لباس استوک چیست | فرق لباس استوک با تاناکورا

در بسیاری از کشورها مردم قدرت خربد لباس های برند و مارک را ندارند. اما همچنان تمایل به پوشیدن لباسهای خوب امری عادی است. لباس های استوک ده ها سال است که در سرتاسر جهان محبوبیت داشته است. مثلا، در اروپای شرقی از سال 1998 (سال بحران)، زمانی که قیمت‌ لباس‌ های اروپایی به شدت افزایش یافت،خرید لباس های استوک وجود داشت و اکنون، در تب و تاب یک فروپاشی جدید، بار دیگر در حال رونق است. در ادامه بخوانید که لباس استوک چیست و چه تفاوتی با تاناکورا دارد.

منظور از لباس استوک چیست

استوک یک اصطلاح خارجی است و به کالای انبار و ذخیره شده گفته می شود. استوک همان طور که گفته شد کالای فروش نرفته برندهای مختلف است که به علت فروش نرفتن و ماندن در انبار به صورت عمده در اختیار خریداران قرار گرفته و معمولا به کشورهای دیگر با قیمت چند برابر پایین تر از قیمت اصلی به فروش می رسد. چندین ویژگی درباره کالای استوک وجود دارد:

  • استوک یک لباس کاملا جدید مردانه، زنانه و بچه گانه است.
  • استوک لباسی از برندها و تولیدکنندگان مشهور جهان است.
  • استوک لباسی با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه است.
  • استوک فرصتی عالی برای شیک و مد روز به نظر رسیدن بدون نیاز به پرداخت پول زیاد است.

طریقه انداختن کفش در ماشین لباسشویی

منبع لباس های استوک

لباس های استوک منابع متعددی دارد و تامین لباس های استوک از چند طریق صورت می گیرد.

تولید بیش از حد پوشاک در کارخانه ها: این کالاها، لباس های معتبری هستند که هرگز به مغازه ها یا بوتیک ها نمی آمدند.
موجودی اضافی در کارخانه ها: از باطله ها برای تولید همان لباس هایی استفاده می شود که به عمده فروشان سهام فروخته می شود. این گروه همچنین شامل مواردی است که توسط خرده فروشان رد شده است. برای صرفه جویی در فضای انبار، چنین لباس هایی به عمده فروشان سهام فروخته می شود.
سهام دلال عمده فروشی: اینها لباس هایی هستند که توسط عمده فروشان خریداری شده اند و به دلایل مختلف هرگز به خرده فروشی ها نیامده اند.
سهام خرده فروشی: لباس هایی که در یک فصل فروخته نشده اند. فروشگاه‌ های خرده‌ فروشی همیشه لباس‌ ها را بیش از حد می‌ خرند، اما همیشه اینطور نیست که همه چیز فروخته شود. این لباس ها در انبارهای مخصوص نگهداری می شوند تا به صورت عمده به فروش برسند.
جالب‌ ترین لباس های استوک از اروپا و ایالات متحده آمریکا وارد می شوند، زیرا ابتدا مجموعه‌ های جدید برندهای معروف در آنجا ظاهر می‌ شوند (و بنابراین از فروش حذف می‌ شوند). 

فرق لباس استوک و تاناکورا

لباسهای تاناکورا، لباس های دست دومی هستند که اغلب بدلایل مختلفی وارد بازار فروش می شوند. بدلیل شرایط بد اقتصادی این نوع لباسها از قدیم طرفداران خود را دارد. تاناکورا اجناس دست دومی از قبیل لباس، کفش و کیف هستند که معمولا بوی نامطبوعی دارند و گاها با رعایت نکردن بهداشت مشکلاتی از قبیل مشکلات پوستی ایجاد می کنند.

اما لباسهای استوک بر خلاف لباس های تاناکورا قبلا استفاده نشده اند و کالای ذخیره شده و به فروش نرفته هستند. لباسهای تاناکورا لباسهای از قبل استفاده شده که گاها به دلایلی همچون ارسال به خیریه یا بازیافت روانه بازار می شوند. لباسهای تاناکورا معمولا دارای بسته بندی خاصی نیستند و اغلب دارای لک یا خردگی هستند.

پزشکان استفاده از لباسهای دست دوم را به دلایل مختلفی همچون باقی مانده خون، عرق، انتقال حشرات و شپش توصیه نمی کنند. اما اگر افراد به هر دلیلی از این لباسها استفاده می کنند باید آنها را به خوبی با آب گرم و وسایل بهداشتی شسته و ضدعفونی کنند.