بیلرسوت چیست | تفاوت بیلرسوت و سرهمی

از ترند های جدید دنیای مد و برای بانوان، لباس های سرهمی، اورال، بیلرسوت یا جامپسوت هستند. هرچند که در قدیم از این نوع لباس ها در محیط های مختلفی استفاده می کردند ولی بعد مدتها دوباره وارد دنیای مد و استایل شدند. در این مطلب به معرفی انواع لباس های سرهمی یا بیلرسوت می پردازیم تا بخوبی متوجه شوید بیلرسوت چیست.

بیلرسوت چیه

بر اساس تحقیقات ابتدا در سال 1776 کارگران وبردگان از بیلرسوت یا لباس های سرهمی به عنوان لباس کار استفاده می کردند. لباس های بیلرسوت در آن زمان جیب نداشتند اما به مرور روی سینه جیب هایی دوخته شد. سپس در سال 1930 رعیت های امریکا از لباس های سرهمی یا بیلرسوت استفاده می کردند و سپس در جنگ جهانی بانوانی که که پس از رفتن مردان به جنگ، در خانه کار میکردند، بیلرسوت می پوشیدند. مدتها بعد در قرن بیست و یک از بیلرسوت در دنیای مد و استایل استفاده شد و بین بانوان جوان طرفدار زیادی پیدا کرد. در سال 1960 بیلرسوت های جین در رنگ های مختلف در بین جواوان محبوبیت زیادی به دست آورد.

انواع سرهمی

سرهمی ها در مدل یقه، دمپا و کاربرد با هم تفاوت دارند و نام متفاوتی دارند، اما در اصل یکی هستند.
بیلرسوت
بیلرسوت یا بلرسوت واژه ترکی اورال و سرهمی است که تنها فرقی که باهم دارند در نوع بند و آستین انها است. از لباس های بیلرسوت به عنوان لباس کار هم استفاده می کنند.
جامپسوت
جامپسوت ها دمپاهای بلندی داشته و معمولا جنس پارچه های لخت و خنکی دارند و در انواع، رنگ ها و یقه های مختلفی طراحی و تولید می شوند. جامپسوت ها تقریبا شبیه بیلرسوت هستند با این تفاوت که دمپا های گشاد تری نسبت به بیلرسوت دارند.
رامپر
رامپر ها معمولا پاچه های کوتاهی دارند که در ایران به رامپر، شلوار پیشبندی می گویند که بیشتر برای کودکان، نوجوان و جوانان در فصل های گرم سال مناسب هستند.

تفاوت بیلرسوت و سرهمی

سرهمی به لباس های یکسره و یک تکه می گویند که کل بدن را بجز کف دست و پا می پوشاند. بهتر است بدانید که بیلرسوت تلفظ ترکی واژه ی سرهمی است و تفاوت چندانی با سرهمی ندارد. بیلرسوت ها معمولا تمام بدن را می پوشانند اما اورال ها معمولا مثل سارافن هستند و نیاز به یک تی شرت در زیر آنها می باشد. لباس های بیلرسوت معمولا لباس های کژوال و راحتی هستند اما سرهمی اورال بیشتر مناسب مهمانی های دوستانه و غیر رسمی است. بیلرسوت ها معمولا دارای جیب بزرگ در جلوی لباس دو طرف آن هستند. لباس های بیلرسوت گشاد وراحت هستند اما اورال ها گشاد نیستند.

در حقیت بیلرسوت یکی از انواع سرهمی و مناسب استایل راحت و کژوال است.

انواع بیلرسوت

بیلرسوت ها در انواع گوناگونی طراحی و تولید می شوند. یکی از انواع این مدل لباس ها، مدل یکبار مصرف آنهاست و مناسب مشاغلی هستند که محیط کثیفی دارند. نوع دیگر اینگونه لباس ها عایق است و برای افرادی مناسب است که میخواهند در فصل زمستان آنها را بپوشند. از انواع دیگر بیلرسوت ها مدل ضد آب آن می باشد که مناسب روزهای بارانی می باشد.

مدل های بیلرسوت

  • بیلرسوت دخترانه
  • بیلرسوت مردانه
  • بیلرسوت بچه گانه
  • بیلرسوت مجلسی
  • بیلرسوت جین
  • بیلرسوت دامنی

پارچه بیلرسوت

اکثر لباس های اورال از پلی کنون دوخته می شوند ولی مدل هایی هستند که از پنبه 100 در صد نسوز دوخته می شوند. انتخاب درست لباس بیلرسوت که مناسب سایز و اندام شما باشد برای شیک پوشی مهم است.