فرق بلوز و شومیز | آشنایی کامل با بلوز و شومیز

دقیقاً زمانی که با زمستان خداحافظی می‌کنیم، وقت آن می‌رسد که کمد لباس‌ خود را باز کنیم و سری به لباس‌های خنک و راحت بزنیم. لباس‌های تابستانی اغلب باز، نخی و کمی گشاد هستند و به همین دلیل با پوشیدن آن‌ها احساس خنکی می‌کنیم. اگر هنوز لباس‌های راحتی و خنک خود را انتخاب نکرده‌اید، این مقاله دو پیشنهاد جذاب برای شما آماده کرده است. لباس‌های «بلوز» و «شومیز» دو نوع دوست‌داشتنی و پرطرفدار از انواع لباس‌های بهاری و تابستانی هستند. هرچند هر دوی این لباس‌ها کاملاً بالا تنه را پوشش می‌دهند؛ اما تفاوت‌های خاصی با هم دارند که در این مطلب قصد داریم به آنها بپردازیم. با شناختن فرق بلوز و شومیز، قطعاً انتخاب حرفه‌ای‌تری هنگام خرید خواهید داشت. 

تعریف بلوز ؛ راحت و نیمه رسمی

بلوز (Blouse) یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین لباس‌های بالاتنه زنانه است که به صورت عامیانه به آن بولیز هم می‌گویند. این لباس زنانه معمولاً دارای طرح گشاد است و کمتر از مدل‌های جذب آن استقبال می‌شود. بلوز نباید قد بلندی داشته باشد و معمولاً روی شلوار پوشیده می‌شود. علت این موضوع این است که اغلب بلوزها به صورت کوتاه دوخته می‌شوند.
بلوز از جنس پارچه‌های نخی مناسب فصول گرم سال است و زنان و دختران در بهار و تابستان از آن استفاده می‌کنند. در تولید بلوز، جنس پارچه و نوع یقه از عوامل مهم هستند. اکثر بلوزها بدون یقه هستند و یا یقه گرد یا هفت دارند. در سال‌های اخیر، یقه اسکی بلوز نیز مورد توجه قرار گرفته است. این لباس به دلیل طرح گشاد خود، معمولاً نیازی به دکمه ندارد و جلو آن بسته است.



برای خرید بلوز زنانه، باید به ویژگی‌های زیر توجه کرد:

•    طراحی گشاد و راحت
•    استفاده از پارچه‌های نخی
•    دارای یقه گرد، هفت یا اسکی 
•    طراحی در دو نوع اسپرت و رسمی
•    بدون استفاده از دکمه
•    در طرح‌های آستین کوتاه، بلند و یا بدون آستین 

تعریف شومیز؛ ساده و دوست‌داشتنی

شومیز یکی از انواع محبوب پوشاک زنانه است که بسیار مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد. این لباس بیشتر در فصول گرم سال و بهار محبوبیت دارد و بسته به جنس و نحوه دوخت، می‌تواند برای موقعیت‌های روزمره و نیمه رسمی مناسب باشد.
شومیز در گذشته لباس ساده و کاربردی کشاورزان و زنانی بود که در زمین‌های زراعی کار می‌کردند. اما به مرور زمان تغییر شکل و کاربرد پیدا کرد و به یکی از لباس‌های زنانه‌ای تبدیل شد که در کمد هر خانم پیدا می‌شود. دلایل انتخاب شومیز توسط زنان معمولاً سادگی دوخت، خنک بودن پارچه و زیبایی طراحی است. در گذشته شومیز به صورت جلو باز پوشیده می‌شد، اما اکنون اغلب به صورت جلو بسته و با دکمه ساخته می‌شود. شومیز همچنین مدل‌های مختلف آستین‌دار و بدون آستین را شامل می‌شود.
برخی از ویژگی‌ها و نکات مربوط به شومیز زنانه که باعث تفاوت آن با بلوز می‌شود عبارتند از:




•    دوخت ساده و ظریف
•    جنس پارچه لخت 
•    مناسب برای بهار و تابستان
•    تنوع بالا در شکل یقه و آستین
•    قد بلندتر از بلوز
•    دارای مدل‌های اسپرت و مجلسی
•    طراحی همراه با جزئیات در قسمت پشت شومیز
•    طراحی آزاد، راحت و جدا از بدن 

فرق بلوز و شومیز در چیست؟

یکی از مواردی که باید در انتخاب لباس زنانه توجه کرد، فرق بلوز و شومیز است. جالب است بدانید که اغلب این دو نوع پوشاک با هم اشتباه گرفته می‌شوند، اما دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. به‌طورکلی یک قانون طلایی برای خوش‌پوشی و جذابیت وجود دارد و آن این است که برای هر مناسبت و محیطی، باید لباس مناسب آن را پوشید. 
لباس‌های مجلسی و شکیل برای مهمانی‌های رسمی مناسب هستند و لباس‌های ساده و راحت برای دورهمی‌های دوستانه بهتر است. اگر کسی نتواند لباس مناسب را با توجه به شرایط انتخاب کند، ممکن است ظاهر نامطلوب و خسته‌کننده‌ای داشته باشد. به همین دلیل، خوب است با فرق بلوز و شومیز به طور کامل آشنا شوید تا هرکدام از آن‌ها را در موقعیت مناسب خود بپوشید. بلوز و شومیز از نظر برش، اندازه و جنس پارچه با هم تفاوت دارند. در ادامه به فرق بلوز و شومیز اشاره شده است.

برش و دوخت 

شومیز دارای برش و دوخت خاصی است و اغلب جلو آن باز است و با دکمه بسته می‌شود در حالی که بلوز جلو بسته است و به راحتی می‌توان آن را پوشید.

اندازه و قد  

شومیز قد طولانی‌تری دارد و می‌توان آن را در داخل یا خارج شلوار قرار داد؛ اما بلوز قد کوتاه‌تری دارد و روی باسن می‌افتد و نمی‌توان آن را در داخل شلوار گذاشت.

جنس پارچه

 پارچه شومیز و بلوز با هم فرق دارد. پارچه بلوز ساده و سبک است؛ اما پارچه شومیز معمولا طرح‌دار، مجلسی، حریر، ساتن، سنگ‌دوز، گلدوز و… است.



بهترین زمان پوشیدن شومیز و بلوز 

بهترین زمان برای پوشیدن بلوز و شومیز بستگی به شرایط جوی، مناسبت و سلیقه شخصی دارد. اما به طور کلی، می‌توان گفت که بلوز و شومیز مناسب فصول خنک و معتدل هستند. بلوز و شومیز معمولا از پارچه‌های نسبتا سبک و راحت تشکیل شده‌اند که به پوست اجازه تنفس می‌دهند. این پوشاک همچنین با انواع مختلف لباس‌های زیرین، کفش‌ها و اکسسوری‌ها سازگار هستند. برای یک مناسبت رسمی، می‌توانید آن‌ها را با یک کت و شلوار یا دامن ترکیب کنید. برای یک مناسبت غیررسمی نیز می‌توانید بلوز و شومیز را با یک جین یا شلوارک مچ‌دار همراه کنید. در نهایت، بهترین زمان برای پوشیدن بلوز و شومیز زمانی است که خودتان احساس راحتی و اعتماد به نفس می‌کنید. 

بلوز یا شومیز، کدام جذاب‌تر است؟

در پایان باید اعتراف کرد که راز جذابیت، فقط در نوع لباس خلاصه نمی‌شود. این شما هستید که باید با انتخاب هوشمندانه لباس خود، تبدیل به یک پرنسس زیبا و خوش‌پوش شوید. برای مثال، بلوز و شومیز هردو می‌توانند زیبایی خاصی داشته باشند اما اگر آن‌ها را در موقعیت مناسب خود نپوشید، احتمالاً چندان زیبا بنظر نمی‌رسید. بنابراین با شناخت فرق بلوز و شومیز و نیز ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها، به هرچه جذاب‌تر شدن خود کمک کنید.