پاک کردن رنگ لکه زعفران از لباس

زعفران از جمله چاشنی های پرطرفدار در آشپزی است که رنگ و عطرش تاثیر فوق العاده ای بر روی طعم غذا دارد، اما ممکن است حین آشپزی مقداری زعفران بر روی لباس شما بریزد و لباس شما را زرد کند. رنگ زعفران خیلی قوی است، بنابراین قبل از هرگونه اقدامی برای پاک کردن لکه زعفران از لباس، بهتر است با نکاتی برای پاک کردن لکه ی زعفران از روی لباس آشنا شوید تا وضعیت را بدتر نکنید. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا مراحل پاک کردن زعفران ازلباس را با شما در میان بگذاریم.

نحوه پاک کردن زعفران از روی لباس

اگر زعفران خشک روی لباستان ریخته، لباستان را بتکانید و ذرات باقیمانده زعفران را با استفاده از چسب نواری از روی لباس بردارید. استفاده از باد سشوار نیز برای جداکردن زعفران خشک از روی لباس مناسب است.

اما اگر زعفران دم کرده روی لباستان ریخته قضیه فرق می کند و باید از روش های دیگری برای پاک کردن زعفران از روی لباس استفاده کرد.

پاک کردن لکه ی زعفران از روی لباس

چنانچه زعفران خیس یا دمکرده روی لباستان ریخته از مالش محل لکه خودداری نمایید. چرا که لکه ها را پخش می کند و کار سخت تر می شود.

  1. قسمتی از لباس که زعفرانی شده را داخل آب گرم قرار دهید و مقداری مایع ظرفشویی به آب اضافه کنید.
  2. اجازه دهید لباس برای چند دقیقه داخل این ترکیب باقی بماند. (آب را گرم نگه دارید، اگر سرد شد کمی آب گرم اضافه کنید)
  3. حالا بایک مسواک نرم بر روی لکه های ایجاد شده بکشید.
  4. اگر رنگ لباس شما روشن است و پس از انجام این کار همچنان لکه های زعفران بر روی لباس باقی مانده ، لباس را داخل ترکیبی از جوش شیرین، آب اکسیژنه و آب ولرم قرار دهید و بعد از نیم ساعت آنرا خارج کرده و آبکشی نمایید.
برای پاک شدن رنگ مو از لباس چکار کنیم

استفاده از قرص آسپرین برای پاک کردن لکه زعفران از روی لباس

قرص آسپرین خاصیت پاک کنندگی دارد و با حل کردن آن در آب می توانید یک پاک کننده قوی داشته باشید. برای پاک کردن لکه زعفران از لباس، تعدادی قرص آسپرین را داخل آب ولرم حل کنید و قسمتی از لباستان که زعفرانی شده را به مدت 2 الی 3 ساعت داخل این ترکیب قرار دهید.

بعد از خارج کردن لباس ،آن را به روش معمول بشویید و در معرض نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

پاک کردن لکه ی زعفران از روی لباس با استفاده از جوش شیرین 

یک راه حل ساده برای پاک کردن لکه زعفران از لباس این است که جوش شیرین را در آب ولرم حل کرده و لباس را ببه مدت نیم ساعت داخل این محلول قرار دهید.

یک روش دیگر برای پاک کردن لکه زعفران از روی لباس، استفاده از پودر لباسشویی یا تاید بهمراه آب داغ است. بعد از شستشوی لباس زعفرانی به این روش، آنرا در هوای آزاد و نور مستقیم آفتاب پهن کنید تا خشک شود.

  • هیچ گاه برای پاک کردن لکه زعفران از روی لباس از آب سرد استفاده نکنید.
  • از کشیدن دستمال مرطوب بر روی لکه زعفران لباس خودداری کنید.
یک روش دیگر برای پاک کردن لکه زعفران از لباس استفاده از محلول آب و الکل است. برای این منظور، لباس را در آب جوشانده با الکل مخلوط کنید و برای چند دقیقه قرار دهید. سپس با آب سرد لباس را شسته و با حالت داغ خشک کنید. این روش برای لباس های پررنگ و مقاوم مناسب است.