آموزش دوخت دامن پلیسه بدون الگو

الگوی انواع دامن پلیسه روی پارچه انجام می گیرد و دیگر نیازی نیست که شما بر روی کاغذ اول الگو جدا بکشید. در روش بدون الگو همه کارها روی پارچه انجام شده و برش داده می شود. فرقی نمی کند که پیلی های دامن شما دوقلو باشد یا یک طرفه. اندازه هایتان را مستقیما روی پارچه پیاده می کنید و برش می زنید. به همین راحتی شما در یک لحظه دو تا کار را با هم انجام می دهید و خیلی سریع به مرحله دوخت می رسید. با آموزش دوخت دامن پلیسه بدون الگو همراه ما باشید.

دوخت دامن پلیسه بدون الگو

همان طور که گفته شد دامن پلیسه از الگو تا برش روی پارچه انجام می شود. ابتدا شما باید پهنای پیلی ها را مشخص کنید و قبل از این که پهنای پیلی ها را معین کنید باید اول از همه تعین کنید که دوست دارید پیلی های دامن شما چگونه باشد یعنی پیلی های دامنتان دوقلو باشد یا یک طرفه باشد زیرا پهنای پیلی دوقلو با یک طرفه متفاوت است.
اندازه و پهنای پیلی ها چه دوقلو چه یک طرفه، به شما بستگی دارد که شما پیلی هایتان پهن یا باریک باشد.

  • اندازه و پهنای پیلی یک طرفه 6 تا 12 سانتی متر
  • اندازه و پهنای پیلی دوقلو 8 تا 16 سانتی متر

نحوه دوخت دامن پلیسه بدون الگو

  1. بعد از مشخص کردن نوع و پهنای پیلی ها، باید تعداد پیلی ها را تعیین کنید که معمولا بین 8 تا 10 عدد پیلی در نظر میگیرند و این نیز سلیقه ای است.
  2. تعداد پیلی ها را مشخص کنید و اندازه دور باسن به اضافه 2 سانت اضافه درز می شود.
  3. برای طول و قد دامن به اضافه جای درز برای تو گذاشتن لبه دامن مقداری را در نظر بگیرید. مثلا قد دامن 60 سانت به اضافه 2 تا 3 سانتی متر در نظر بگیرید بعضی دوست دارند لبه دامن را لب چرخ کنند بعضی ها هم دوست دارند پس دوزی کنند. اگر می خواهید پس دوزی کنید باید 3 سانت یا بیشتر بگیرید.
  4. حال باید پهنای پارچه را محاسبه کنید که 3 برابر( دور باسن + اضافه درز) حساب می شود. برای مثال دور باسن 93 باشد + 2 سانت اضافه درز که جواب را سه برابر می کنید. که جواب می شود 285 برای بدست آوردن چنین پهنایی دامن درز دار خواهد شد.
  5. شما بنا بر سلیقه خودتان برای مثال هر 8 تا 10 سانتی متر یکی پیلی 12 سانتی اندازه می زنید تا تمام پیلی ها را مشخص کنید و با سوزن ته گرد سنجاق می کنید پیلی ها را تا می زنید و تا خط باسن کوک می زنید گودی کمر را از خط باسن تا کمر در نظر بگیرید و پیلی ها را به مقدار لازم روی هم بیاورید تا گودی کمر شکل بگیرد و اندازه کمر به دست آید. آخرین مرحله که دوخت کمر می باشد با وصل کمر به دامن کار شما پایان می یابد و دامن شما آماده است.

برای دوخت دامن پلیسه چقدر پارچه لازم است؟

برای محاسبه مقدار پارچه مورد نظر شما به قد پارچه ، تعداد پیلی ها و پهنای پیلی ها نیاز دارید.
مثال:

  • اگر دامن کوتاه پلیسه می خواهید:
  • قد دامن 60 سانت
  • دور باسن 93
  • تعداد پیلی ها 8 عدد
  • پهنای پیلی ها 12 سانت

اگر قد دامن 60 سانت باشد پهنای پارچه دو متر و 85 سانتی متر می باشد که باید اضافه درز و مقدار کمر را در نظر بگیریم. به یک متر و سی سانت (1.30) تا یک متر و نیم (1.50) پارچه نیاز دارید. اگر دوست دارید قد دامن بیشتر باشد مثلا میدی (85 سانت )، به یک متر و هشتاد سانتی متر(1.80) تا دو متر (2 متر) پارچه لازم دارید.

برای دوخت این کار شما دو راه حل دارید:

  • اول شما باید پارچه را از قد به دو قسمت تقسیم کنید. مثلا اگر یک و نیم متر پارچه دارید آن را به دوقسمت تقسیم کنید. سپس دو ترکی را به هم وصل کنید. حال می توانید مراحلی را که در بالا توضیح دادیم را بر روی پارچه پیاده کنید و از کناره های پارچه برای کمر استفاده کنید.
  • اول از همه مقدار 285 سانت را + اضافه درز و قد دامن را مشخص کرده و برش بزنید. بعد از آن مقداری را که کم دارید را محاسبه کنید و با چرخ دو  تکه را به هم وصل کنید. سپس پیلی ها را تعیین کنید و سوزن بزنید و بدوزید. روش پیشنهادی روش اول میباشد.