رازهای استایل یونیسکس برای رسیدن به جذابیت باور نکردنی!{خوش تیپ ها بخوانند}

واژه ی یونیسکس به معنی تک جنسی، فرا جنسی یا میان جنسی است و در مد به لباس هایی گفته میشه که برای هر دو جنس مذکر و مونث تولید میشه. ولی امروزه واژه یونیسکس معنای فراگیرتری پیدا کرده و استایل یونیسکس به عنوان سبکی در استایل و لباس پوشیدن و حتی انتخاب اکسسوری ها مطرح میشه. امروزه میتونیم از اون به عنوان سبکی در استایل صحبت کنیم. یونیسکس دیگه فقط یه صفت یا ویژگی نیست، بلکه سبکی مشخص درانتخاب لباس است و هویت پیدا کرده است. با ما همره باشید تا ویژگی های کامل این سبک نوپا و محبوب قشر جوان رو بررسی کنیم و با تاریخچه اون آشنا بشیم.

تاریخچه استایل یونیسکس

شروع و آغاز مد شدن استایل یونیسکس به قرن 19 میلادی برمیگرده. زمانی که زنان آزادی خواه به دنبال به دست آوردن حق رای برای زنان و دیگر حقوق برابر با مردان بودند. آنها لباس‌های زنانه‌ی عصر زمان خودشان را قبول نداشتند و استایل های مد آن زمان رو به نوعی دست و پا گیر و آزاردهنده میدونستند.آنها لباس‌های ساده تری میخواستند که راحت تر به امور روزانشون برسن  و انتخاب آن ها چیزی شبیه به الگوی لباس های مردانه بود

شلوار جین و تی شرت های جین که در دهه 1950 توسط سینمای هالیوود رواج یافت، دموکراتیک سازی لباس رو افتتاح کرد. تا آن زمان، آن ها به عنوان لباس طبقه کارگر شناخته میشدندکه نشان دهنده یک سطح ویژه در جامعه بود و کسی به لباس های جین و تیشرت های ساده توجهی نمیکرد. برای نسل جوان در حال رشد، جذابیت اغواگرانه بازیگران جوانی مانند مارلون براندو و جیمز دین، ​​همراه با وسیله های نقلیه قدرتمند، تصاویر متحرک، شلوار جین و تی شرت ها رو نه تنها به پدیده های مد، بلکه شاید به اولین لباس های استایل یونیسکس زمان خودشان تبدیل کرد. اگر به دنیای مد و استایل علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم حتما مقاله " هر آنچه باید درباره استایل ها بدانید | راهنمای جامع انواع استایل " را مطالعه کنید.

بذر انقلاب جوانان، کاشته شده در دهه 1950 ، در دهه بعد کاملا شکوفا شد. دهه 1960 دوره تحولات خارق العاده ای بود. دوره ای که در اون مفاهیم متداول مربوط به سن، جنس و طبقه کاملاً تعریف شده بودند. در یک محیط مناسب برای آزمایش ، این دوره طراحان را وادار کرد تعاریف جدیدی از جوانی و جهانی بودن رو در کار خود بگنجانند. به معنای واضح ، استایل یونیسکس به معنای رهایی از جنسیت بود، اما مهمتر از همه، ارتباط آن با آینده در عدم انصراف از سلسله مراتب سنتی و نگرش های قدیمی اونو به یک موتور محرک اصلی برای مد تبدیل کرد.

دهه 1960 نه تنها زلزله جوانان رو به ارمغان آورد ، بلکه عصر اکتشافات فضایی نیز بود. همه جنبه های جامعه تحت تأثیر آن قرار گرفتند - از جمله مد ، که بازتاب مستقیمی از زمان داشت. با اهمیت دادن زیاد به طراحی مینیمالیستی ، ساخت هندسی ، استفاده از مواد مصنوعی و ایده یونیکس ، طراح پیر کاردین با ایجاد لباس های آینده نگر متناسب با عصر فضا انقلابی در مد ایجاد کرد. او کت های تک گردن ، گردن گرد ، لباس های کشباف کششی ، و شلوار استرچ برای هر دو جنس و مردان و زنان لباس پوش به طور یکسان تولید کرد.

تاثیر بر جامعه

مفهوم تک جنسیتی پیامدهای گسترده ای داشت زیرا  تاثیرات آشفته کننده ای برای جامعه داشت و مد رو به ابزاری قدرتمند در براندازی هویت جنسی از طریق مفهوم لباس تبدیل کرد. در طول تاریخ و با درجات مختلف موفقیت، طراحان لباس مرسوم رو به چالش کشیدند. در دهه 1920 ، شانل زنانگی جدیدی رو در مد متصور شد که شامل شلوار،  نماد قدرت مردانه بود. با این حال، تا جنبش آزادی زنان در دهه 1970 زمان برد که شلوار به عنوان لباس زنانه مورد قبول جهانی قرار بگیره. به طور گسترده تری رواج پیدا کنه و استایل یونیسکس

 

پذیرفته شدن استایل یونیسکس

امروزه از دوره ای که زنان لباس گل گلی و دامن میپوشیدند و مردان لباس رنگ تیره و ساده به تن داشتند فاصله گرفتیه ایم. صورتی دیگه به عنوان رنگی دخترونه شناخته نمیشه و زنان هم میتونن کت و شلوار به تن کنن.

به گونه ای میشه گفت یونیسکس وارد عمل شد و همه ی تصورات و چهارچوب های ذهنی بشر رو درهم شکست. یونیسکس لباس هایی رو طراحی کرد که فارغ از جنسیت هرکسی بود و در واقع این استایل با توجه به اشتراک های لباس مرد و زن ساخته شد.

امروزه هم با تغییر سبک زندگی نقش مردان و زنان در جامعه به هم نزدیک تر شده و به همین دلیل پوشش زنان و مردان نیز به هم شباهت های بیشتری پیداکرده است. بعضی از آیتم های لباس دیگر مخصوص زنان یا مردان تولید نمیشن و برای هر دو گروه قابل استفاده اند.

از سال 2018 تاکنون، استایل یونیسکس به عنوان یک سبک مشخص دراستایل با هویتی مخصوص به خود شناخته می شه و باید دید که تا سالهای آینده طراحان و بزرگان دنیای مد چگونه این سبک رو دچار تغییر و تحول میکنند و این مسیر چپونه ادامه پیدا خواهد کرد.