نحوه تشخیص چرم اصل از مصنوعی

از جمله لباس های ترند برای فصل پاییز و زمستان لباس چرم است که بسیار شیک است. در گذشته لباس های چرم بیشتر حالت ساده و کلاسیک داشت اما امروزه ترکیب آن با پارچه های مختلف را نیز مشاهده می کنیم که بسیار متنوع و زیباست. لباس چرم اگر اصل باشد گرمادهی خوبی دارد و می تواند در هوای سرد محافظ خوبی باشد، اما چگونه باید چرم اصل را از مصنوعی آن تشخیص داد. در این مطلب از آی بولک می خواهیم چند راه تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی را با شما در میان بگذاریم.

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

چرم به عنوان یک ماده اولیه باکیفیت برای تولید کیف و کفش و لباس های مختلف از گذشته وجود داشته و به دلیل زیبایی و استحکامی دارد طرفداران زیادی دارد. اما نوع مصنوعی و فیک آن نیز زیاد شده که در ظاهر شبیه به چرم طبیعی است اما از کیفیت پایینی برخوردار است و بعد از مدت کوتاهی استفاده آسیب می بیند.

تشخیص چرم اصل از چرم مصنوعی می‌تواند برای خریداران و علاقمندان به محصولات چرمی مهم و گاهاً چالش برانگیز باشد. با توجه به وجود تقلبات در بازار، دانستن روش‌های صحیح برای تشخیص چرم اصل از مصنوعی امری ضروری است.

اما نحوه تشخیص چرم اصل و مصنوعی چگونه است و چطور می توان از طبیعی بودن چرم اطمینان پیدا کرد. این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا چند روش تشخیص چرم اصل و مصنوعی را به شما بگوییم.

چند راه تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی کار سختی نیست و با دقت و بررسی چرم براحتی می توانید نوع طبیعی یا مصنوعی آن را تشخیص دهید. برای این کار باید با ویژگی های چرم طبیعی اصل آشنا باشید که عبارتند از :

  • نرم و قابل انعطاف بودم چرم طبیعی 

لباس یا کفشی که از جنس است را بررسی کنید، اگر جنس خشک و مانند پلاستیک داشت، مصنوعی است. چرم طبیعی برتحتی خم می شود و به حالت اولیه برمی گردد بدون اینکه خط و خطوطی روی آن باقی بماند.

  • تنوع طرح در چرم طبیعی 

چرم اصل و طبیعی رگه ها نامنظم دارد و طرح آن غیر تکراری است. اگر چرمی که پیش روی شماست، طرح های یکنواخت و تکراری دارد، آن چرم مصنوعی می باشد.

  • بوی چرم طبیعی

برای تشخیص چرم اصل از تقلبی آنرا بو کنید. چرم طبیعی بوی خاصی می دهد و یاداور بوی بدن حیوانات است. اگر چرم شما بویی شبیه به پلاستیک می دهد، آن چرم مصنوعی است.

  • مشاهده خوب

چشمان همواره راستگو هستند. با دقت سطح چرم را مشاهده کنید. زیرا سطح بدن حیوانات عموماً دارای رگها و خطوط طبیعی است، در نتیجه چرم طبیعی نیز معمولاً خطوط نامنظمی دارد و گاهاً چین و چروک‌ها نیز وجود دارند.

 

نحوه نگهداری لباسهای چرمی

  • با لمس چرم طبیعی گرما را احساس می کنید

چرم طبیعی قابلیت انتقال گرما به دست را دارد. بر روی لباس چرمی دست بکشید اگر طبیعی باشد در قسمت انگشتان دست احساس گرما خواهید داشت.

  • انعکاس نور 

یک راه تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی این است که لباس یا کفش را در معرض نور قرار دهید. اگر نور بطور یکسان در همه قسمت های محصول شما منعکس می شود آن چرم مصنوعی است. چرم طبیعی دارای سطح ناصافی است و به همین دلیل بازتاب نور روی آن یکسان نیست.

مزایای استفاده از وازلین روی کاپشن چرم

  • واکنش به آتش

چرم طبیعی و مصنوعی در برابر حرارت و سوختگی واکنش متفاوتی دارند. برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی می توانید قسمت کوچکی از محصول چرمی خود را در برابر حرارت قرار دهید. چنانچه چرم شما جمع شد و دود سیاهی از آن بلند شد، چرم شما مصنوعی است. چرم طبیعی در اثر سوختگی و حرارت بالا دیرتر آتش می گیرد و جمع می شود و دود آن تیره نیست. ضمن اینکه بوی سوختگی چرم طبیعی مانند بوی سوختگی موی طبیعی است.

  • قسمت پشت چرم

برای تشخیص چرم اصل و مصنوعی، پشت آنرا بررسی کنید. اگر دارای نخ های رشته ای و توری بود، چرم مصنوعی است، پشت چرم طبیعی حالت پرزی دارد.

  • واکنش چرم به آب

چرم طبیعی آب را به خود جذب می کند. در صورتی که بعد از خیس شدن چرم مصنوعی لکه های آب روی آن باقی می ماند.

نحوه شستن لباس چرم

  • صاف یا ناهموار بودن لبه های چرم 

برای تشخیص چرم اصل از تقلبی می توانید به لبه های چرم توجه کنید. اگر سطح صاف و یکدستی داشت چرم مصنوعی است. چرم طبیعی سطحی ناصاف و زمخت دارد.

  • شناسنامه دار بودن چرم

چرم طبیعی دارای شناسنامه است و هنگام خرید محصولات چرمی می توانید از فروشنده تقاضا کنید تا شناسه محصول را به شما ارائه دهد.

نکته: در آخر اینکه چرم طبیعی از چرم مصنوعی سنگین تر است و از آن قیمت بالاتری دارد. سعی کنید خرید محصولات چرمی را از فروشگاه های معتبر انجام دهید تا نسبت به خرید خود و کیفیت آنها اطمینان و رضایت داشته باشید.