پارچه گاباردین مناسب چه فصلی است

گاباردین پارچه ای بادوام و صاف است که برای کت، شلوار، یونیفرم و بادگیر مناسب است. گاباردین پارچه‌ ای است که معمولاً از پنبه ساخته می‌شود، اما از جنس پنبه، ریون و پلی استر هم تولید می شود. در ابن مطلب شما را با این پارچه و کاربردهای آن آشنا می کنیم. اگر می خواهید بدانید که گاباردین برای چه فصلی مناسب است، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

ویژگی های پارچه گاباردین

پارچه گاباردین توسط بنیانگذار باربری، توماس باربری، در اواخر دهه 1800 ساخته شد. باربری می خواست یک ترکیب پارچه همه کاره ایجاد کند که به خوبی در برابر سایش و پارگی زیاد مقاومت کند. باربری نام خود را از گاباردینا قرون وسطی گرفت. گاباردینا لباس های گشاد و بلندی بود که روی شلوار و بلوز می پوشیدند و اغلب به دور کمر بسته می شد. باربری به منظور ایجاد مواد جدید خود، پارچه ای محکم بافت که به شدت به پشم متکی بود. بافت پشم‌ ها از یک طرف نسبتاً صاف و از طرف دیگر حالت آجدار داشت. از  منظر بافت، این امر باعث شد که گاباردین به یک پارچه جناغی تبدیل شود. باربری از پارچه جدید برای تولید لباس های متعددی استفاده کرد که به سرعت توجه عموم را به خود جلب کرد.

پارچه گاباردین انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به گاباردین پشمی، گاباردین پنبه ی، گاباردین ابریشمی، گاباردین پلی استر، گاباردین لیوسل، گاباردین مخلوط پشم، گاباردین روشن می توان اشاره کرد. در زیر به معرفی رایج ترین  آنها میپردازیم.

  • گاباردین پلی استر

در تولید این نوع پارچه از کمی الیاف پلی‌ استر استفاده می‌ شود. این امر باعث می‌ شود تا این نوع پارچه گاباردین نسبت به پارچه‌ های هم نوع خود ارزان‌ تر باشد.

  • گاباردین پشمی

پارچه گاباردین ابریشمی در اصل نوعی پارچه ضد آب می باشد که درگذشته برای دوخت بارانی کاربرد داشته است. پارچه ‌ای با بافت سبک‌ تر از گاباردین پشمی است. گاباردین ابریشمی کاملاً از ابریشم تولید می‌شود. یکی از ویژگی‌ های مهم گاباردین ابریشمی ضد عرق بودن آن است و این پارچه چروک نمی‌ شود. علاوه بر این به دلیل بافت محکم و مقاوم، بادوام و ضد آب است.

  • گاباردین ابریشمی

گاباردین پشمی دارای نمای دو بعدی می باشد و در هنگام لمس گاباردین پشمی سطح آن صاف و خنک می باشد. ماهیت این پارچه آن را بسیار جذاب و روان می‌ کند، اما این خاصیت می‌ تواند ظاهر محصول را هنگام دوخت و اتو خراب نماید زیرا بسیاری از مصرف‌ کنندگان از درخشش پارچه در هنگام اتو کردن مکرر شکایت کردند.

ویژگی های پارچه فوتر

مزایای پارچه گاباردین

  • اگرچه پارچه گاباردین را می‌ توان از پشم، پنبه یا ترکیبی از آن‌ ها درست کرد، اما به داشتن حالت ابریشمی و براق معروف است. این تعجب آور نیست، زیرا این ویژگی معمولی پارچه های محکم بافته شده است.
  • از ویژگی های پارچه گاباردین این است که تمایل دارد شکل خود را حفط کند و راحت چروک نشود. این مورد یکی از بزرگترین مزیت های این پارچه به حساب می آید.
  • همچنین به دلیل بافت فشرده ای که دارد، خاصیت ضد آب و بادشکن دارد به همین دلیل کاوشگران اولیه مانند رولد آموندسن و جورج مالوری لباس هایی با این جنس می پوشیدند.
  • دیگر اینکه به دلیل بافت جناغی که پارچه گاباردین دارد از سایر پارچه ها دوام بیشتری دارد و در برابر سایش و پارگی بسیار مقاوم می باشد.
  • این پارچه با وجود تراکم بالا، کاملا سبک و نرم می باشد.
  • نفوذپذیری هوا در این پارچه بسیار خوب می باشد.
  • پارچه گاباردین در برابر رطوبت مقاوم می باشد.

پارچه گاباردین برای چه فصلی مناسب می باشد

از آنجایی که گاباردین پارچه ای ضخیم و مقاوم می باشد و گرم است، بیشتر مناسب فصول سرد می باشد و مردم در فصول گرم کمتر از آن استفاده می کنند. از این پارچه بیشتر در دوخت کت و شلوار، شلوار های جین گرم، لباس ورزشی، ژاکت، کت های بلند و همچنین کیف و کفش استفاده می شود.

پارچه آنغوره چیست

شستشو و نگهداری پارچه گاباردین

بسته به الیاف موجود در گاباردین، برخی از لباس‌ هایی که امروزه با این پارچه تولید می‌ شوند را می‌ توان طبق روال عادی با ماشین لباسشویی و تنظیم حرارت کم روی خشک‌ کن شستشو داد و یا با دست آن را شست. اتو گرم با درجه پایین نیز معمولاً مناسب است، اما باید مراقب بود که از حرارت زیاد استفاده نکنید، زیرا به پارچه آسیب می رساند.