معنی علامت‌ های روی مارک لباس

همه لباس ها در اطراف درز، برچسب هایی دارند که علامت هایی روی آنها درج شده که شاید برای برخی غیرقابل مفهوم به نظر برسند اما در حقیقت، فهم علامت‌ های روی مارک لباس بسیار ساده و راحت است. برچسب روی لباس اطلاعاتی را در مورد نوع پارچه لباس به شما می گوید و شامل 5 علامت است که هر یک از آن‌ ها نحوه‌ ی مراقبت صحیح از لباس را برای شما توضیح می‌  دهد. برای آشنایی با معنی علامت‌ های روی مارک لباس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. راهنمای زیر به شما کمک می‌ کند تا پاسخ برخی از سوالات متداول را به دست آورید.

علامت‌ های روی مارک لباس به چه معنا هستند

علامت‌ های شستشوی لباس به شما می‌ گویند که آیا امکان شستن لباس‌ ها در داخل ماشین لباسشویی وجود دارد یا نه، تنظیمات ماشین لباسشویی چگونه باید باشد و از چه دمایی برای شستشو باید استفاده کرد. این علائم عموماً به شکل یک سطل پر از آب هستند.

اگر لباس قابل شستشو با ماشین لباسشویی باشد، احتمالاً نقطه یا عدد در داخل نماد سطل خواهید دید که بیانگر حداکثر دمای توصیه شده است: یک نقطه به معنی 30 درجه سانتیگراد (بدان معنی که باید لباس را با آب سرد شست)، دو نقطه به معنی 40 درجه سانتیگراد (آب گرم) و چهار نقطه به معنی 60 درجه سانتیگراد است. 

در حالتی که خطی زیر سطح کشیده شده باشد، به این معنی است که لباس باید با چرخه‌ ی پارچه‌ های مصنوعی شسته شود در حالی که دو خطر بیانگر استفاده از چرخه‌ ی شستشوی لباس‌ های پشمی است. در صورتی که نماد شستشو با دست بر روی مارک لباس مشاهده کردید، باید آن لباس را با دست در دمای 40 درجه سانتیگراد یا کمتر بشویید یا از برنامه‌ شستشوی دستی ماشین لباسشویی استفاده کنید. 

علائم سفید کننده بر روی برچسب لباس

قبل از مصرف سفید کننده به منظور سفید کردن لباس‌ ها، لازم است تا نگاهی به برچسب مراقبت از پارچه‌ لباس بیندازید تا ببینید که آیا امکان استفاده از مواد سفید کننده برای این لباس وجود دارد یا نه. 

دیدن هر گونه مثلث خالی بدان معنی است که در صورت نیاز می‌توانید از مواد سفیدکننده برای لباس موردنظر استفاده کنید. خطوط مورب و قطری داخل مثلث به استفاده از مواد سفید کننده بدون کلرین اشاره دارند. با این وجود، اگر ضربدری بر روی مثلث زده شده باشد، این بدان معنی است که نباید از مواد سفید کننده برای شستن آن لباس استفاده کرد. 

علامت خشک کردن بر روی برچسب‌ لباس

فرآیند شستشو علاوه بر شستن، شامل خشک کردن نیز می‌ شود. برای جلوگیری از کوچک شدن لباس یا از فرم درآمدن آن هنگام خشک کردن، چند علامت کابردی بر روی مارک لباس زده می‌ شود تا شما را از مطمئن‌ ترین روش برای خشک کردن لباس‌ ها بدون آسیب رساندن به پارچه مطلع سازد. 

یک مربع با دایره‌ ای درون آن به این معنی است که می‌ توان با خیال راحت از خشک‌ کن استفاده کرد، در حالی که چند نقطه درون این علامت به دمای قابل استفاده اشاره دارد. یک نقطه به معنی حداقل حرارت، دو نقطه به معنی حرارت متوسط و سه نقطه به معنی حرارت بالاست. اگر هیچ نقطه‌ ای وجود نداشت، این بدان معنی است که شما می‌ توانید لباستان را با هر حرارتی خشک کنید. 

در صورتی که یک خط در زیر علامت خشک‌ کن وجود داشته باشد، از تنظیمات اتوی دائمی پارچه استفاده کنید در حالی که وجود دو خط بدان معنی است که باید از تنظیمات معمولی استفاده شود. در صورتی که ضربدری بر روی علامت زده شده باشد، اصلاً نباید از خشک‌ کن استفاده کرد و لباس باید به طور طبیعی خشک شود. مربعی با سه خط عمودی درونش بیانگر خشک کردن بدون چلاندن، یک خط افقی در وسط مربع، نشانگر خشک کردن معمولی و یک خط منحنی در بالای مربع به معنی خشک کردن از طریق آویزان کردن است

علامت اتو روی لباس

علامت‌ اتو کردن شامل یک اتو با نقاطی درونش است که بیانگر حداکثر دمایی است که می‌ توان برای اتو کردن لباس از آن استفاده کرد. در صورتی که روی نشان اتو هیچ نقطه‌ ای وجود نداشته باشد، به این معنی است که می‌ توانید لباس خود را با هر دمایی اتو کنید. 


معمولاً روی لباس‌ های پشمی و ابریشمی یک نقطه، روی پارچه‌ های مصنوعی دو نقطه و روی پارچه های پنبه‌ ای و کتان، سه نقطه بر نماد اتو دیده می‌ شود. اگر ضربدری روی نماد قرار گرفته شود، این بدان معنی است که لباس موردنظر برای اتو کردن مناسب نیست در حالی که علامت دو خط در پایین اتو همراه با علامت ضربدر بدان معنی است که بخاردهی مجاز نیست. 

علامت‌ های خشک‌ شویی بر روی مارک لباس

شستن برخی از لباس‌ ها بهتر است به افراد حرفه‌ای سپرده شود. در این زمان است که خشک‌ شویی وارد کار می‌ شود. علامت‌ های خشک‌ شویی به شما می‌ گویند که کدامیک از لباس‌ ها باید خشک‌ شویی شوند و همچنین نوع حلال قابل استفاده را نیز پیشنهاد می‌ دهد. 

دایره بدان معنی است که لباس برای خشک‌ شویی مناسب است در حالی که قرار گرفتن حروف مختلف درون دایره بیانگر دستورالعمل‌ های موردنیاز برای خشک‌ شویی است. 


سایر دستورالعمل‌ ها برای خشک‌ شویی

برای خشک‌ شویی لباس‌ های بسیار ظریف، چندین علامت خشک‌ شویی روی مارک لباس قرار دارد که با ترکیبی از دایره و یک خط راست نشان داده می‌ شوند. 


در صورتی که خط راست در پایین گوشه سمت چپ باشد، به این معنی است که چرخه خشک‌ شویی باید کوتاه باشد. قرار گرفتن خط راست در بالا گوشه‌ سمت راست به معنی خشک‌ شویی با رطوبت کم است. در حالی که اگر خط راست در پایین سمت راست قرار گیرد، این بدان معنی است که خشک‌ شویی باید با حرارت پایین انجام شود. قرار گرفتن خط راست در بالا گوشه سمت چپ بیانگر خشک‌ شویی بدون بخار است.