طریقه شستشوی لباس جیر

جیر پارچه ای بادوام و لطیف با پرزهایی کوتاه و ظریف است که برای تولید لباس هایی چون مانتو، پالتو، کیف و کفش و ... کاربرد دارد. پارچه جیر در واقع نوعی نوعی پارچه چرم است که جذب آب بالایی دارد و نگهداری و شستشوی آن به سادگی سایر لباس های نیست. در این مطلب از آی بولک می خواهیم طرز شستن لباس جیر را با شما درمیان بگذاریم.

نحوه شستن لباس جیر

جیر پارچه ای چرم از پوست حیواناتی چون گوساله و بز است و پرزهای لطیفی که روی لباس با پارچه جیر وجود دارد می تواند به سادگی آسیب ببیند. از اینرو هنگام شستشوی لباس جیر باید به برخی نکات توجه داشته باشید تا آسیبی به لباس جیر شما وارد نشود.

شستشوی لباس جیر

مطمئن ترین کار این است که شستشوی لباس جیر را به خشکشویی معتبر بسپارید، اما اگر می خواهید لباس جیر را در منزل بشویید به روش زیر عمل کنید:

شستن لباس جیر به این معنی که لباس را خیس کرده و شوینده استفاده کنید اصلا کار دستی نیست و لباس شما خراب می شود، اما روش هایی برای تمیز کردن لباس جیر وجود دارد که در واقع جایگزین شستشوی آن می شوند.

  1. برای تمیز کردن لباس جیر، گردو خاک آنرا با برس مخصوص لباس های جیر بگیرید. برای این کار، برس را از بالای لباس به سمت پایین بکشید و اگر احساس کردید برخی نکات کثیف تر است، برس را کمی محکم تر روی آن بخش لباس بکشید.
  2. پاکت مخصوص لباس های جیر را از فروشگاه ها تهیه کنید، با فشار ملایم روی لکه لباس بکشید و این کار را تکرار کنید تا لکه ها برطرف شود.
  3. اگر لکه آب بر روی لباس جیر شما باقی مانده، یک پارچه لطیف را مرطوب کرده و روی لکه ها بکشید
  4. در آخر مجددا لباس را در جهت مخالف پرزها برس بکشید تا پرزها از حالت خابیدگی تغییر کنند و دوباره در جهت خواب لباس برس بکشید.

تمیز کردن لباس جیر با مایع شستشو

برای شستن لباس جیر، مقداری مایع شوینده بر روی دستمال ریخته و تنها بر روی قسمتی از لباس که لکه ایجاد شده بکشید. 

از فشار دادن مایع داخل لباس خودداری نمایید. کمی بعد هنگامی که احساس کردید مایع شوینده روی لباس خشک شده، روی آنرا برس بکشید.
مطلب پیشنهادی: آموزش شستن شلوارجین | هر آنچه که برای شستن شلوار لی باید بدانید

تمیز کردن لباس جیر با سرکه

برای شستن لباس جیر می توانید از محلول ترکیبی سرکه و آب استفاده کنید. یک پارچه تمیز را با این محلول مرطوب کنید و با فشار ملایم ب روی لکه ها بزنید.

شستن لباس جیر با الکل

در صورت باقی ماندن بر روی لباس جیر، الکل را امتحان کنید. یک گوش پاک کن را به الکل آغشته کنید و روی لکه ها فشار دهید. خواهید دید لکه ها به آرامی کمرنگ می شوند.

تمیز کردن لباس جیر با بخار آب

یک روش راحت برای شستن لباس جیر استفاده از بخار آب است. برای این کار، لباس جیر را در معرض بخار کتری قرار دهید تا حدی که مرطوب شود و سپس با پارچه تمیز روی لکه ها بکشید.

شستن لکه های روغنی لباس جیر با آرد ذرت


روغن حاضر در مواد غذایی یا اشیاء روزمره، پارچه‌ها را کثیف می‌کند. اگر لکه‌ها روغنی باشند، شستن پارچه‌های جیر با آب معمولاً موفقیت آمیز نیست. یک راه حل مؤثر برای این مشکل استفاده از آرد ذرت است. شب قبل از خواب، کمی آرد ذرت یا پودر تالک را بر روی لکه‌ها بپاشید و صبح روز بعد با استفاده از مسطح صاف و نرم، مانند یک سر برس دار جاروبرقی، لکه‌ها و آرد ذرت را از پارچه بردارید. این روش می‌تواند به شما کمک کند تا لکه‌های روغنی را از پارچه‌های جیریتان پاک کنید.

نکته:

  • برای تمیز کردن لباس جیر از برس نرم و مناسب استفاده کنید و برس را به یک سمت بکشید. 
  • بعد از شستن یا تمیز کردن لباس جیر می توانید از اسپری مخصوص پارچه جیر استفاده کنید که مانع از جذب لکه های مختلف روی لباس های جیر می شود و آنرا تمیز نگه می دارد.
همچنین بخوانید: شستن لباس های حریر

نتیجه گیری

باشما موافقم که شستن لباس جیر به خشکشویی معتبر معمولاً بهترین گزینه است، اما اگر میخواهید آن را در منزل بشویید، میتوانید از مراقبت‌های لازم استفاده کنید. برای تمیز کردن لباس جیر، از برس مخصوص جیر استفاده کنید و لکه‌ها را به دقت برطرف کنید. همچنین، با استفاده از محلول‌هایی مانند مایع شستشو، سرکه، الکل یا بخار آب می‌توانید لباس جیر را تمیز کنید. در پایان، از روش آرد ذرت نیز می‌توانید استفاده کنید تا لکه‌های روغنی را از پارچه جیریتان پاک کنید. امیدوارم این راهنما برای شما مفید باشد و لباس جیر شما بدون آسیب تمیز شود.