با لباسی که بدن را می خورد چه باید کرد؟

 

حساسیت به لباس یا درماتیت برای بسیاری افراد شایع است.خارش پوست یکی از علائم ناراحتی و آزاردهنده است که ممکن است به دلیل لباس‌هایی که ما پوشیده‌ایم، ایجاد شود. با این حال، چنین بیماری پوستی در واقع توسط لباس هایی که می پوشیم ایجاد نمی شود، بلکه به دلیل موادی است که در نساجی تعبیه شده است، همچنین دلایل احتمالی دیگری وجود دارد که باعث می شود افراد از تماس طولانی مدت لباس با پوستشان دچار حساسیت شوند. اگر برای شما سوال شده با لباسی که بدن را می خورد چه کنیم. در این مقاله، به بررسی لباس‌هایی که باعث خارش پوست می‌شوند و راهکارهای مقابله با این مشکل می‌پردازیم

لباس‌هایی که می‌توانند خارش پوست را ایجاد کنند، شامل بافت نامناسب، الیاف ناسازگار، حساسیت به مواد شیمیایی و آلرژی می‌شوند.
در این مطلب دلایل حساسیت به لباس و نحوه استفاده از لباس که بدن را می خورد را با شما در میان می گذاریم.

با لباسی که بدن را می خورد چه کنیم؟

واکنش آلرژیک به لباس زمانی رخ می دهد که سلول های آنتی بادی، ساختار شیمیایی ترکیبات مورد استفاده در لباس را تشخیص داده، سپس آنها را به عنوان اجسام خارجی تلقی کرده یا حتی آنها را تهدید کننده تلقی می کنند. به دلیل آن واکنش، سلول های پلاسما شروع به تولید آنتی بادی های آلرژیک می کنند و به سیستم های مختلف بدن راه پیدا می کنند. این آنتی بادی ها با سلول های پیش التهابی که روی پوست قرار دارند ادغام می شوند. هنگامی که آنها به هم متصل می شوند، هیستامین آزاد می شود. در نتیجه باعث ایجاد علائم مختلف حساسیت به لباس می شود.



شما به دلیل موارد زیر علائم متفاوتی از حساسیت به لباس را تجربه می کنید:



3 مورد در لباس ها که خارش پوستی ایجاد می کند:


پودر شستشو نامناسب 

هنگام تمیز کردن لباس ها مواد شوینده مهم هستند. متأسفانه، بسیاری از شوینده های تجاری حاوی سموم مضر مانند رنگ ها و عطرها هستند که واکنش های آلرژیک را در برخی افراد شدت می بخشند.

برای بسیاری تعجب آور است که لباس های جدید می توانند واکنش های آلرژیک ایجاد کنند. معمولا افراد لباس های نو را نمی شویند. مشکل این است که لباس های نو حاوی فرمالدئید هستند که ماده ای سمی است و می تواند باعث خارش یا سوزش پوست شود. این ترکیب شیمیایی برای جلوگیری از چین خوردن لباس ها در بدن یا ماندگاری بهتر استفاده می شود.

نوع الیاف لباس

انواع مختلفی از پارچه های نساجی مانند پنبه، لیکورا، پشم، ابریشم، توری، و شلوار جین و غیره وجود دارد. افراد مختلف واکنش های متفاوتی نسبت به چنین موادی دارند. برخی ممکن است به لیکورا یا اسپندکس حساسیت داشته باشند در حالی که برخی دیگر به لباس جین.

تجهیزات جانبی لباس

میخ، زیپ، دکمه و سگک ها نیز می توانند مشکلات آلرژی ایجاد کنند، به خصوص اگر این اقلام حاوی نیکل باشند.
برخی از مواد شیمیایی مانند فتالات که معمولاً در پلاستیک، بازدارنده شعله برم دار و ترکیبات پرفلورین دار استفاده شده در پارچه های قابل تنفس استفاده می شود که باعث ایجاد حساسیت می شود و حتی ممکن است سرطان زا باشد.




راه حل برای کاهش حساسیت پوست بدن به بافت پارچه

اندازه‌گیری و انتخاب مدل لباس مناسب برای کاهش خارش:

 ممکن است با انتخاب اندازه و طرح و مدل لباس، احتمال خوردن پوست بدن تا حد زیادی کاهش یابد. لباس‌هایی که سایز آن از اندام شما اندکی بزرگ تر باشد و یا به اصطلاح اورسایز می تواند تا حد زیادی شما را از دست این خارش آزار دهنده نجات دهد.


استفاده از لباس زیر نرم برای کاهش خارش و خوردگی پوست:

قبل از پوشیدن لباس پشمی، از لباس زیر نرم و راحت استفاده کنید. این کار می‌تواند از تماس مستقیم لباس با پوست بدن جلوگیری کند و احتمال خوردن پوست را کاهش دهد.




علائم حساسیت به لباس

درست مانند هر نوع آلرژی دیگری، علائم حساسیت مربوط به لباس دارای شکل های مختلفی است، از واکنش های خفیف تا گاه به گاه حتی شدید. بسته به نوع محرک هایی که باید با آنها مقابله کنید، متفاوت است. این علائم عبارتند از:

  • آبریزش بینی احتمالاً ناشی از استنشاق مواد شیمیایی موجود در هوا است که در شوینده های مورد استفاده استفاده می شود.
  • سوزش و اشک چشم در نتیجه التهاب در سیستم بینایی شما وجود دارد.
  • قرمزی پوست که یکی از شایع ترین علائم حساسیت است.
  • پوسته پوسته شدن و خارش پوست که ممکن است با تورم و التهاب نیز همراه باشد. بیشتر با سطوح ترک خورده و سخت پوست مشخص می شود.
  • تاول و ضایعات پوستی هنگام ادغام ذرات فلزی با عرق
  • آکنه پوستی
  • التهاب فولیکول های مو در نتیجه آلودگی لباس

روش های کنترل آلرژی لباس

در حال حاضر روش های ساده ای برای کنترل آلرژی لباس وجود دارد:

  • از پارچه نخی استفاده کنید زیرا پنبه کمتر مستعد حساسیت به لباس است.
  • همیشه لباس های جدید را قبل از پوشیدن بشویید.
  • هنگام شستن لباس ها فقط از آب و صابون استفاده کنید. تا آنجا که ممکن است ، استفاده از نرم کننده و شوینده های حاوی عطر و سایر مواد شیمیایی خشن را کاهش دهید.
  • تعیین کنید که چه چیزی باعث تحریک پوست می شود و از آن اجتناب کنید. به عنوان مثال ، اگر دکمه نیکل در آستین شلوار و پیراهن شما است، آن را با دکمه های نایلونی جایگزین کنید.
  • لباس های قدیمی را بردارید زیرا ممکن است در طول سالها گرد و غبار در آنها جمع شده باشند.
  • همیشه لباس های خود را قبل از استفاده مجدد بشویید.
  • پوشیدن لباس هایی که به شما حساسیت می دهند را کنار بگذارید.