نحوه نگهداری لباس چرم | چند روش نگهداری از لباس های چرم

لباسهای چرم یکی از متنوع ترین و محبوبترین لباسها در جهان هستند که در صورت نگهداری درست می توانید سالها از آنها استفاده کنید. لباس های چرم در مقایسه با سایر لباس ها به توجه بیشتری نیاز دارند و عدم نگهداری صحیح از آنها می تواند منجر به ساییدگی زودرس شود و مجبور به تعویض یا تعمیر لباس چرمی خود شوید. مراقبت مناسب از لباسهای چرمی می تواند چرم را برای مدت طولانی انعطاف پذیر و سالم نگه دارد و سال های بیشتری از لباس چرم خود استفاده کنید. در این مطلب چند روش نگهداری لباس چرمی را با شما عزیزان در میان گذاشته ایم که می توانید مورد استفاده قرار دهید.

نحوه نگهداری لباسهای چرمی

در نگهداری از لباس های چرم باید برخی موارد را رعایت کنید تا آسیب های رایج لباس چرم از جمله پوسته شدن را به حداقل برسانید. چند روش نگهداری لباس چرمی عبارتند از:

  • تمیز کردن لباس چرم
    برای تمیز کردن چرم فقط از مقداری آب برای مرطوب کردن پارچه استفاده کنید، زیرا آب زیاد می تواند به چرم آسیب برساند. پارچه شستشو را به آرامی با حرکات دایره ای روی لباس بمالید و مطمئن شوید که همه قسمت ها را به طور مساوی تمیز کرده اید.
    هرگز ژاکت چرمی خود را با ماشین لباسشویی نشویید. رطوبت بیش از حد می تواند چرم را ترک ، لکه یا کدر کند. پس از تمیز کردن لباس چرمی آنرا در محلی باز، داخل یا خارج خانه آویزان کنید تا بخوبی خشک شود.

همچنین بخوانید: نحوه شستن لباس چرم


استفاده از نرم کننده بر روی لباسهای چرم

یک روش نگهداری از لباس چرمی استفاده از نرم کننده مخصوص لباسهای چرم است. نرم کننده چرم را مرطوب نگه می دارد و از خشک شدن و ترک خوردن آن جلوگیری می کند. مقداری نرم کننده لباس چرم را بر روی پنبه بمالید و بطور یکنواخت بر روی سطح لباس چرمی خود بکشید. در نهایت نرم کننده اضافی را با یک پارچه خشک پاک کنید.

توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از نرم کننده می تواند منجر به آسیب لباس چرمی شما شود. سعی کنید هر 2-3 ماه یکبار از نرم کننده استفاده کنید.

  • پاک کردن لکه های جزئی
    در نگهداری از لباس چرمی لکه های جزئی را با آب ولرم و صابون پاک کنید. یک دستمال بردارید و آن را با آب ولرم خیس کنید. سپس ،با استفاده از صابون، آن را به آرامی با پارچه بشویید. مطمئن شوید که مواد شوینده و آب را پاک کرده اید تا لباس خشک و تمیز باشد. استفاده بیش از حد مواد شوینده ممکن است به لباس شما آسیب برساند.
  • پاک کردن لکه های بزرگ
    برای از بین بردن لکه های بزرگ از لباس چرمی، لباس خود را نزد متخصص ببرید. افرادی حرفه ای در زمینه پوشاک چرم و جیر وجود دارند که می توانند لکه های بزرگ و یا بوی نامطبوع لباس چرمی را از بین ببرند. با خشکشویی محل خود مشورت کنید تا ببینید آیا می توانند از لباس چرمی شما مراقبت کند یا خیر.
    لکه هایی که درمان نشوند اکسیده می شوند و حذف آنها غیر ممکن می شود. به همین دلیل است که نگهداری چرم بسیار ضروری است.
  • پر کردن لباس چرم با کاغذ
    برای نگهداری لباسهای چرم، قسمت داخلی لباس خود را با کاغذ بدون اسید پر کنید. این کار لباس شما را از گرد و غبار محافظت می کند. کاغذ را در آستین و جیب کت خود قرار دهید و پس از انجام این کار، همه دکمه ها و زیپ ها را ببندید. کاغذ بدون اسید علاوه بر اینکه مانند یک مانع بین لباس چرم و خاک، گرد و غبار و رطوبت ایجاد می کند، بلکه کمک می کند تا فرم اصلی لباس چرمی شما حفظ شود.
  • حفظ انعطاف لباس چرم
    برای حفظ انعطاف، لباس چرم را در پارچه ای با قابلیت جریان هوا بپیچید. می توانید آن را در یک ملحفه سفید قرار دهید. همچنین می توانید از کیف پارچه ای استفاده کنید. برای نگهداری لباس چرم خود از کیسه پلاستیکی استفاده نکنید زیرا پارچه لباس خشک می شود.
    ملحفه را قبل از پیچیدن کاپشن در آن بشویید. هرگز کاپشن خود را تا نکنید. این کار باعث چین خوردگی مواد می شود و بازگشت ژاکت به شکل اولیه را تقریباً غیرممکن می کند.
  • آویزان کردن لباس چرم
    لباس چرم را روی چوب لباسی آویزان کنید. کاپشن های چرمی وقتی روی آویز لباس نگهداری نمی شوند مستعد چروک شدن هستند. با قرار دادن لباس چرمی خود روی رخت آویز، شکل اولیه خود را حفظ می کند و در عین حال خطر چین و چروک را به حداقل می رساند. اما ژاکت چرمی خود را روی هر چوب لباسی قرار ندهید. برای حداکثر محافظت در برابر چین و چروک، آن را روی یک چوب لباسی چوبی با وزن زیاد نگهداری کنید. در مقایسه با چوب لباسی پلاستیکی، چوب لباسی چوبی محکم تر و بادوام تر است. در نتیجه احتمال تغییر شکل آنها در زیر وزن کت چرم اصل کمتر است.
  • محل نگهداری لباس چرم
    اگر نمی خواهید لباس چرمی خود را آویزان کنید یا فضای کافی در کمد برای نگهداری لباس چرم ندارید، کافی است کاپشن خود را در یک صندوق چوبی یا چمدان قرار دهید. کاپشن خود را در جایی نگهداری کنید تا چین نخورد. وقتی صحبت از چمدان می شود ، آن را با زیپ باز نگه دارید تا هوا به داخل وارد شود.
    هرگز لباس چرم خود را در ظرف پلاستیکی نگهداری نکنید. در این حالت چرم قادر به تنفس نخواهد بود و تقریباً آنطور که می خواهید دوام نخواهد آورد.
  • دور نگهداشتن لباس چرم از نور خورشید

برای نگهداری از لباس چرم آن را دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید باعث محو شدن لباس های چرمی می شود. مثلا اگر لباس چرمی شما در حال حاضر دارای رنگ قهوه ای تیره است، ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید برای چند هفته یا ماه متوالی به رنگ قهوه ای روشن کم رنگ شود.

  • دمای مناسب
    کت چرمی خود را در یک جای گرم و مرطوب مانند اتاق زیر شیروانی یا فضای خزنده نگهداری نکنید. در عوض ، آن را در قسمت اصلی خانه خود ، مانند کمد اتاق خواب یا کمد اتاق مهمان ، ذخیره کنید. همه لباس های چرمی از جمله کت چرم  باید در دمای اتاق نگهداری شوند. رطوبت نسبی آب و هوا نیز باید بین 40 تا 50 درصد باشد. اگر رطوبت نسبی 60 یا بیشتر باشد، ممکن است لباس چرم شما کپک بزند.
  • دور نگه داشتن لباس چرم از سایر لباس ها

برای نگهداری لباس چرمی انرا از لباس های دیگر دور نگه دارید. پیراهن، شلوار یا کت های دیگر، احتمالاً حاوی رنگ هستند. به عنوان مثال، یک پیراهن قرمز، احتمالاً حاوی رنگ قرمز است. اگر لباس چرمی خود را مستقیماً روی لباس های رنگی قرار دهید، ممکن است مقداری از رنگ را جذب کند.