انواع پارچه کتان را بشناسید

قدمت پارچه های کتان به چندین قرن پیش برمی گردد و در اصل برای تهیه لباس های شیک مردان و زنان ثروتمند جامعه استفاده می شد. تصاویری وجود دارد که مربوط به مصری های باستان است و نشان می دهد که از پارچه های کتان استفاده می شده  است. در این مطلب از آی بولک با انواع پارچه کتان و کاربرد آنها آشنا خواهید شد.

پارچه کتان چیست

کتان پارچه ای سخت و طبیعی است که از الیاف گیاه کتان تهیه می شود. این گیاه بنفش گلدار در سراسر جهان و به ویژه در اروپای غربی رشد می کند. گیاه کتان بسیار متنوع است و می تواند برای تولید روغن دانه کتان و همچنین منسوجات مورد استفاده قرار گیرد.

انواع پارچه کتان 

به دلیل پیشرفت در تولید پارچه، پارچه کتان مقرون به صرفه تر شده و می توان آن را با الیاف دیگر ترکیب کرد. انواع پارچه کتان برای هر کمد لباس شیک هستند و از پارچه کتان برای تولید کت و شلوارهای اسپرت و لباس های راحتی معمولی، مخصوصاً برای آب و هوای گرم، استفاده می شود.

کتان به دلیل استحکام و قابلیت جذب بالا مورد توجه قرار می گیرد، اما به دلیل بافت و الیاف متمایز، مستعد چروک شدن است. بسیاری از طراحان به جای گریز از این ویژگی پارچه کتان، آن را در طرح های متمایز خود گنجانده اند. تولید کتان گرانتر از پنبه است و در برخی مواقع کتان را با پنبه ترکیب می کنند تا هزینه آن کاهش یابد.

موارد استفاده از پارچه کتان

  • ملافه شامل ملحفه و روکش لحاف
  • سفره و رو میزی
  • دستمال سفره
  • حوله ظرف (حوله چای)
  • لباس و کت و شلوار
  • کیف و کیف دستی
  • کفش

امروزه انواع مختلفی از پارچه کتان وجود دارد که همه آن را به دلیل نرمی، دوام، استحکام الیاف و بافت انتخاب می کنند.

در ادامه انواع مختلف کتان که امروزه استفاده می شود آورده شده است:

پارچه کتان داماسک
پارچه کتان مخلوطی زیبا از بافت ساده و ساتن است که به بافت کتان بافت صاف و طراحی برگشت پذیر می بخشد. به طور گسترده ای برای پارچه های رومیزی و دستمال سفره استفاده می شود زیرا معمولاً در رنگ های بلوک تولید می شود.

پارچه کتان ونیز
این نوع پارچه کتانی از نوع داماسک است. علامت آن چاپ بزرگ گل و پارچه های زیبا است.

ملحفه های گشاد
ملحفه های بافته شده بسیار جاذب هستند. یکی از انواع این کتان ها با نام ملحفه چشم پرنده شناخته می شود. این الگو شبیه به چشم پرنده است. از پارچه کتانی گشاد برای حوله و پوشک بچه استفاده می شود.

کتانی Huckaback
این ترکیب کتانی یا از خط خالص ساخته شده است. یعنی این که ترکیبی از پنبه و کتان است. پارچه کتانی برای تهیه حوله مناسب اسب زیرا بسیار جاذب و سبک است.

کتان ساده بافته شده
انواع پارچه های کتان ساده بافته شده ، که به عنوان حوله شیشه ای نیز شناخته می شوند ، معمولاً در چک ها یا راه راه به رنگ آبی یا قرمز یافت می شوند. دلیل نامگذاری آن به حوله شیشه ای این است که برای پاک کردن شیشه ها و از بین بردن لکه ها بسیار مناسب است. این نوع از پارچه کتان دارای بافتی شل است و این باعث می شود آن را بسیار نرم کرده و برای اهداف مختلف تمیز کردن مناسب باشد. مورد اصلی تهیه شده از پارچه کتانی ساده حوله ای (دستمال خشک کن ظروف) است زیرا بسیار جاذب است.
مطلب پیشنهادی: فرق پارچه سوییت و میکرو

دستمال کتانی
ملحفه دستمال یک پارچه ساده بافتنی است. برای دستمال و برای بلوزهای نرم استفاده می شود زیرا نرم آویزان می شود.

دستمال کتان هلندی
این یکی دیگر از انواع پارچه های ساده است. این کتان را با مخلوط نشاسته و روغن است تا مات شود. نتیجه یک کتان ایده آل برای استفاده در سایه های پنجره و آباژور است.

کتان کامبریک
کتان کامبری از بافت بسیار ظریفی برخوردار بوده و منشاء آن از کامبریا، فرانسه است. برای موارد ظریف مانند دستمال و لباس زیر زنانه استفاده می شود.

کتانی قصابی
کتانی قصابی انواع دیگری از پارچه های ساده بافی است، اما سفت و درشت است. کتانی قصابی برای پیش بند و لباس های سنگین مناسب است.

ملحفه کتان
پارچه کتان پارچه ای سنگین است که بسیار پهن است. این یک پارچه همه کاره است که برای ملحفه و لباس استفاده می شود. مانند انواع لباس ها و کت و شلوارها و سایر لباس های کتانی از جنس کتانی و روکش زیبا به نظر می رسند.

کتانی حوله ای
حوله ، با بافت حلقه ای آن ، برای حوله ها ایده آل است و به منظور برش حوله ها در اندازه های مختلف در عرض های مختلف عرضه می شود.

ویژگی های پارچه کتان

۱. متنفر از چروک: پارچه کتان به دلیل ساختار خاص خود، مقاومت بالایی در برابر چروک و انبساط دارد. بنابراین، آن را می‌توان برای لباس‌هایی که نیازمند ظاهری مرتب و بی‌عیب و نقص هستند استفاده کرد.

۲. تنفس‌پذیری: کتان یک پارچه تنفس‌پذیر است و اجازه می‌دهد هوا به داخل و بیرون پوست عبور کند. این ویژگی باعث می‌شود که پوست در طول روز خنک و خشک بماند و احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

۳. جذب رطوبت: پارچه کتان قابلیت جذب رطوبت بالایی دارد، به طوری که تا 20 درصد وزن خود را در آب جذب می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود پوست شما در طول روز خشک و خنک بماند و از تعریق بیش از حد جلوگیری کند.

۴. مقاومت در برابر حرارت: کتان مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد و در دماهای بالا، از جمله در طول فصل تابستان، راحت و خنک می‌باشد.

۵. پایداری رنگ: پارچه کتان به طور کلی مقاومت خوبی در برابر رنگ‌پریدگی و از دست دادن رنگ دارد. با این حال، باید توجه داشت که بهتر است از شوینده‌های مناسب و روش‌های صحیح شستشو استفاده کنید تا رنگ پارچه حفظ شود.

 

۶. عمر طولانی: با مراعات مراقبت‌های لازم، پارچه کتان می‌تواند ماندگاری طولانی‌مدتی داشته باشد و در طول زمان کمتر فرسوده شود.

 

۷. قابلیت انعطاف‌پذیری: پارچه کتان انعطاف‌پذیری خوبی دارد و می‌تواند با حرکت‌های بدن همراه شود، بنابراین، برای لباس‌هایی که نیاز به حرکت آزاد دارند، بسیار مناسب است.

۸. ظاهر طبیعی و استحکام بالا: پارچه کتان دارای ظاهری طبیعی و خاص است که به لباس‌ها و تزیینات سبکی ارائه می‌دهد. این پارچه احساس طبیعی و آرامش را به کسانی که از آن استفاده می‌کنند منتقل می‌کند.
همچنین بخوانید: پارچه سه نخ چیست؟

 

انواع پارچه های ترکیبی کتان

کتان را می توان با الیاف دیگر مخلوط کرد. به این دلیل کتان را با الیاف دیگر مخلوط می کنند تا هزینه را کاهش دهند یا برای یک هدف خاص مناسب تر باشد.

مخلوط کتان و پنبه
این پارچه ترکیبی از 50/50 از کتان و پنبه است. پنبه بدنه بیشتری به پارچه می بخشد و به چروک کمتر آن کمک می کند. برای لباس های مختلف از جمله کاپشن ، دامن و پیش بند استفاده می شود. یکی از دلایل ترکیب الیاف این است که بافت کتان را حفظ می کند ، اما بدنه بیشتری دارد که مخصوصاً برای کت مهم است.

مخلوط کتان و ابریشم
مخلوط کتان و ابریشم ظاهری شبیه کتان دارند اما به دلیل ابریشم، درخشندگی بیشتری دارند. این پارچه هوشمند است و برای کت و شلوارهای گران قیمت، لباس و دامن استفاده می شود.

کتان و پلی استر

اغلب کتان با پلی استر مخلوط می کنند تا هزینه را کاهش دهند و همچنین میزان چین و چروک را کاهش یابد.

انواع کاربرد پارچه کتان 

کتان را نیز می توان بر اساس کاربرد طبقه بندی کرد. در اینجا انواع متداول مصارف پارچه کتان آورده شده است.

کت و شلوار کتانی
کت و شلوار کتانی پارچه ای محکم با روکش ترد است. این در بافتهای مختلف مانند شاه ماهی ، دوغ و بافت ساده وجود دارد.که برای پیراهن های تابستانی، پیش بند، دامن، انواع لباس و کاپشن مورد استفاده قرار می گیرد .

ملحفه های خانگی
سه قسمت اصلی خانه وجود دارد که از ملحفه استفاده می کنند -اتاق خواب ، حمام و روی میز. هر منطقه دارای مجموعه ای از محصولات کتانی کاربردی شامل ملحفه ، دستمال سفره ، سفره ، میز دوش و حوله است.

کتانی حمام
پارچه کتانی حمام بافت پارچه کتانی را با حلقه های حاصل از بافندگی و روند بافت ترکیب می کند. حلقه ها باعث جذب کتان می شوند. ملافه های حمام از نظر اندازه متفاوت هستند و شامل دستمال یا دستمال مرطوب، حوله دستی، روتختی و حوله حمام، فرش و تشک حمام هستند.

ملافه
انواع روتختی ملحفه شامل ملحفه و روکش لحاف برای اندازه های مختلف تخت خواب است. تخت های یک نفره ، سه چهارم ، دو نفره ، ملکه و کینگ و کینگ کالیفرنیا اندازه های متداول هستند. ملحفه ها می توانند برای هر اندازه تخت مناسب یا مسطح باشند. ملافه تخت شامل روف ، روکش لحاف ، روکش بالش و همچنین پتو است.

کتانی رو میزی
ملحفه رومیزی طیف وسیعی از اندازه ها و سبک های میز را پوشش می دهد. میزهای گرد ، مربع ، مستطیل و مستطیل وجود دارد که روی آنها سفره هایی قرار داده شده است. طول قطره پارچه نیز ممکن است متفاوت باشد. دستمال سفره ، میز دوشی و تشک روی میز به پارچه ها اضافه می شود. ملحفه های داخلی برای رنگ ها و طرح های متنوع تولید می شوند تا تنوع و علاقه به ست های کتانی رومیزی اضافه شود.
نحوه ی تشخیص پارچه نخی اصل

 نتیجه گیری
پارچه کتان به دلیل تنوع و کیفیت قابل توجه است و برای انواع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از زمان مصر باستان به عنوان پارچه ای برای مومیایی و امروزه در خانه ها، کارخانه ها و گالری های هنری یافت می شود که در طول زمان دچار تحول شده است.