تشخیص ابریشم اصل و تقلبی

در بین تمامی پارچه هایی که تولید می شود، پارچه ابریشم از قدیمی ترین و گرانترتین انواع پارچه های جهان است. پارچه ابریشم به دلیل بافت درخشان، براق و با دوامی که دارد در بین افراد زیادی محبوبیت دارد. با این حال نمونه های مصنوعی و تقلبی آن نیز به مرور در بازار به وجود آمده اند. در این مطلب از آی بولک می خواهیم در مورد ابریشم و نحوه تشخیص ابریشم اصل و تقلبی با شما صحبت کنیم.

ابریشم اصل را چطور تشخیص دهیم

با برداشت تارهای پیله کرم ابریشم می توان الیاف نرم و محکم و بادوام ابریشم را تولید کرد. پس از برداشت الیاف کرم ابرشم، آن را رنگ می کنند و با دستگاه آنرا می ریسند و به نخ تبدیل می کنند که در نهایت از آن پارچه ابریشم تشکیل می شود. پارچه های ابریشم از محکم و بادوام ترین انواع پارچه های جهان می باشد. الیاف ابریشم را می توان به اشکال مختلف بافت و پردازش نمود. می توان گفت روش بافت الیاف ابریشم و نوع بافت آن، کاربردهای ابریشم را تعیین می کند. نخ های ابریشم از محکم ترین الیاف پروتئینی طبیعی می باشند که می توان با الیاف های متنوع دیگر ترکیب نمود و پارچه های جدیدی را تولید کرد.

تاریخچه تولید ابریشم

مورخان خاستگاه تولید ابریشم را در چین می دانند اما مدرک چندانی برای اثبات این باور در دسترس نیست. با این حال اولین سند استفاده از ابریشم به 8500 سال پیش و دوران نوسنگی و در یکی از شهرهای چین به نام هنان باز می گردد. در جین باستان در ابتدا تولید ابریشم به بانوان محدود می شد همچنین گفته می شود که این پارچه نوعی پارچه سلطنتی و تجملاتی به حساب می آمد که تا 1000 سال فقط اعضای خانواده سلطنتی و امپراطوری می توانستند از آن استفاده کنند. پس از مدتی ابریشم وارد طبقه های دیگر افراد جامعه چین شد. از ابریشم ابتدا به عنوان کالایی تزیینی استفاده می شد که به مرور در تولید ابزارآلات موسیقی، ساخت کمان و ماهیگیری استفاده شد. سابقه تولید ابریشم در کشور ایران به قبل از اسلام بر میگردد که سه نوع پارچه ابریشم به نام دیبا، پرنیان و پرند تولید می شد. همچنین امروزه کشورهایی چون ژاپن، هندوستان، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه پارچه های ابریشم تولید می کنند.


تشخیص ابریشم تقلبی از ابریشم اصل با چند روش

  • اولین راه شناخت ابریشم طبیعی از مصنوعی، لمس نمودن و مالش آن می باشد. الیاف طبیعی ابریشم بر اثر مالش گرما تولید می کنند ولی الیاف مصنوعی گرما ندارند. بنابراین اگر پس از گذشت مدتی احساس کردید کف دستانتان گرم شده، قطعا محصول مورد نظر از ابریشم طبیعی تولید شده است.
  • در روش بعدی گوشه ای از پارچه را لوله کرده و از درون یک حلقه باریک آن را خارج کنید. اگر پارچه به آسانی از درون لوله خارج شد به معنی این است که ابریشم طبیعی می باشد، در غیر اینصورت از الیاف مصنوعی ابریشم استفاده شده است.
  • روش سوم سوزاندن قسمت کوچکی از الیاف پارچه می باشد. اگر پس از نزدیک کردن شعله گر گرفته و خیلی زود تبدیل به خاکستر شود و رنگ خاکستر آن سیاه بوده و بوی سوختن مو بدهد، ابریشم طبیعی می باشد. اما اگر پس از سوختن خاکستری سفید رنگ و نرم و گچی باقی گذاشت و بویی شبیه به سوختن کاغذ داشت، ابریشم مصنوعی است.
  • همچنین برای تشخیص ابریشم اصل و تقلبی می توانید از سولفات مس استفاده کنید. ریختن سولفات مس روی الیاف ابریشم طبیعی آن را حل می کند اما نوع مصنوعی آن با سولفات مس واکنشی نشان نخواهد داد و به همان شکل اولیه باقی می ماند.

نحوه تشخیص راه پارچه  





تهیه نخ ابریشم به روش های مختلف

رشته های ابریشم به روش های متنوعی تهیه تولید می شوند که شامل کرم ابریشم توت، ابریشم آهیسما، ابریشم وحشی، ابریشم گیاهی، ابریشم عنکبوت و ابریشم دریایی می شود  و در ادامه به معرفی چند مورد می پردازیم.

  • کرم ابریشم توت

این روش راحت ترین روش تولید ابریشم می باشد که بیشتر ابریشم های جهان با این روش تهیه می شوند. رشته های ابریشمی که از این طریق تولید می شوند محکم، نرم و لطیف و بادوام می باشند که مرغوب ترین انواع پارچه های ابریشم از این نوع ابریشم تولید می شوند.

  • ابریشم آهیسما

در این روش به کرم ابریشم اجازه داد می شود که مراحل دگردیسی خود را به اتمام رساند به پروانه تبدیل شود و از پیله خارج شود. از آنجایی که با خروج پروانه از درون پیله سوراخی در ان ایجاد می شود، رشته های حاصل از ان به قسمت های کوچکتری تقسیم می شوند که صافی کمتری دارند اما در عین حال استحکام بیشتری نسبت به کرم ابریشم توت دارند.

  • ابریشم دریایی

نوعی از صدف‌ های دو کفه‌ای در دریای مدیترانه وجود دارد که برای متصل شدن به کف دریا، نوعی تار ابریشم‌ تولید می‌ کنند. به نخ ابریشمی که از این حیوان دریایی تولید می‌ شود ابریشم صدف دو کفه‌ای معروف است.