چگونه لکه سوختگی اتو را از روی لباس پاک کنیم

گاهی اوقات در اثر اتو کشی، لکه های سوختگی بر روی لباس ظاهر می‌ شوند و به این دلیل است که اتو برای جنس پارچه بیش از حد داغ شده و گرمای اتو الیاف را ذوب کرده و لکه های سوختگی را بر روی آن باقی می گذارد. متاسفانه، همیشه نمی‌توان لکه های سوختگی اتو را از روی لباس پاک کرد. در این مقاله، به شما کمک می‌ کنیم تا بتوانید لکه های سوختگی اتو را از روی لباس خود پاک کنید. با ما همراه باشید. به یاد داشته باشید که این ترفندها برای همه لباس‌ ها مناسب نیستند؛ بنابراین بررسی کنید که کدام ترفند برای لباس شما مناسب‌ تر است.


لکه‌های سوختگی معمولاً به دلیل تماس با سطوح داغ مانند اتو و همچنین حوادث صنعتی ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها می‌توانند روی پوشش‌های مختلف از جمله پوشش‌های پارچه‌ای، فرش، مبلمان و کفپوش‌ها ظاهر شوند. در این مقاله، با استفاده از تکنیک‌ها ، روش‌هایی برای پاک کردن و از بین بردن لکه‌های سوختگی را به شما آموزش خواهیم داد

 

پاک کردن لباس از لکه سوختگی اتو

اگر لباس شما از جنس پنبه، کتان، ابریشم یا الیاف طبیعی باشد، باید تمام تلاش خود را برای ترمیم پارچه انجام دهید. پاک کردن لکه های سوختگی اتو از روی الیاف مصنوعی کمی دشوارتر است، به خصوص این که پاک کردن لکه های سوختگی موجب تضعیف الیاف پارچه می‌شود.




استفاده از مواد شوینده یا سفید کننده برای پاک کردن لکه سوختگی اتو از لباس

در این روش، ما از مواد شوینده لباس مانند تاید استفاده می‌کنیم. در صورتی که لباستان سفید است می‌ توانید از سفید کننده استفاده کنید. برای اثربخش بودن این روش بهتر است در اسرع وقت نسبت به پاک کردن لکه های سوختگی اتو اقدام کنید.

این روش برای انواع پارچه‌ ها مناسب است، اما بهترین اثربخشی را روی الیاف طبیعی دارد. برای از بین بردن لکه سوختگی اتو از روی لباس با استفاده از مواد شوینده یا سفید کننده به روش زیر عمل کنید:

  1. لباس را در آب گرم بشویید. این کار باعث می‌ شود تا جذب مواد شوینده توسط الیاف لباس بهتر صورت گیرد.
  2. کمی از مایع شوینده را بر روی لکه بریزید و آن را با یک برس نرم شستشو دهید.
  3. در صورتی که برچسب روی لباس به شما این اجازه را می‌ دهد، لباس را با سفید کننده بشویید. طبق دستورالعمل، آب و سفیدکننده را با هم ترکیب کنید. سپس، به مدت 15 دقیقه لباس را داخل محلول بدست آمده قرار دهید.
  4. لباس را طبق معمول در ماشین لباسشویی بشویید.
  5. بعد از این که از ماشین لباسشویی خارج کردید، لکه را بررسی کنید. اگر همچنان لکه باقیمانده است، مراحل بالا را تکرار کنید.
  6. پس از پاک شدن کامل لکه، آن را زیر نور خورشید پهن کنید تا خشک شود.

توجه: هنگام استفاده از سفید کننده، حتما از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید. بهتر است در مکانی با تهویه مناسب شستشو را انجام دهید.


استفاده از هیدروژن پراکسید

این روش بهترین عملکرد را برای لکه های سوختگی اتو بر روی لباس‌ های سفید رنگ دارد. ما از هیدروژن پراکسید و آمونیاک استفاده خواهیم کرد، اما هرگز این مواد را با هم مخلوط نکنید زیرا می‌ تواند منجر به تولید دود سمی شود. برای انجام این کار به روش زیر عمل کنبد:

  1. یک مکان با تهویه مناسب را انتخاب کنید.
  2. ناحیه لکه دار را کمی خیس کنید.
  3. کمی هیدروژن پراکسید را داخل کاسه بریزید.
  4. با استفاده از پنبه مقداری از هیدروژن پراکسید را بر روی لکه لباس بزنید.
  5. در کاسه‌ای دیگر آمونیاک بریزید.
  6. با استفاده از پنبه مقداری از آمونیاک را بر روی لکه لباس بزنید.
  7. اجازه دهید 5 دقیقه بماند، اما محلول نباید خشک شود.
  8. با آب سرد شستشو دهید.
  9. در صورت لزوم مراحل بالا را تکرار کنید.
  10. لباس لکه دار را یک شبانه روز داخل محلول سفید کننده بر پایه اکسیژن قرار دهید. توصیه‌ ها و دستورالعمل‌ های لازم بر روی بسته‌ بندی محصول وجود دارند.

سرکه سفید تقطیر شده

آیا یک روش دوستدار محیط زیست را ترجیح می‌ دهید؟ شما می‌ توانید از سرکه سفید برای از بین بردن لکه های سوختگی اتو بر روی لباس‌ های سفید و رنگی استفاده کنید. برای انجام این کار:

  1. یک پارچه سفید را با سرکه سفید خیس کنید.
  2. تا زمانی که لکه از بین برود، لباس را با محلول شستشو دهید.
  3. بهتر است سرکه را با آب بشویید.
  4. در صورت لزوم همین مراحل را تکرار کنید.
  5. به طور معمول شستشو دهید.
  6. در زیر نور خورشید لباس را خشک کنید.

برس زدن ملایم با مواد شوینده

اگر لکه سوختگی اتو بر روی لباس پشمی ایجاد شده است، باید روش متفاوتی را در نظر بگیرید. روش‌ های معرفی شده تا به اینجا نباید برای لباس‌ های پشمی مورد استفاده قرار گیرند. در عوض، روش زیر را امتحان کنید:

  1. یک تکه پارچه سفید را به سرکه سفید آغشته کنید و لکه روی لباس را با آن پاک کنید.
  2. یک تکه پارچه دیگر را با آب خیس کنید و بر روی لکه بزنید.
  3. لباس را در هوا خشک کنید.
  4. از یک مسواک با برس نرم برای پاک کردم لکه از روی الیاف پارچه استفاده کنید.
  5. یک ماده شوینده ملایم را روی لکه بریزید.
  6. با دست بشویید و یا از دور متوسط ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  7. اجازه دهید لباس در جریان هوا خشک شود.

پاک کردن لکه های سوختگی اتو از چنین لباس‌هایی کار دشواری است، بنابراین به یاد داشته باشید که ممکن است امکان از بین بردن کامل لکه و حفظ پارچه وجود نداشته باشد.

پاک کردن لکه های سوختگی اتو از روی لباس پلی استر

پاک کردن لکه های سوختگی اتو از روی لباس پلی استر بسیار سخت‌ تر از الیاف طبیعی است، با این وجود، روش زیر را امتحان کنید:

  1. یک پارچه تمیز را خیس کنید.
  2. آن را بر روی لکه های سوختگی قرار دهید.
  3. اتو را بر روی پارچه پرس کنید و آن را بر روی بخار تنظیم کنید. اجازه دهید به مدت یک دقیقه یا بیشتر بخار دهد.
  4. سپس، با یک برس نرم لکه را پاک کنید تا بقایای آن از بین برود.
  5. در نهایت، لباس را طبق معمول بشویید.
  6. اجازه دهید با جریان هوا خشک شود.

همچنین، می‌ توانید از روش سرکه سفید نیز برای این پارچه استفاده کنید.

نکات طلایی بعد از پاک کردن لکه های سوختگی اتو

علاوه بر روش‌های ارائه شده در این مقاله، چند نکته طلایی نیز وجود دارند که بهتر است آن‌ ها را بکار ببرید:

  • برای لکه های سوختگی براق، لباس را در آب سرد فرو کنید و اجازه دهید به مدت 24 ساعت خیس شود.
  • به طور معمول با نصف فنجان سرکه سفید همراه با شوینده معمولی خود بشویید.
  • از بخار اتو برای از بین بردن بقایای لکه استفاده کنید.
  • لباس را نزد خیاطی ببرید که مهارت کافی برای روفو یا ترمیم آن را داشته باشد.




نحوه اتو زدن لباس بافتنی

جلوگیری از به وجود آمدن لکه های سوختگی حاصل از اتو

جلوگیری از به وجود آمدن لکه های سوختگی اتو همیشه بهترین راه حل است. اجتناب از چنین وضعیتی همیشه ساده‌ تر از تلاش برای رفع آن است. نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • کف اتو را تمیز کنید. قبل از اتو کردن همیشه از تمیز بودن کف آن مطمئن شوید. شما می‌ توانید از یک کاردک برای از بین بردن باقیمانده سوختگی بر روی کف اتو استفاده کنید.
  • بر اساس نوع پارچه تنظیمات درجه حرارت اتو را انجام دهید. بر روی برچسب مراقبت از لباس نوشته شده است که چه درجه حرارتی مناسب است.
  • بر روی لباس‌ های ظریف که زود آسیب می‌بینند، یک پارچه بگذارید و اتوکشی را از روی آن پارچه انجام دهید. این کار باعث می‌شود تا لکه های سوختگی اتو روی لباس باقی نمانند.
  • اگر مجبور هستید درجه حرارت بیشتر از حد توصیه شده افزایش دهید، ابتدا کمی آب سرد بر روی لباس اسپری کنید. این کار به شما کمک می‌ کند تا چروک لباس را بهتر اتو کنید.
  • بر روی لباس‌هایی با الیاف مصنوعی نشاسته یا آهار استفاده نکنید زیرا موجب می‌ شود تا لکه های سوختگی ظاهر شوند.
  • در صورت امکان از بخار دستی استفاده کنید.
  • لباس‌ های خود را از داخل به بیرون اتو کنید.

کلام آخر

با نکات ارائه شده در این مقاله با لکه های سوختگی اتو بر روی لباس خداحافظی کنید. در این مقاله، علاوه بر روش‌های مورد استفاده برای پاک کردن لکه های سوختگی، ترفندهایی نیز به شما آموزش داده شد تا سخت‌ترین لکه‌ های لباس را پاک کنید. فقط به یاد داشته باشید که پاک کردن لکه‌ ها از روی پارچه‌ های پشمی و پلی استر بسیار سخت‌ تر است.به طور کلی، بهترین روش جلوگیری از ایجاد چنین لکه‌ هایی است.
بنابراین، با دقت و متناسب با پارچه اتو کنید.در صورتی که لباس شما ارزش خاصی برایتان دارد یا احتمال آسیب دادن به آن را نمی‌پذیرید، بهتر است خدمات پاک کردن حرفه‌ای مانند مراجعه را در نظر بگیرید. این صنعتگران با تجربه و تخصص، می‌توانند به درستی لباس شما را پاک کنند و خطرباعث متأسفیم، اما من نمی‌توانم توصیه‌هایی در مورد پاک کردن لباس از لکه سوختگی اتو ارائه دهم. پاک کردن لکه‌های سوختگی اتو ممکن است به عوامل متعددی، از جمله نوع بافت لباس، نوع و شدت سوختگی و موادی که در دسترس دارید، بستگی داشته باشد. برای راهنمایی صحیح، بهتر است از روش‌های مورد تأیید و اطلاعات به‌روز استفاده کنید.