علت حساسیت به لباس بافتنی

شاید برایتان پیش آمده باشد که با پوشیدن لباس بافتنی پوست شما دچار خارش، سوزش و حتی قرمزی شود. آلرژی به مواد پلی استر یکی از رایج ترین انواع آلرژی است که در افرادی با پوست خشک و حساس بیشتر خود را نشان می دهد. اگر حساسیت به لباس های بافتنی شما را خسته کرده و می خواهید بدانید علت حساسیت به لباس بافتنی چیست، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دلیل حساسیت به لباس بافتنی چیست

لباس های بافتنی بسیار جذاب هستند و اینکه به دلیل حساسیت نتوانیم آنها را بپوشیم، اتفاق جالبی نیست. حساسیت به لباس های بافتنی در بیشتر موارد موجب خارش پوستی می شوند و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کنند.

معمولا علت حساسیت به لباس های بافتنی به دلیل تماس مستقیم کامواهای نامرغوب و بی کیفیت با سطح پوست است که باعث ایجاد ناراحتی های از جمله مشکلات پوستی و تنفسی بویژه در افرادی با پوست خشک و حساس می شود و بهتر است که از لباس نخی به عنوان لایه زیرین چنین لباس هایی استفاده کنید.

انواع حساسیت به لباس های بافتنی 

خارش، تورم، عطسه و قرمزی از شایع ترین انواع حساسیت به لباس های بافتنی هستند که به میزانی که درصد پلاستیک و مواد نامرغوب در لباس بافتنی بیشتر باشد، میزان حساسیت نیز بیشتر خواهد بود.

خیلی از افراد در حالت عادی دارای آلرژی هستند و با کوچکترین عاملی پوست آنها واکنش نشان می دهد. پوشیدن لباس های پشمی پلاستیکی می تواند باعث تشدید حساسیت در چنین افرادی شود که به آن درماتیت منسوجات گفته می شود.

وجود گردوغبار در بسیاری از لباس های بافتنی که دارای پرز هستند نیز از دیگر دلایل حساسیت به لباس های بافتنی است که با برخورد به پوست، پوست را دچار قرمزی و خارش می کنند.

رنگ شدن لباس های بافتنی با رنگ های شیمیایی و مصنوعی یکی دیگر از دلایل حساسیت به لباس های بافتنی است. در روند تولید بسیاری از لباس های بافتنی از نوعی الکل به نام لانولین استفاده می کنند که موجب ایجاد حساسیت و یا سوزن سوزن شدن پوست می شود.

فرمالید ماده شیمیایی دیگری است که به عنوان ماده ای برای ضد چروک بودن لباس های بافتنی در انها استفاده می شود و بسیاری از حساسیت های تنفسی و پوستی از جمله خارش پوست ناشی از این ماده است.

از بین بردن حساسیت به لباس بافتنی 

برای اینکه با پوشیدن لباس بافتنی دچار حساسیت نشوید می توانید لباس بافتنی را قبل از پوشیدن با سرکه، یا گلیسرین و یا نرم کننده مو بشویید.

درمان حساسیت به لباس بافتنی 

اگر با پوشیدن لباس بافتنی پوست شما دچار خارش یا قرمزی شد، این حساسیت می تواند به دلیل پلی استر موجود در بافت و یا استفاده از رنگ های کارخانه ای باشد.

برای درمان حساسیت به لباس بافتنی، پوستتان را با آب گرم و صابون ملایم بشویید و از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

در آخر از کرم یا لوسیون های مرطوب کننده روی پوستتان استفاده کنید.

اگر همچنان پوستتان دچار التهاب بود، حتما با پزشک مشورت کنید تا ساده ترین و مطمئن ترین روش درمان را به شما معرفی کند.

برای جلوگیری از حساسیت به لباس بافتنی به چند نکته توجه کنید:

  • هنگام خرید لباس های بافتنی به برچسب روی لباس توجه کنید تا از میزان پلاستیک یا نخی بودن آن مطلع شوید.
  • بهتر است از لباس های بافتنی با جنس نخی مرغوب استفاده کنید یا اینکه زیر لباس بافتنی زیر پوش نخی بپوشید.
  • در زمستان کلاه های پشمی را بعد از چند بار استفاده بشویید تا ذرات گردوغبار در آن تجمع نکرده باشد.
  • اگر دچار حساسیت پوستی یا تنفسی هستید، پوشیدن لباس های پشمی و پرزدار را کنار بگذارید.
  • اگر لباس بافتنی که می دانید درصد نخ استفاده در آن زیاد نیست، سعی کنید بعد از چند ساعت استفاده آنرا با یک لباس نخی و راحت تعویض کنید.
  • همیشه بعد از خرید لباس های بافتنی و قبل از پوشیدن آنها را بشویید تا مانع از حساسیت پوستی در شما شود.