لباس ورزشی مناسب برای دویدن

دویدن به عنوان یک ورزش‌ هوازی فواید زیادی برای سلامتی دارد. اما اگر جزء افرادی هستید که دویدن به یکی از برنامه های روزمره شما تبدیل شده باید حتما از لباس ورزشی مناسب برای دویدن استفاده کنید، لباسی که راحت باشد و بعد از ساعت ها دویدن طولانی مدت احساس خوبی داشته باشید. در ادامه مطلب با چند ویژگی بهترین لباس ورزشی برای دویدن آشنا خواهید شد.

لباس ورزشی مناسب دویدن

در انتخاب لباس ورزشی مناسب برای دویدن باید به فاکتورهایی توجه داشته باشید که مهم‌ترین آن‌‌ ها راحتی و ضد رطوبت بودن است. بویژه در هوای گرم تابستان که تعریق بدن زیاد است باید هنگام خرید لباس ورزشی برای دویدن لباسی را انتخاب کنید که علاوه بر محافظت در برابر نور خورشید، جذب رطوبت بالایی داشته باشد و شما را خنک نگه دارد.

لباس ورزشی مخصوص دویدن برای هوای گرم

برای دویدن در هوای گرم به چند آیتم ضروری احتیاج دارید:

  • لگ ورزشی سبک و خنک ( آقایان می توانند از شلوارک هم به عنوان لباس ورزشی مناسب دویدن استفاده کنند چون که هنگام دویدن موجب گردش هوا می شود و شما را خنک نگه می دارد)

شلواری که به عنوان لباس ورزشی برای دویدن انتخاب می کنید بهتر است چسبان باشد اما نباید به گونه ای تنگ باشد که شما در آن حس ناخوشایندی داشته باشید و بتوانید به راحتی همراه آن حرکت کنید.

  • تیشرت یا بلوز آستین بلند راحت و سبک
  • کتانی مناسب که کاملا اندازه پای شما باشد و بهتر است کمی لژدار باشد تا با دویدن های طولانی مدت کف پای شما از زمین فاصله بیشتری داشته باشد.

حتما یک کتانی راحت و مخصوص پیاده روی را در خرید لباس ورزشی برای دویدن بگنجانید. استفاده از کفش مناسب برای دویدن در طولانی مدت از آسیب به زانو جلوگیری می کند.

  • جوراب مناسب (سعی کنید از جوراب های ضد رطوبت با جنس های ترکیبی مانند پلی استر یا آکریلیک استفاده کنید.)

بهترین لباس ورزشی برای دویدن در هوای گرم لباس روشن و سبک است که گرما را به خود جذب نکند و راحت و آزاد باشد، هرچند استفاده از لگ وزشی رایج تر است.

لباس ورزشی مناسب دویدن در هوای سرد

برای دویدن در هوای سرد علاوه بر راحت بودن لباس ورزشی باید به محافظت بدن در برابر سرما نیز توجه داشت. اما از پوشیدن لباس های خیلی ضخیم خودداری کنید چون با دویدن دمای بدن شما بالا می رود و باعث می شود احساس گرمای ناخوشایندی پیدا کنید.

بهترین لباس ورزشی برای دویدن در زمستان، لباس هایی هستند که عایق سرما دارند، اما اگر به پوشیدن لباس های چند لایه در زمستان عادت دارید، هنگام پوشیدن لباس ورزشی برای دویدن، داخلی ترین لباستان را از جنسی انتخاب کنید که جذب رطوبت زیادی داشته باشد و لایه بیرونی لباس شما از جنسی باشد که در برابر باد و باران از شما محافظت کند.

هنگام انتخاب لباس ورزشی دویدن در هوای سرد آیتم های ضروری مثل:

  • گرمکن مناسب
  • جوراب گرم
  • کتانی مناسب
  • کلاه
  • هدبند
  • بادگیر کلاه دار

را فراموش نکنید. همچنین توجه داشته باشید که لباس ورزشی مناسب برای دویدن در شب و محیط های کم نور، لباس های رنگ روشن هستند که نور را بازتاب می کنند.

هنگام پوشیدن لباس ورزشی مخصوص دویدن در هوای سرد، می توانید از لگ ورزشی کشی و یا تو پنبه ای در زیر گرمکن خود استفاده کنید و یا یک شلوار ورزشی مچ دار بپوشید.


تیشرت لانگ دخترانه 

جنس لباس ورزشی مناسب برای دویدن

لباس های ورزشی مخصوص دویدن هم در جنس پنبه ای و هم در جنس نایلونی و یا پلی پروپیلن وجود دارند که هر کدام نکات مثبت و منفی متفاوتی دارند.

جنس نخی سبک تر و خنک تر است، از عرق سوز شدن و قرمزی بدن ناشی از گرما جلوگیری می کند و با پوست بدن سازگارتر است، اما جذب رطوبت آن زیاد است و کمی طول میکشد تا عرق از روی آن خشک شود، بنابراین بعد از تعریق در بدن خود احساس سنگینی می کنید.

اما جنس پلی پروپیلن جنس ضخیم تری دارد، باعث تعریق بیشتر بدن شما می شود و بسرعت بوی عرق را بخود جذب می کند ولی رطوبت در زمان کوتاهی از روی آن تبخیر می شود و بدن شما شروع به خنک شدن می کند. ضمن اینکه شستن آنها هم راحت تر است.

در خرید لباس ورزشی برای دویدن اگر انتخاب شما جنس های شمعی یا نایلونی است، توجه کنید که لباس حتما دارای آستر نخی باشد تا از تعریق بیش از حد بدن جلوگیری کند.

پشم مرینوس مناسبترین جنس برای لباس ورزشی دویدن است که دما را معتدل نگه می دارد، جذب رطوبت آن سریع است و عرق بسرعت از روی آن خشک میشود، بطور طبیعی خاصیت ضد میکروبی دارد و این ویژگی باعث می شود که بوی عرق را به خود جذب نکند.

بهترین لباس ورزشی برای دویدن لباسی است که در عین زیبایی سبک و راحت باشد و فعالیت شما را هنگام دویدن محدود نکند.

چند ویژگی لباس مناسب ورزشی برای دویدن

چندین ویژگی اصلی وجود دارند که هنگام خرید لباس ورزشی مناسب برای دویدن باید آن‌ ها را در نظر بگیرید:

در برابر نور خورشید محافظت کند

از جمله ویژگی های لباس ورزشی مناسب دویدن این است که در برابر نور خورشید مانند محافظ عمل کند. لباس‌هایی که دارای درجه‌بندی UPF هستند از فرد در برابر اشعه‌ های UVA و UVB محافظت می‌ک نند. هرچه این درجه بالاتر باشد، محافظت هم بهتر خواهد بود.

جذب رطوبت بالایی داشته باشد

در خرید لباس ورزشی مناسب برای دویدن لباسی را انتخاب کنید که در زمان کوتاهی رطوبت را به خود جذب کند. چنین لباس هایی  با داشتن پارچه‌ های رطوبت‌ گیر، تعریق را از بدن دور می‌کنند تا پوست بدن در هنگام دویدن خشک بماند.

داشتن آستر داخلی

برخی از لباس‌ های ورزشی مناسب دویدن شامل یک آستر داخلی هستند که مانند لباس زیر عمل می‌ کنند. این آستر رطوبت را جذب کرده و سریع خشک می‌شود در نتیجه هنگام دویدن احساس راحتی خواهید داشت.

خشک شدن سریع

پارچه‌ هایی مانند پلی استر و نایلون که سریع خشک می‌شوند به عنوان لباس ورزشی برای دویدن مناسب هستند، چنین لباس هایی برای هر فصلی مناسب اند. در هنگام تعریق راحتی بیشتری را برای شما فراهم می‌ آورند و هنگام بارندگی نیز، بسرعت خشک می شوند و احساس سرما نخواهید کرد.

منسجم بودن

بسیاری از لباس های ورزشی مخصوص دویدن مانند شلوارک‌ ها، جوراب شلواری‌ ها و جوراب‌ های مناسب برای دویدن با فناوری فشرده‌ سازی طراحی شده‌ اند تا ورزشکار هنگام دویدن احساس راحتی داشته باشد.

شبتاب باشد

خیلی اوقت ترجیح ما این است که شب و در هوای تاریک که هوا کمی خنک شده شروع به دویدن کنیم. اگر قسمکت هایی از لباس ورزشی برای دویدن شبتاب باشد یک امتیاز محسوب می شود و می توانید با اطمینان از اینکه توسط رانندگان دیده می شوید باخیال راحت ورزش کنید.

جیب داشته باشد

داشتن جیب برای قرار دادن کارت شناسایی، کارت اعتباری، کلید و گوشی‌ های موبایل برای لباس ورزشی مخصوص دویدن ضروری است.

سبک باشد

بهتر است لباس ورزشی دویدن سبک باشد و قابلیت بسته‌ بندی داشته باشد تا حمل آن راحت باشد.

منفذ دار باشد

لباس ورزشی مناسب برای دویدن لباسی است که در قسمت بالاتنه دارای منفذهایی برای خنک سازی باشد، بویژه در قسمت‌ هایی از بدن که بیشتر عرق می‌ کند مانند کمر، زیر بغل و پهلو ها.

لوازم جانبی ورزشی برای دویدن

هنگام خرید لباس ورزشی برای دویدن برخی لوازم جانبی را فراموش نکنید:

عینک آفتابی

حتما یک عینک آفتابی مناسب را در لیست خرید لباس ورزشی برای دویدن قرار دهید. عینک آفتابی خوب می تواند چشمان شما را از خطرات اشعه خورشید در امان نگهدارد و از سردردهای ناشی از درد چشم جلوگیری کند.

دستکش

در بین لباس های ورزشی برای دویدن یک جفت دستکش منفذ دار ضد طوبت برای روزهای سرد و گرم ضروری است.

بطری آب

همراه داشتن یک بطری آب ساده یا طعم دار هنگام ورزش و فعالیت در فضای باز، انرژی بیشتری برای ادامه فعالیت به شما می دهد.

کلاه لبه دار

برای کامل کردن لباس ورزشی مناسب برای دویدن کلاه لبه دار را فراموش نکنید. بخصوص برای روزهای آفتابی، اگر می خواهید هنگام دویدن، نور آفتاب به صورتتان برخورد نکند، می توانید از کلاه های لبه دار استفاده کنید. سعی کنید دنبال کلاه لبه داری باشید که باند عرق داشته باشد که از ورود عرق به چشمانتان جلوگیری کند. استفاده از ضدآفتاب را هم فراموش نکنید.

و در آخر اینکه هنگام انتخاب لباس ورزشی مناسب برای دویدن سعی کنید از لباس های رنگ روشن استفاده کنید. همچنین می توانید رنگ های طوسی، سرمه ای و مشکی را برای لباس ورزشی دویدن مردانه انتخاب کنید.