شستن لباس‌ های مشکی با دست

در کمد لباس هر خانوم یا آقایی حداقل یک دست لباس مشکی وجود دارد، لباس های مشکی به دلیل اینکه به راحتی با رنگ های مختلف می شوند و شیک هستند طرفداران زیادی دارند. اما دغدغه بسیاری از افراد شستن لباس های مشکی است که بعد از شستشو تا حدودی رنگ پریده یا بور می شود. شستن لباس مشکی با دست بهترین روش برای جلوگیری از بور شدن آن است. در ادامه با چند نکته در مورد شستن لباس‌های مشکی با دست همراه ما باشید.

طریقه شستن لباس های مشکی با دست

لباس های مشکی لباس های پر کابردی هستند که برای استفاده در محیط های مختلف مناسب اند. اگر عادت به استفاده از لباس های مشکی دارید اما با کمرنگ شدن آنها بعد از شستشو مشکل دارید پیشنهاد می کنم از شستشوی مداوم آنها پرهیز کنید و تنها در صورت نیاز اقدام به شستشو نمایید. مثلا می توانید از نقطه هایی از لباس مشکی که کثیف شده، مانند زیر بغل یا لبه آستین و ... را بشویید.

بهترین روش شستن لباس های مشکی شستشوی آنها با دست است، اما برای شستن لباس های مشکی با دست باید برخی نکات را رعایت کنید که در ادامه به آن می پردازیم.

هنگام شستن لباس های مشکی با دست آنها را پشت و رو کنید

برای شستن لباس های مشکی اگر تعداد لباس های مشکی زیاد است سعی کنید آنها را با توجه به ظریف یا ضخیم بودن جنس آن جدا کنید و با دست بشویید.

پشت و رو کردن لباس مشکی حین شستشو باعث محافظت از رنگ آن می شود و عمر لباس مشکی شما را زیاد می کند.

استفاده از آب سرد برای شستن لباس های مشکی

آب گرم تا حدود زیادی باعث افزایش رنگ رفتگی لباس مشکی حین شستشو می شود. پس هنگام شستن لباس های مشکی با دست از آب سرد استفاده کنید تا لباس مشکی شما کمرنگ نشود و به آن آسیب نرسد.

شستن لباس مشکی با دست در زمان کوتاه

ماندن طولانی مدت لباس مشکی در آب باعث رنگ دادن بیشتر آن می شود. پس برای شستشوی لباس های مشکی با دست سعی کنید در زمان کوتاهی این کار را انجام دهید و از قرار دادن طولانی مدت لباس مشکی در آب خودداری کنید.


شوینده مناسب برای شستن لباس های مشکی با دست

برای شستن لباس های مشکی شوینده های مخصوص وجود دارد که با رنگ آنها سازگار است و ضمن مراقبت از بافت لباس مانع کمرنگ شدن لباس های مشکی می شود. اما باید توجه کنید این شوینده ها به کاهش بور شدن لباس مشکی کمک می کنند اما بطور قطعی جلوی آنرا نمی گیرند.

علاوه بر شوینده مخصوص لباس های مشکی که به نو ماندن لباس های تیره کمک می کند، برخی مواد طبیعی نیز به عنوان شوینده مناسب برای شستن لباس های مشکی شناخته شده اند.

شستن لباس مشکی با سرکه

قبل از شستن لباس مشکی با سرکه باید از سازگاری سرکه با جنس لباستان مطمعن شوید. سپس لباس مشکی را در لگنی از آب سرد و کمی سرکه قرار دهید، سپس آبکشی نمایید . همچنین می توانید مقداری از سرکه را بر روی لکه های لباس مشکی بریزید و آبکشی نمایید.

شستن لباس مشکی با نمک

یکی از راه های شستن لباس مشکی با دست به گونه ای که بور نشود، شستشوی آن با نمک است. برای انجام این کار مقداری نمک را داخل آب سرد حل کنید و لباستان را به مدت 5 دقیقه داخل آن قرار دهید.سپس آبکشی نمایید. حتی می توانید برا شستن لباس مشکی نمک و سرکه را باهم ترکیب کنید تا از کمرنگ شدن لباس مشکی جلوگیری کنید.

برای شستن لباس های مشکی با جنس حریر و ابریشم از این روش استفاده نکنید.

شستن لباس مشکی با شامپو

یک روش شستن لباس های مشکی با دست شستشوی آب با استفاده از شامپو است. شامپویی با مواد قلیایی کم می تواند از بافت و رنگ لباس مشکی محافظت کند. ضمن اینکه مانند پودرهای شوینده از خود سفیدک به جا نمی گذارد.

شستن لباس مشکی با قهوه

از جمله راه های شستن لباس مشکی بدون بور شدن، شستشوی آنها با قهوه یا چای است. برای انجام این کار، هنگام آبکشی لباس مشکی کمی قهوه یا چای دم کرده را درون لگن اضافه کنید و سپس آبکشی نمایید.

شستن لباس مشکی با ریکا یا مایع ظرفشویی هم ممکن است راه ایمن تری نسبت به پودرهای شوینده باشد.

شستن لباس مشکی با جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین برای شستن لباس های مشکی منجر به از بین رفتن بوی بد می شود و مانند نرم کننده عمل می کند.چند دقیقه بعد از ریختن جوش شیرین روی لباس های مشکی آنها را آبکشی نمایید.

مصرف صحیح شوینده مناسب برای شستن لباس مشکی با دست

بعد از انتخاب شوینده مناسب برای شستن لباس های مشکی با دست، حتما راهنمای مخصوص شوینده را مطالعه نمایید تا از مقدار و نحوه مصرف صحیح شوینده مطلع شوید و از فشردن یا چنگ زدن لباس مشکی حین شستشو خودداری کنید.

طرز شستن لباس های مشکی با دست

برای شستن لباس های مشکی با دست می توانید به روش زیر عمل کنید:

  1. در اولین مرحله از شستن لباس های مشکی با دست سینک ظرفشویی یا یک لگن را بخوبی تمیز کرده و آنرا پر از آب کنید. (آب سرد باشد)
  2. هنگام شستن لباس های مشکی با دست یک شوینده ملایم انتخاب کنید. کمی از آنرا داخل آب بریزید و بخوبی ترکیب کنید.
  3. لباس مشکی را داخل سینک یا لگنی که با آب سرد و شوینده پر شده اضافه کنید بعد از مدت کوتاهی خیس خوردن لباس ها را داخل آب بچرخانید و سپس با اب سرد آبکشی نمایید.

بعد از شستن لباس های مشکی با دست بهتر است که لباس را روی بند بیاندازید تا خشک شود. می توانید لباس را بهمراه چوب لباسی روی بند پهن کنید.(به غیر از لباس های پشمی). استفاده از خشک کن لباسشویی رنگ لباس مشکی را کم می کند.

از قرار دادن لباس مشکی در معرض نور خورشید اکیدا خودداری نمایید.

نکات مهم در شستن لباس مشکی با دست

  • برای ثابت ماندن لباس مشکی حین شستشو می توانید لباس مشکی را به مدت 5 دقیقه درون ترکیب آب و نمک قرار دهید، سپس آبکشی نمایید.
  • هنگام شستن لباس مشکی با دست آنرا از لباس های رنگی یا سفیدتان جدا کنید.
  • استفاده از تثبیت کننده رنگ یک روش شستن لباس های مشکی بدون بور شدن آنهاست.
  • برای رفع پرز لباس های مشکی بعد از شستشو به آنها نرم کننده بزنید.
  • برای اتو زدن لباس های مشکی آنها را پشت و روی کنید و یا روی آن پارچه نخی بیاندازید تا برق نیفتد.