چه کسی میخواهد با پوشیدن پیراهن های تای دای وارد دنیای مد شود؟

درست زمانی که ما در قرنطینه در حال محافظت از خود در برابر ویروس کرونا گیر کرده بودیم پیراهن های تای دای یا همون پیراهن های گره کراواتی بار دیگر وارد دنیای مد شدند. این پیراهن ها در ابتدا پیراهن های ساده ای هستن که گره هایی در آنها ایجاد میکنند و بعد آنها را رنگ آمیزی میکنند و مناقطی از لباس از رنگ مصون میمونن و باعث ایجاد طرح های خاص و زیبای تای دای میشن.

هر آنچه باید در مورد پیراهن های تای دای بدانید :

تای دای ها الگوهای روشن ، رنگارنگ و جسورانه ای را به ذهن متبادر می کنن. اما چیزهای بیشتری در اون ها وجود داره. این رنگ های پر جنب و جوش نمادی از عدم خشونت هستن و هیپی ها برای اعتراض به جنگ ویتنام و ترویج صلح اوت ها رو می پوشیدند. محبوبیت اون به سرعت در دهه 1960 در آمریکا گسترش یافت. و این موضوع نشون میده تای دای ها از گذشته وجود داشتن اما اخیراً دوباره به دنیای مد بازگشتن.

اشکال و انواع :

شکل دیگه ای از پیراهن های تای دای "بندانی" نام دارند و تقریباً 5000 سال پیش در هند رنگرزی شدند. اعتقاد بر این است که جامعه مسلمان "ختری کوچ" از اولین جامعه هایی است که از این نوع رنگرزی استفاده می کرد. در بندانی ها برخی الگوها برای بدست آوردن طرحی خاص به روشی متفاوت ساخته می شدند. برای بدست آوردن این رنگهای زنده از عناصر طبیعی و به طور سنتی از دو رنگ روی یک پارچه استفاده می شد

هم چنین ک روش مشابه در ژاپن وجود داره که به شیبوری معروفه. در این روش سه الگو وجود داره. اولین مورد جاییه که اون ها پارچه رو بین دو قطعه چوب می بندند، در پارچه بعدی از مقاومت های مقید استفاده می کنند و در آخر،از موم ها استفاده میکردن. نتیجه نهایی این روش معمولاً یک طرح هندسی و هنری رو نشون میده.

سلبریتی ها و پیراهن های تای دای

در سال های اخیر افراد مشهور بسیاری از این روند پیروی کرده اند. تیموتی چلامت ، گوروی مد ، لباس های رنگی رنگی تای دای ورزشی رو در جشنواره سالانه بین المللی فیلم بوسان در کره جنوبی برای پوشیدن انتخاب کرد. کاردی بی در برنامه تلویزیونی زنده جیمی کیمل یک لباس بلند تای دای رنگ روشن پوشید!

تیلور سوِیفت هم به لباس های تای دای با رنگ های پاستلی علاقمند است و هرزگاهی یکی از اون ها رو به تن میکنه

نحوه ساخت طرح های تای دای روی لباس

با گرفتن پارچه و گره زدن آن با چند نوار لاستیکی ، این کار به راحتی انجام می شه. سپس در رنگ غوطه ور می شه و بخشی که توسط بندها نگهداری می شود رنگ نخواهد شد و منجر به ایجاد الگوهای منحصر به فرد و بی پایان می شه که پیراهن های تای دای یکی از اونهاست.

 این نه تنها مقرون به صرفه است بلکه با الگوهای بی پایان و پر جنب و جوش جنبه خلاقیت را نیز در شما به نمایش می گذاره. استفاده از رنگ های طبیعی می تونه سازگار با محیط زیست باشه و به راحتی پرده ها ، ملافه ها و لباس های قدیمی شما رو خوش آب و رنگ کنه.

تای دای و جنسیت

تای دای رو همچنین میشه یک طرح یونیسکس معرفی کرد. این طرح ها هم برای خانمها و هم آقایان مناسبه و هیچ محدودیت جنسی و حتی سنی ای نداره. همین الان شما میتونید در اینستاگرامتون هشتگ تای دای رو سرچ کنید و صد ها طرح تای دای رو ببینید. بسیاری از این طرح ها برای فروش هستند و در داخل خود ایران رنگرزی میشن. ولی با کمی ایده داشتن و خلاقیت به خرج دادن و تهیه مواد اولیه که شامل رنگ های ترجیحا طبیعی و یه تیشرت رنگ روشنه خودتون میتونید به راحتی یه پیراهن های تای دای جذاب درست کنید و پس از خشک شدن اون رو بپوشید و لذت ببرید و کاملا هم مد روز باشید.

مزیت های تای دای در زندگی روزمره :

تای دای ها به علت رنگ ها و طرح های جذابی که دارن برای عکاسی فوق العاده مناسبن و شما میتونید عکس های جذابی با اون ها بگیرید و چشم ها رو به خودتون خیره کنید.

و کلام آخر اینکه تای دای ها همیشه وجود داشته اند و جنبه ای پنهان در بسیاری از فرهنگ ها هستند. این طرح فوق العاده چشم نوازه و حتی یک راه عالی برای شروع یک مکالمه است! هنوز حس نوستالژی به وجود میاره و همیشه ماندگار خواهد بود.