انواع پارچه نخی مانتویی

در کشورهای اسلامی مخصوصا در ایران که مانتو مهمترین پوشش و حجاب تلقی می شود علاوه بر اینکه تنوع در مدل های مانتو مهم است، دانستن جنس پارچه های مانتویی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد چرا که لازم است پار چه ی مانتو از جنس مرغوبی تهیه شده باشد تا در اثر شستشو یا پوشیدن الیاف پارچه آسیب نبیند و زیبایی مانتو کم نشود. در این مقاله شما را با انواع پارچه نخی مانتو آشنا می کنیم.

انواع پارچه های نخی مانتویی

بر اساس شرایط و محیط های مختلف مانتو های متنوعی بر اساس کارایی طراحی و تولید می شوند. مانتو ها بر اساس کارایی به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

همچنین بر اساس نوع پارچه، دوخت، طراحی، کشور سازنده، رنگ، مدل یقه، برند و... القابی خاص مثل مانتو سنتی، مانتو هنری، مانتو نخی، مانتو عبایی، مانتو اریکا و...به آنها داده شده است.

رنگ های لباس مناسب پاییز


انواع پارچه نخی مانتو

پارچه نخی به دسته ای از منسوجات می گویند که از الیاف پلی استر در تولید آنها استفاده نشود که مزایایی که دارند خنک و نرم و لطیف بودن این مدل پارچه هاست اما بهتر است بدانید که پارچه های نخی میزان چروک پذیری بالایی نسبت به دیگر انواع پارچه دارند.

  • پارچه چیت

این مدل پارچه به دلیل تراکم کم تار و پود آن برای دوخت لباس راحتی زنانه و مردانه کاربرد زیادی دارد و در دو مدل ساده و طرح دار تولید می شود.

  • پارچه کدری

این مدل پارچه ها به صورت تخت بافت تار و پودی با الیاف ویسکوز در عرض های مختلف تولید می شوند. پاره های کدری به عنوان پارچه نخی در بین مردم شهرت دارند.

  • پارچه چلوار

این نوع پارچه بین افراد طرفدار زیادی دارد و از آن برای دوخت مانتو های زنانه و لباس مردانه در رنگ ها و مدل های مختلف تولید می شوند.

  • پارچه کتان

این مدل پارچه ها در دوخت انواع مانتو و شلوار کاربرد زیادی دارند اما بهتر است بدانید که سریع چروک می شوند.

  • پارچه نخی مانتویی

از این نوع پارچه ها به دلیل خنک بودن و جنس مناسبی که دارند برای دوخت مانتو نخی تابستانی استفاده می شود.

  • پارچه ارگاندی

این نوع پارچه بسیار نازک و ظریف می باشد و نور را از خود عبور می دهد.

در خرید مانتو نخی به چه نکاتی باید توجه شود

زیبایی و محبوبیت مانتو در گرو چهار مورد است، در مرحله اول سه مورد رنگ، مدل و یقه مانتو می باشد که اگر مورد پسند واقع  شود، حرف آخر برای انتخاب را جنس پارچه مانتو میزند. بنابراین اگر در دوخت مانتوی نخی از پارچه های با کیفیت استفاده شود یقینا مشتری آن را انتخاب می کند.

پارچه مانتویی نخی مرغوب چه مشخصاتی دارد

پارچه از زمان های قدیم در میان انسان ها کاربرد فراوانی داشته است و یکی از اختراعات مهم بشریت محسوب می شود. به دلیل اینکه با استفاده از آن پوششی برای بدن انسان در مقابل عوامل بیرونی چون باد، باران ، آفتاب و ... ایجاد می کرد. امروزه نیز از پارچه های مختلف برای طراحی و دوخت لباس های متنوعی استفاده می شود. در زیر به برخی ویژگی های مهم پارچه مانتویی نخی اشاره می کنیم.

  • زیردست: از آنجایی که هنگام خرید هر فردی ابتدا با دست خود پارچه مانتو را لمس می کند، بنابراین بهتر است که پارچه مانتو نخی زیر دست خوبی داشته باشد تا حس خوبی به مشتری منتقل کند.
  • چروک پذیری: با توجه به اینکه به دلیل مشغله زیاد افراد، دیگر فرصت زیادی برای اتو کشی و خشکشویی نیست. این نکته که پارچه مانتو چروک پذیری کمتری داشته باشد بسیار مهم است.
  • ضخامت: ضخامت پارچه بر اساس فصلی که از مانتو می خواهید استفاده کنید تعیین می شود. برای مثال در بهار و تابستان از پارچه های خنک و ضخامت کم و در زمستان از پار چه های ضخیم و گرم استفاده می کنند.