منظور از پارچه سه نخ چیست؟

آیا تابحال اسم پارچه سه نخ را شنیده اید؟ پارچه های سه نخ یا دو نخ به پارچه های دورس اشاره دارد که مناسب انواع مختلف لباس های ورزشی است. این پارچه ها از الیاف پنبه ای تهیه می شوند و دارای ضخامت و استحکام خوبی هستند. در واقع، با توجه به میزان نخ، میزان کشسانی این نوع پارچه ها فرق دارد. برای آشنایی با پارچه سه نخ این مطلب را دنبال کنید.

پارچه سه نخ چیست

پارچه سه نخ یا دورس نوعی از پارچه های تریکو کشی هستند که از الیاف پنبه تهیه می شوند. از این پارچه ها می توان انواع لباس گرم و لباس های ورزشی تهیه کرد. همچنین برای دوخت انواع شلوار اسلش مردانه، زنانه و بچه گانه کاربرد دارد. اگر حالت کشسانی این پارچه با لاکرا ترکیب شود در تهیه و دوخت انواع شلوار بسیار کاربرد دارد، زیرا از زانو انداختن شلوار جلوگیری می کند.

بزرگترین شرکت های نساجی تولید پارچه در کل ایران، پارچه های دورس سه نخ را تهیه و به فروش می رسانند. فروش پارچه های سه نخ گاهی توسط خود تولید کنندگان به صورت مستقیم انجام می شود و یا به صورت عمده فروشی و نمایندگی ها در سطح کشور انجام می گیرد. از این نوع پارچه ها می توان برای تهیه و دوخت انواع لباس های پاییزی و زمستانی استفاده کرد.

انواع پارچه سه نخ

پارچه های سه نخ از ترکیب الیاف مصنوعی و طبیعی تهیه می شوند و جز پارچه های تریکو به حساب می آیند که انواع مختلف آن در بازار موجود است و قیمت آنها با هم فرق دارد (بسته به درصد الیاف به کار رفته و نوع آنها). اگر در این پارچه ها الیاف طبیعی بیشتری از جمله نخ پنبه به کار رود قیمت آن با توجه به میزان افزایش الیاف طبیعی بیشتر خواهد بود.

این خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد پارچه سه نخ باعث شده که در تولید انواع لباس کاربرد داشته باشد و بعضی از این لباس ها که با این پارچه تهیه می شوند عبارتند از:

  • انواع گرمکن و سوییشرت بچه گانه و مردانه
  • شلوار اسلش
  • پوشاک ورزشی

در واقع دورس نام نوعی گیاه می باشد که به پارچه هایی که با ماشین گردبافت تهیه می شوند گفته می شود و در دو نوع دو نخ و سه نخ وجود دارد. دورس سه نخ ضخامت بیشتری نسبت به دورس دو نخ دارد و از آن برای تهیه لباس های زمستانی استفاده می شود.
با توجه به درصد الیاف پنبه، اگر از الیاف پنبه بیشتری تهیه شود قیمت آن بالاتر است. پس قیمت این نوع پارچه ها با درصد نخ آن ارتباط دارد.
به غیر از این علت عواملی دیگری هستند که در قیمت گذاری دورس تاثیر دارد که عبارتند از:

  • نام پارچه
  • الیاف تشکیل دهنده
  • نرخ خرید مواد اولیه
  • هزینه تمام شده تولید
  • کارخانه تولید کننده و کیفیت تولید