نحوه شستن لباس مجلسی

هر لباسی برای شستشو نیاز به رعایت موارد خاصی دارد. لباس های مجلسی هم از این قاعده مستثنی نیستند. بهتر است که لباس های مجلسی را زیاد نشوئید اما بعد از چندین بار پوشیدن لباس های مجلسی ممکن است بوی عرق بگیرد و یا لکه هایی از غذا یا نوشیدنی روی آنها ایجاد شده باشد. پس بهتر است با نحوه شستن لباس مجلسی آشنا باشید تا از آسیب رسیدن به آنها حین شستشو جلوگیری کنید. برای اینکه روش شستن لباس مجلسی در خانه را یاد بگیرید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

شستن لباس مجلسی در منزل

برای شستن لباس مجلسی در منزل روش های مختلفی وجود دارد و چیزی که در همه روش ها بطور ثابت وجود دارد این است که به علامت های روی برچسب لباس مجلسی توجه کنید تا در مورد دمای آب مناسب برای لباس، زمان شستشو و حساسیت های خاص لباس اطلاعاتی کسب کنید و حتما برای شستن لباس مجلسی از آب سرد استفاده کنید.

 

شستن لباس مجلسی با دست

اگر لباس مجلسی شما کثیف شده بهتر است در اولین فرصت ممکن برای شستن آن اقدام کنید، چون از بین بردن برخی لکه ها با گذشت زمان سخت تر می شود. برای شستن لباس مجلسی با دست در خانه ابتدا لباس را لکه گیری کنید. برای لکه گیری لباس مجلسی مقداری شوینده را داخل آب حل کنید و با استفاده از یک پارچه نخی تمیز و نرم به آرامی بر روی لکه ها بکشید.

اگر نگران این هستید که رنگ لباس مجلسی شما بر اثر استفاده از شوینده کمرنگ شود یا آسیب ببیند می توانید برای شستن آن از شامپو استفاده کنید.

  • مقداری شامپو را داخل آب سرد حل کنید و لباس مجلسی را بعد از پشت و رو کردن، داخل این ترکیب قرار دهید. بعد از 10 دقیقه لباس را با آب سرد آبکشی کرده و در فضای آزاد و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا خشک شود. (بعد از شستن لباس مجلسی هیچ گاه آنرا نچلانید.)
  • برای شستن لباس مجلسی با دست از مصرف بیش از اندازه شوینده خودداری کنید و دقت کنید که در هنگام آبکشی مواد شوینده بطور کامل از لباس خارج شود.
  • از قرار دادن لباس مجلسی داخل خشک کن لباسشویی خودداری نمائید.
  • برای اتو کردن لباس مجلسی کف اتو را حتما تمیز کنید تا ذراتی از قبل باقی نمانده باشد. سپس یک پارچه تمیز سفید روی لباس قرار دهید و اتو را روی درجه کم و حالت بخار قرار داده و کار اتو کشی لباس مجلسی را انجام دهید. (هنگام اتو کردن لباس مجلسی اتو را روی لباس نکشید.)

اموزش شستن لباس مجلسی مخمل

چنانچه جنس لباس مجلسی شما از مخمل است قبل از هر کاری لباس را لکه گیری کنید. برای شستن آن ابتدا لباس را پشت و رو کنید. کمی شامپو یا مقداری شوینده ملایم را در ظرف آب سرد حل کرده و لباس را به مدت 10 درون آب قرار دهید. سپس آنرا آبکشی ننمایید.

نحوه شستن لباس مجلسی پولکی و سنگ دوزی شده

لباس های سنگ دوزی شده یا پولک دوزی هنگام شستشو به مراقبت بیشتری احتیاج دارند. از شستن لباس های مجلسی پر کار با استفاده از لباسشویی خودداری نمایید و بعد از لکه گیری آنها با دست بشوئید.

مقداری محلول آب سرد و شامپو رقیق داخل یک لگن بریزید و لباس مجلسی سنگ دوزی شده را داخل این ترکیب قرار دهید. بعد از گذشت 10 دقیقه آبکشی لباس را با آب سرد انجام دهید. به هیچ عنوان لباس مجلسی پولک دوزی شده را نچلانید و در یک سطح صاف و هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

شستن لباس مجلسی حریر و توری

خیلی از لباس مجلسی از جنس حریر یا توری هستند. برای شستن لباس مجلسی حریر و توری در منزل، کمی سرکه و الکل را در ظرفی از آب سرد حل کنید و لباس را به مدت 10 دقیقه درون این ترکیب قرار دهید و بعد از آبکشی در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. از فشار دادن یا چنگ زدن لباس حریر هنگام شستشو خودداری نمایید. بهتر است بعد از شستن لباس مجلسی حریر یا توری از اتو استفاده نکنید و تنها از بخار استفاده کنید.

طرز شستن لباس مجلسی ابریشمی و ساتن

برای شستن لباس مجلسی ساتن و ابریشمی از یک شوینده ملایم و آب سرد استفاده کنید. مقداری شوینده را با آب ترکیب کنید، اگر عمق لکه ایجاد شده بر روی لباس مجلسی ساتن یا ابریشمی زیاد است می توانید از آب ولرم استفاده کنید. لباس را به مدت 15 دقیقه داخل این محلول قرار دهید و سپس با اب سرد آبکشی نمایید.

شستن لباس مجلسی گیپور

اگر لباس مجلسی شما از جنس گیپور یا دانتل است برای شستن آن کمی شامپو را داخل ظرفی از آب ولرم بریزید و اجازه دهید لباس به مدت 10 دقیقه درون آب باقی بماند. سپس با اب سرد آبکشی کرده و در هوای آزاد و بر روی سطح صاف قرار دهید تا خشک شود.

شستن لباس مجلسی با ماشین لباسشویی

بهتر است شستشوی لباس مجلسی یا به خشکشویی ها سپرده شود و یا در منزل بصورت دستی انجام شود، اما اگر به هر دلیلی قصد شستن لباس مجلسی با ماشین لباسشویی را دارید باید چند نکته را رعایت کنید تا لباس شما آسیب نبیند.

  • قبل از هرچیز اگر لباس مجلسی شما دکمه، زیپ یا بند دارد آنها را ببندید و لباس را داخل کیسه های مخصوص لباسشویی یا یک روبالشی قرار دهید و سر آنرا بخوبی گره بزنید تا لباس حین شستشو در لباسشویی خارج نشود.
  • لباسشویی را بر روی حالت شستن لباس های حساس و ظریف قرار دهید و زمان کوتاه قرار دهید.
  • بدون استفاده از خشک کن لباسشویی لباس را خارج کرده و در هوای آزاد قرار دهید تا بطور طبیعی و بدون چلاندن خشک شود.
  • از قرار دادن لباس های منجوق دوزی و سنگ دوزی شده درون لباسشویی خودداری نمائید.

لکه های رایج روی لباس مجلسی را چگونه بشوییم

در مهمانی ها و مجالس، ایجاد برخی لکه ها روی لباس رایج است و بهتر است که نحوه شستشوی لکه ها را بطور جداگانه بلد باشیم.

رفع لکه عرق روی لباس مجلسی

برای از بین بردن لکه عرق از روی لباس مجلسی، با صابون روی لکه ها بکشید و و بعد از استفاده از یک شوینده ملایم لباس را با آب سرد آبکشی نمایید.

رفع لکه قهوه از روی لباس مجلسی

برای از بین بردن لکه قهوه از روی لباس مجلسی، مقداری شوینده را با آب سرد مخلوط کنید و با یک اسفنج بر روی لکه بکشید. اگر لکه ایجاد شده زیاد است، لباس را بطور کامل درون این ترکیب قرار دهید و بعد از 5 دقیقه با آب سرد بشوئید.

رفع لکه خون از روی لباس مجلسی

اگر بر روی لباس مجلسی شما لکه خون ایجاد شده در صورت امکان سریعا آنرا بشوئید تا لکه خون ماندگار نشود. برای رفع لکه خون از روی لباس مجلسی، از آب سرد و شوینده ملایم استفاده کنید. همچنین می توانید کمی نشاسته ذرت با آرد را با آب ترکیب کنید و این محلول را بر روی لکه قرار دهید. بعد از اینکه خشک شد لباس را آبکشی نمایید.

رفع لکه روغن از روی لباس مجلسی

برای از بین بردن لکه روغن از روی لباس مجلسی باید از آب ولرم استفاده کنید. مقداری مایع شوینده را درون آب ولرم حل کنید، لباس را پشت و رو کنید و داخل این ترکیب قرار دهید. بعد از 10 دقیقه لباس را آبکشی نمایید.

چند نکته در مورد شستن لباس مجلسی در خانه

برای شستن لباس مجلسی در منزل به چند نکته توجه داشته باشید:

  • شستن لباس های سنگ دوزی، منجوق شدوزی و پولک دوزی را به خشکشویی های معتبر بسپارید.
  • اگر برای مدت طولانی از لباس مجلسی خود استفاده نمی کنید از قرار دادن ان درون کیسه پلاستیکی خودداری نمائید. آنرا بر
  • روی چوب لباسی مناسب قرار داده تا فرم اصلی آن حفظ شود.
  • برای شستن لباس های مجلسی آنرا پشت و رو کنید و از آب داغ استفاده نکنید.
  • لباس مجلسی چین دار و پلیسه را درون لباسشویی قرار ندهید. زیرا باعث آسیب به لباس می شود و فرم لباس را تغییر می دهد.