاربرد دارد.

کاربرد پارچه میکرو

پارچه میکرو یک پارچه بسیار کاربرد است و موارد مصرف متعددی دارد، به همین دلیل به عنوان یک پارچه متفاوت و پرکاربرد شناخته می شود. پارچه میکرو رنگبندی متنوعی دارد. بیشترین کاربرد پارچه میکرو در تولید مانتو و پالتو است، اما برای پوشاک دیگری همچون کت دامن، لباس ورزشی و بارانی مورد استفاده قرار می یگرد.

برای نگهداری بهتر پارچه های میکرو توصیه می شود که از آب داغ استفاده نشود.

فرق پارچه میکرو با سوییت

پارچه میکرو را به شما معرفی کردیمف اما پارچه سوییت چه ویژگی دارد و تفاوت آن با پارچه میکرو در چیست؟ سوییت به نوع خاصی از دستکش‌ های نرم و لطیف که از سوئد وارد می‌ شدند گفته می شد.

سوییت از سطح داخلی پوست حیوانات و پارچه‌ ای نازک حاصل از مرحله پایانی پرداخت چرم است و در واقع به آخرین لایه چرم سوییت گفته می شود. بیشترین کاربرد پارچه سوییت در تولید پالتو و مانتو می باشد و ایستایی بسیار خوبی دارد . پارچه سوییت را می توان با استفاده از پوست بیشتر حیوانات مانند بره، بز، خوک، گوساله و گاو تولید کرد و بسیار ظریف و زیبا هستند.

انواع پارچه سوییت

پارچه سوییت در دو نوع طبیعی و مصنوعی تهیه می شود. سوییت طبیعی انعطاف‌ پذیر است، بافت صافی دارد و در برابر نفوذ سرما، باد و رطوبت به خصوص در ماه‌های سرد سال بسیار مقاوم است.

پارچه سوییت طبیعی تنها برای برای پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از معایب این نوع پارچه این است که لک ها روی آن به سرعت دیده می شود و آب بسرعت در آن جذب می شود.

پارچه سوییت مصنوعی در ظاهر هیچ فرقی با طبیعی آن ندارد اما یک مزیت بسیار مهمی دارند و این است که، تمیز کردن آنها راحت تر از نوع طبیعی سوییت است. پارچه سوییت مصنوعی قابل شستشو در ماشین لباسشویی هستند و در برابر چین خوردگی و تاشدگی مقاومند.

پارچه سوییت طبیعی کمی زمخت تر از نوع مصنوعی آن است. ضمن اینکه پارچه سوییت مصنوعی، برای تولید پرده و مبلمان گزیه مناسبی هستند.

ویژگی های پارچه سوییت

مانند هر پارچه ی دیگری، سوییت نیز دارای ویژگی های مثبت و منفی است که به انها اشاره می کنیم.

  • سطح پارچه سوییت صاف و مرتب است و معمولا دارای خاصیت ضد حساسیت هستند
  • دوام و مقاومت خوبی دارد
  • ظاهر شیک و ظریفی دارد
  • نرم و انعطاف پذیر است و به زیبایی بر تن می نشیند
  • رنگبندی متنوع

از دیگر ویژگی های پارچه سوییت می توان عدم مقاومت در برابر رطوبت و نیاز به شستشوی مکرر را نام برد. ضمن اینکه برای شستشوی پارچه سوییت نباید از آب داغ  و شوینده قوی استفاده کرد.

بارزترین تفاوت پاره سوییت و میکرو

بطور کلی اگر بخواهیم فرق پارچه سوییت و میکرو را بگوییم، سوییت پارچه ای ضخیم تر و گرمتر از میکرو می باشد و ایستایی خیلی خوبی دارد. اما پارچه میکرو جنس نازکتری دارد و برای فصل بهار و پاییز مناسب تر است.