پارچه کشمیر مناسب چه فصلی است (ویژگی های پارچه کشمیر)

اختراع پارچه از مهمترین اختراعات بشر است که قدمت زیادی در طول تاریخ دارد. هزاران سال است که مردم از پارچه برای پوشاندن بدن خود و دیگر مصارف استفاده می کنند. اگرچه کاربرد این اختراع در ابتدا فقط برای پوشاندن بود، اما با گذشت زمان کاربردهای زیادی برای پارچه به وجود آمد. پارچه کشمیر یکی از انواع محبوب پارچه ها در جهان می باشد و در این مطلب از آی بولک به این موضوع می پردازیم که پارچه کشمیر مناسب چه فصلی است.

پارچه کشمیر چیست؟

پارچه کشمیر هزاران سال است که در نپال و کشمیر تولید می شود. کشمیر نوعی پارچه بافت است که از بز کشمیر یا دیگر انواع بز به دست می آید و عموما به عنوان بافت پشمی شناخته می شود اما در واقع بافتی از مو است و مشخصات منحصر به فردی دارد که با پشم گوسفند متفاوت است. بز های کشمیر دو نوع کرک دارند یکی نرم و لطیف و دیگری ضخیم و بلند تر است که باید دی هیر شود. دی هیر نوعی فرایند است که در آن، موهای ضخیم از کرک های نازک و قابل استفاده تفکیک می شوند و آماده رنگرزی و ریسندگی می شوند.

پارچه کشمیر نوعی پارچه لوکس و طبیعی با بافتی سبک، ظریف، لطیف و ظریف است و پوشاک با جنس پارچه کشمیر کیفیت بی نظیری دارند. پوشاک با پارچه کشمیر اصولا به عنوان نوعی عایق عمل می کند. پارچه کشمیر از انواع کمیاب پارچه های موجود در جهان است و همین دلیل، علت اصلی گرانی این پارچه می باشد.

ویژگی های پارچه کشمیر

  • گرمی پارچه کشمیر

ضخامت پارچه کشمیر آنقدر زیاد نیست اما ضخامت بیشتری نسبت به دیگر انوع پارچه دارد و همین باعث شده تا گرمای خوبی داشته باشد و از بهترین عایق های طبیعی باشد، زیرا زمانی که پالتویی با این جنس پارچه را بر تن دارید نه چندان گرمای تن را از پارچه عبور می دهد و نه سرمای بیرون را به داخل لباس عبور می دهد. دلیل آن این است که بز های کشمیر در فصل سرد سال در بیرون از محیط های سرپوشیده هستند اما احساس سرما ندارند. جنس پشم بزهای کشمیر به گونه ای است که به آنها فرصت این را می دهد که سرمای شدید را تحمل کند.

  • رنگ طبیعی پشم کشمیر

پشم کشمیر سفید رنگ یا خاکستری و گاهی قهوه است. با این حال تولید کنندگانی هستند که مایل دارند پارچه کشمیر در رنگ های متفاوت داشته باشند که بدین منظور کارخانجاتی هستند که پارچه هی کشمیر را طرح و رنگ می دهند و در انواع مختلف به بازار عرضه می کنند.
مطلب پیشنهادی: پارچه های مناسب فصل پاییز وزمستان

کاربرد پارچه کشمیر

پارچه کشمیر کاربردهای زیادی در تولید پوشاک دارد. از این پارچه سال هاست که برای طراحی و تولید لباس های رسمی مجلل و اروپایی استفاده می شود که این ارتباط با قشر مرفه هنوز هم تعریفی از کشمیر ارائه می دهد. پالتوی کشمیری، یکی از انواع لباس‎ هایی است که از این جنس پارچه تهیه می شود و بسیار هم محبوب است. این لباس به دلیل عایق بودن، بدن را گرم نگه داشته و از همین رو برای تولید لباس های گرم زمستانی با وجود گران قیمت بودنش از آن استقبال زیادی می شود.
این پارچه به دلیل خواص گرمایی و نرمی خود بسیار محبوب است و برای تولید انواع لباس های زمستانی مانند کت و شال های گرم، دستکش و کلاه استفاده می شود. همچنین، پارچه کشمیر به دلیل ظاهر شیک و خوش دوام خود معمولاً در تولید لباس های مجلسی و شیک نیز به کار می رود.

روش نگهداری از پارچه کشمیر

توصیه ما به همراهان آی بولک این است که لباس های کشمیر را با دست و با یک مایع شوینده مناسب، در آب سرد بشویند تا جلوی پریدگی و چروک های آن گرفته شود. این پارچه بعد از شستشو باید روی سطح صاف پهن شود تا به صورت طبیعی خشک شود. گلوله گلوله شدن الیاف پارچه کشمیر بر اثر مالش الیاف آن در زمان پوشیده شدن به وجود می‌ آید که می‌ توان آن‌ ها را با یک شانه مخصوص از پارچه جدا و این مشکل را رفع کرد.
همچنین، در صورت نیاز به اتو کردن پارچه کشمیر، از حرارت کمتر از بقیه پارچه ها استفاده کنید و از اتوی بخار استفاده کنید تا از آسیب به پارچه جلوگیری کنید. در نهایت، پارچه کشمیر را در محل های خشک و خنک قرار داده و از آفتاب مستقیم آن بپرهیزید تا از آسیب به آن جلوگیری کنید.