پارچه ی لینن چیست و چه ویژگی هایی دارد

این روزها اسم پارچه لینن را زیاد می شنویم، پارچه ای که برای دوخت اکثر مانتوهای تابستانی از آن استفاده می شود و با وجود مقاومت بالا، جنس سبکی دارد. پارچه لینن انواع مختلفی دارد و علاوه بر تولید مانتو در موارد مختلفی قابل استفاده است. در این مطلب می خواهیم به معرفی پارچه لینن و ویژگی های آن بپردازیم تا بخوبی متوجه شوید پارچه لنین مناسب چه فصلی است. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

پارچه لنین چه شکلیه

لینن پارچه ای قدیمی، تشکیل شده از ساقه گیاه کتان است که در گذشته علاوه بر لباس، برای مومیایی کردن نیز بکار می رفت. این پارچه بسیار سبک است، بافت زیر کنفی شکل دارد و هوا براحتی از آن عبور می کند. پارچه لینن در برابر لکه ها و همچنین شستشو مقاوم است و جذب رطوبت آن بالاست، به نحوی که در هوای گرم براحتی شما را خنک نگه می دارد. از اینرو مناسبترین پارچه برای فصل تابستان است.
پارچه لینن خاصیت کشسانی ندارد از اینرو نباید لباسی که از جنس لینن می باشد را به مدت طولانی تحت فشار قرار دهید، همچنین خاصیت رنگ پذیری بالایی دارد.

مواد تشکیل دهنده پارچه لینن، 70 درصد پنبه، 20 درصد ویسکوز و 10 درصد پلی استر می باشد و به دلیل روند سختی که برای تولید این پارچه طی می شود، قیمت آن کمی گران است. در حال حاضر چین بزرگترین تولید کننده پارچه لینن محسوب می شود و مرغوبترین نوع پارچه لینن در بلژیک، ایرلند و ایتالیا تولید می شود.

انواع پارچه لینن

پارچه لینن انواع مختلفی دارد که هر کدام برای مصارف مختلفی کاربرد دارند. معروفترین انواع پارچه لینن عبارتند از:

  • پارچه لینن ساده

که بسیار بادوام است و بیشتر برای تولید حوله استفاده می شود.

  • پارچه لینن داماسک

لینن داماسک پارچه ای بسیار ظریف است و یشترین کاربرد آن برای تولید وسایل تزئینی می باشد.

  • لینن پوششی

این نوع پارچه لینن دارای تراکم تاروپود بالایی است و بافت محکم و بسیار لطیفی دارد.

  • لینن شل بافت

کم دوام ترین نوع پارچه لینن می باشد که خاصیت جذب آن بسیار بالاست.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، پارچه لینن بصورت ترکیبی هم تولید می شود. نوعی از پارچه لینن از ترکیب با پنبه ساخته می شود که نیمی از آن پنبه و نیم دیگر آن از کتان می باشد. بیشترین کاربرد این پارچه تولید توینک، پیراهن، دامن و لباس های آشپزی است.

لینن ابریشمی هم نوع دیگری از پارچه لینن می باشد که بافت لطیف و براقی دارد و برای تولید پیراهن، شلوار و دامن مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین پارچه لینن با توجه به نوع آن، برای تولید لباس های مختلفی از جمله مانتو، دامن، شلوار، روسری، سرهمی شومیز و ... کاربرد دارد.

آیا پارچه لینن چروک میشه؟

بله. از معدود معایب پارچه لینن نیز همین است که چروک پذیر است و نیاز به اتوکشی دارد. اما توجه داشته باشید که با دمای متوسط آنرا اتو بزنید و بعد از شستشو اجازه دهید بطور کامل خشک شود.

در مقابل استفاده از پارچه لینن مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  • داشتن بافت طبیعی و ضد حساسیت و ضد باکتریال بودن پارچه لینن
  • خنک و سبک بودن پارچه لینن
  • دوام و مقاوم بودن پارچه لینن
  • جذب رطوبت بالا
  • قابلیت شستشو در لباسشویی

نحوه شستشوی پارچه لینن

  1. برای شستشوی پارچه لینن یا لباس هایی که جنس آنها لینن است، از آب سرد یا ولرم استفاده کنید.
  2. لباس را پشت و رو کرده و یک شوینده ملایم استفاده کنید.
  3. بعد از آبکشی پارچه یا لباس از جنس لینن را بر روی سطح صاف پهن کنید تا از ایجاد چروک بیشتر جلوگیری نمایید.